(zak-)messen

Kale666man

Baardaap
Ik lees dit topic nu pas.....
Ik heb geen messen fobie, maar heb er altijd 2 in mijn nachtkastje liggen. Een stiletto en een vlindermes, deze bezit ik al vanaf mijn jeugd. Daarom doe ik ze ook niet weg denk ik. Ik doe er verder niks mee, tenzij iemand ongevraagd mijn huis binnen zou willen komen, dan wel... :-D
Let dan voornamelijk opde schoorsteen want daar komt piet doorheen.
 

Zwollenaar

Zware baard
Ik vroeg me af of ik dit mes (Ruike P108-SF) wel zal aanschaffen. Ondanks dat ik er "kwijlend" naar
zat te kijken. Stelde me hierbij een aantal vragen. Waar gebruik ik zakmessen voor. Eigenlijk alleen 'n
stukje fruit schillen; een incidenteel pakje openen en post openmaken en vergelijkbare activiteiten.
Is het de moeite waard om hiervoor een nieuw mes aan te schaffen Ik heb namelijk al 3 opinels no 8
en een Buck Spitfigter 722. Een mens kan tenslotte maar één (1) mes tegelijk gebruiken. Komt nog
bij dat ik het schoolvoorbeeld ben van niet-sporitief zijn en totaal geen ambities heb op het outdoor
gebeuren.
 

Kale666man

Baardaap
Ja,zwollenaar tenzij je een verzamelaar bent of wilt gaan optreden als messenwerper of net als cowboy en vele anderen hier ze veel gebruikt.
Bij mij hangen ze aan de muur en in de keuken heb ik het messenblok.
Maar goed je kan het ook zo mooi vinden dat je het wil hebben perce.
De 1 spaart postzegels of horloges of noem maar op.
De keuze is altijd aan u beste man.
 
De 108SF is geen specifiek outdoor mes.
Het heft is daar te klein/smal en te scherp voor.
Maar het is daarmee niet onbruikbaar voor outdoor gebruik.
Meestal hebben we dan meerdere messen voor specifieke doelen bij ons.
Maar het is bij uitstek een zakmes voor innen om het huis.
Appeltjes schillen gaat prima en gezien de hardheid blijft het ook lang scherp.
Maar vergis je evengoed niet in het mes, hetkan échte meer als alleen appeltjes schillen en pakketjes openmaken.
Vergeleken met de Optionele is het lemmet een stapje beter.
Qua heft ....... wat maar lekker in de hand ligt cq waar je aan gewent bent.

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 

Kale666man

Baardaap
Ja ik snap heel goed wat je bedoeld hoor,maar inderdaad het is maar wat je wil toch,en eerlijk is eerlijk ze zijn niet alleen heel degelijk maar ook supermooi voor het oog om te zien.
Ja en voor een goed mes betaal je wel meer maar het rendement is er dan ook naar zoals je beschrijft.
 

TMG1961

Baardaap
Eigenlijk nooit de behoeft gehad om met een mes op zak rond te lopen. Appels eet ik met schil, enigste wat ik weg gooi zijn de pitten en het steeltje. Pakketjes openen kan ook heel goed met een schaar of keukenmes. En mocht ik een stuk touw moeten doorsnijden dan gebruik ik daar voor die ene keer gewoon een keukenmes of een schaar voor afhankelijk van de dikte van het touw.

Sommige verzamelen ze, ik verzamel olifanten. Geen levende olifanten, tuin is beetje te klein :D Heb er momenteel 67
 

Kale666man

Baardaap
Nou dat bedoel ik ieder zijn hobby.
Denk ook dat dit meer naar het topic wat zijn je hobbys verwijst.
Maar nog een klein dingetje erover als laatste van mijn kant dan,wat vind jij van het opnieuw instellen van de invoer van olifanten trofeeën en dergelijke en dat er weer gejaagd mag worden.
 
Een zakmes is ook geen noodzaak.
Sommige kunnen er tegenwoordig ook beter geen in de zak hebben.
Maar voor mijzelf sprekend, ik heb van jongs af aan een zakmes bij me gedragen.
Een stevig en functioneel (naar mijn vaders oordeel) zakmes.
Nu vind ik heeeeel veel dingen mooi.
Stevige boxen in huis en een lekker wijf
En nu ook messen en aanverwanten.
Hobby?????
Nee, gewoon iemand die kwaliteit erg kan waarderen.

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 

TMG1961

Baardaap
@Kale666man Vindt het heel jammer dat ze de invoerstop op trofeeën opheffen. Jagen voor de lol en dieren afschieten vanaf een veilige afstand ben ik al helemaal tegen.
Dat je populatiebeperking doet prima maar niet voor je plezier ergens een olifant/leeuw/tijger enz af schieten vanaf een paar honderd meter afstand.

Terug naar de messen. Ook vroeger nooit met een mes rondgelopen. Kan me eerlijk gezegd niemand herinneren uit mijn jeugd die er een op zak had.
 

