(zak-)messen

Weet ik niet eerlijk gezegd,jij bedoelt die zwarte,want andere kant is een buck
Ik bedoel inderdaad rechts, het vouwmes.
De Buck lijkt aardig op de Homeij (ik meen de vroegere Classic Hunter) die ik jaren heb gehad.
Klein zakmesje, maar groot genoeg voor de douane om in beslag te nemen.
Is ook al weer een jaar of 5 geleden, maar ik baal er nog steeds van.
Maar goed, ik had hem beter in de koffer kunnen stoppen.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik bedoel inderdaad rechts, het vouwmes.
De Buck lijkt aardig op de Homeij (ik meen de vroegere Classic Hunter) die ik jaren heb gehad.
Klein zakmesje, maar groot genoeg voor de douane om in beslag te nemen.
Is ook al weer een jaar of 5 geleden, maar ik baal er nog steeds van.
Maar goed, ik had hem beter in de koffer kunnen stoppen.
In de koffer vervoeren, inplaats van op het lichaam dragen is verstandiger tijdens het reizen.
Echter instanties als de douane of politie mogen een wettelijk toegestaan zakmes nooit in beslag nemen, maar kunnen het slechts in bewaring nemen tot het moment, dat men de reis heeft voltooid of een bepaald gebied gaat verlaten.
Je moet dan specifiek aangeven niet in te stemmen met de maatregel en het artikel, indien niet behorend tot de vier categorieën van de wapenwet, terug te eisen.
Dit geldt voor Nederland en hou er rekening mee, dat de wetgeving per land kan verschillen.

En nogmaals: we hebben het hier over zakmessen als zijnde gereedschap en niet over messen met de functie tot wapen!
 

Kale666man

Baardaap
Ik bedoel inderdaad rechts, het vouwmes.
De Buck lijkt aardig op de Homeij (ik meen de vroegere Classic Hunter) die ik jaren heb gehad.
Klein zakmesje, maar groot genoeg voor de douane om in beslag te nemen.
Is ook al weer een jaar of 5 geleden, maar ik baal er nog steeds van.
Maar goed, ik had hem beter in de koffer kunnen stoppen.
Ja tegenwoordig mag je niks meer,linksboven 2e werpmes mag je ook niet eens meer in bezit hebben,maar ja,je had hem toendertijd zeker beter in de koffer kunnen doen.
Maar dat is altijd achteraf
 

Kale666man

Baardaap
In de koffer vervoeren, inplaats van op het lichaam dragen is verstandiger tijdens het reizen.
Echter instanties als de douane of politie mogen een wettelijk toegestaan zakmes nooit in beslag nemen, maar kunnen het slechts in bewaring nemen tot het moment, dat men de reis heeft voltooid of een bepaald gebied gaat verlaten.
Je moet dan specifiek aangeven niet in te stemmen met de maatregel en het artikel, indien niet behorend tot de vier categorieën van de wapenwet, terug te eisen.
Dit geldt voor Nederland en hou er rekening mee, dat de wetgeving per land kan verschillen.

En nogmaals: we hebben het hier over zakmessen als zijnde gereedschap en niet over messen met de functie tot wapen!
Ja dat is duidelijke info melchior waar je wat mee kan,en gebruik messen ook alleen voor aardappels en dat soort gekkigheid.
Heb ook nooit ruzie want schrikken zo al dus geen mes nodig.
Ja zoals cowboy gaat ermee op avontuur en denk ook dat hij ze voor de patattekes gebruikt alhoewel alleen in een tentje het wel een fijn idee is om er zeker 1 bij je te hebben
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ja zoals cowboy gaat ermee op avontuur en denk ook dat hij ze voor de patattekes gebruikt alhoewel alleen in een tentje het wel een fijn idee is om er zeker 1 bij je te hebben

Niet enkel voor de patattekes maar ook voor de croque-monsier (in Nederland zeggen jullie toasti natuurlijk :p) gebruiken we (op deze foto) het mesje van Cowgirl.