Kale666man

Baardaap
Maar john,je houd toch ook wel van baarden toch buiten mooie vrouwen en stevige borsten eh boxen:p
[DOUBLEPOST=1511608267][/DOUBLEPOST]
@Kale666man Vindt het heel jammer dat ze de invoerstop op trofeeën opheffen. Jagen voor de lol en dieren afschieten vanaf een veilige afstand ben ik al helemaal tegen.
Dat je populatiebeperking doet prima maar niet voor je plezier ergens een olifant/leeuw/tijger enz af schieten vanaf ewen paar honderd meter afstand.

Terug naar de messen. Ook vroeger nooit met een mes rondgelopen. Kan me eerlijk gezegd niemand herinneren uit mijn jeugd die er een op zak had.
Nee maar we houden er maar over op vriend:)>
 
@Kale666man Vindt het heel jammer dat ze de invoerstop op trofeeën opheffen. Jagen voor de lol en dieren afschieten vanaf een veilige afstand ben ik al helemaal tegen.
Dat je populatiebeperking doet prima maar niet voor je plezier ergens een olifant/leeuw/tijger enz af schieten vanaf een paar honderd meter afstand.

Terug naar de messen. Ook vroeger nooit met een mes rondgelopen. Kan me eerlijk gezegd niemand herinneren uit mijn jeugd die er een op zak had.
Misschien droegen wij vroeger zakmessen omdat we op het platte land woonden.
Iets zinnigers kan ik ook niet bedenken.


Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 

TMG1961

Baardaap
Maar wil niet zeggen dat ik tegen messen ben. Ik vind sommige messen mooi en geen probleem als iemand ze heeft of het nu als hobby is of als gebruiksvoorwerp voor outdoor activiteiten of om appel te schillen, doos open te maken enz. Maar zoals gezegd nooit een mes op zak gehad.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik vroeg me af of ik dit mes (Ruike P108-SF) wel zal aanschaffen. Ondanks dat ik er "kwijlend" naar
zat te kijken. Stelde me hierbij een aantal vragen. Waar gebruik ik zakmessen voor. Eigenlijk alleen 'n
stukje fruit schillen; een incidenteel pakje openen en post openmaken en vergelijkbare activiteiten.
Is het de moeite waard om hiervoor een nieuw mes aan te schaffen Ik heb namelijk al 3 opinels no 8
en een Buck Spitfigter 722. Een mens kan tenslotte maar één (1) mes tegelijk gebruiken. Komt nog
bij dat ik het schoolvoorbeeld ben van niet-sporitief zijn en totaal geen ambities heb op het outdoor
gebeuren.
Terwijl jij zat te kwijlen, heb ik er goed over nagedacht. :D
De Ruike P108-SF is niet te vergelijken met je Opinels en Buck. De P108-SF is veel steviger, dan de Opinel 8 (die ik zelf trouwens ook in bezit heb) en dan vooral in de verbinding tussen heft en lemmet, wat bij de Opinel eigenlijk alleen maar een stuk staal in een houtje is. De Opinel beschouw ik echt als een touwtje snijden-pakje openmaken-appeltje schillen mes en aangezien er geen clip aanzit zwerft een Opinel altijd door je broekzak of tas. In vergelijk met de Buck 722 is de P108-SF groter, ligt beter in de hand, opent sneller, is scherper en heeft een lemmet, dat qua beter geschikt is voor meerdere functies.
Maar de belangrijkste conclusie is toch wel, dat ook al heb je al meerdere zakmessen, je jezelf ook wel eens met een nieuwe aankoop mag plezieren, zoals je ook met een nieuwe hoed, pet of baardbalsem doet.:)
 

Zwollenaar

Zware baard
Professor Melchior, als goede consument heb ik vandaag het internet afgestruind naar reviews over de
Ruiker p 108-SF. Hierbij kwam ik het volgende citaat tegen over dit mes: it's a budget Gentleman's tactical folder.
Omdat jij dit mes in bezit en gebruik hebt vraag ik me af of jij je in dit citaat over dit mes kunt vinden. Ik vind
het wel een taalkundige vondst Ik heb nog géén besluit genomen over de aanschaf van genoemde mes. Laat dit mede
afhangen van jouw reactie op genoemde citaat.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het citaat klopt helemaal: het is een goedkoop (budget) mes, dat klapbaar (folder) is met een sierlijke vormgeving, zodat het past bij het gebruik door een heer (gentleman) en slank genoeg om in een kostuum mee te dragen en behalve als allround zakmes ook te gebruiken als tactisch (tactical) verdedigingsmiddel.
Zelf zou ik dat "tactical" liever gebruiken, zoals in mijn review beschreven, als doeltreffend hulpmiddel in noodsituaties (auto te water) maar ik geef toe, dat een tactisch wapen de bezitter een veilig gevoel kan geven met als kanttekening, dat de gebruiker wel op de hoogte moet zijn hoe zich "ongewapend" te verdedigen.
 
Banner image
Top