fUo6p01.jpg


Voor het fijnere snijwerk gebruik ik mijn eigen mesje om bijvoorbeeld hout te snijden om sneller het vuur aan te steken

ZP5pKgw.jpg


en wat dat "fijn idee" betreft heb ik nog wel een paar andere "doorslaggevende argumenten" in de buurt waardoor er voldoende gevoel van veiligheid aanwezig is :D

h0oPrOP.jpg


Laatste 2 foto's dateren trouwens al van september 2015 :)>

Zoals gezegd bezit ik nog wel een paar andere messen maar ik heb ze uiteraard niet allemaal steeds bij de hand.

Mijn meest recente aanwinst kocht ik van de zomer in Lapland. Een leuk iets "kleiner" mesje maar wel zo handig in het dagelijkse gebruik als je op reis bent (Y)
 

Kale666man

Baardaap
Niet enkel voor de patattekes maar ook voor de croque-monsier (in Nederland zeggen jullie toasti natuurlijk :p) gebruiken we (op deze foto) het mesje van Cowgirl.

fUo6p01.jpg


Voor het fijnere snijwerk gebruik ik mijn eigen mesje om bijvoorbeeld hout te snijden om sneller het vuur aan te steken

ZP5pKgw.jpg


en wat dat "fijn idee" betreft heb ik nog wel een paar andere "doorslaggevende argumenten" in de buurt waardoor er voldoende gevoel van veiligheid aanwezig is :D

h0oPrOP.jpg


Laatste 2 foto's dateren trouwens al van september 2015 :)>

Zoals gezegd bezit ik nog wel een paar andere messen maar ik heb ze uiteraard niet allemaal steeds bij de hand.

Mijn meest recente aanwinst kocht ik van de zomer in Lapland. Een leuk iets "kleiner" mesje maar wel zo handig in het dagelijkse gebruik als je op reis bent (Y)
Ziet er wel gezellig uit cowboy ja ik zie dat je een echte levensgenieter bent en genoeg in je hebt om zelf je eigen van alle gemakken te voorzien.
Begrijp nu ook een beetje waarom je cowboy als naam hebt,en niet alleen vanwege het paard maar ook je levensstijl.
Ik denk ook dat je een prima gastheer bent met de mensen met wie je dit doet en ze niks te kort komen bij je.
Ja zo kijk ik ook altijd die familie in alaska die eigenlijk uit het niets toch van alles maken en bovendien zielsgelukkig zijn met de hele familie.
Elke tegenslag gaan ze aan en het komt altijd weer voor elkaar met al zijn zoons en lieve vrouw en dochter.
Ja leuk cowboy en mooie fotoos van je avontuur.
Je geniet in ieder geval wel .een voorbeeld voor vele.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Die families in Alaska zijn inderdaad wel een erg mooie zaak om naar ter kijken (Y)

Dank ook voor de mooie woorden :)>
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
@Cowboy wat voor een mes is dat welke naast de tosti op de grond ligt. Het lijkt een "vast" mes
Aangezien we ons toch graag van enig comfort voorzien ligt dat mes, net als de tosti overigens, gewoon op tafel hoor ;)
Ik geef toe dat het beeld kan lijken op een doek op de grond ;).

Dat mes is eigenlijk een zelf gemaakt exemplaar van een (tipi)-vriend van ons die dit als hobby doet.
De meeste van die modellen kom je in Lapland tegen, al ga je daar vaak het onderste deel van de schede (die achter de fles verborgen ligt) in bewerkte hoorn van een gewei vinden i.p.v. deze versie :cool:

Het is wel degelijk een "vast" mes trouwens dus dat had je goed opgemerkt.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Voor de Baardforummers, die door dit topic enthousiast worden om een nuttig EDC-zakmes aan te gaan schaffen, kan deze review van nut zijn. (*EDC = every day carry)

Een goed zakmes is prijzig in de aanschaf, maar gaat vele jaren, danwel een leven lang mee.
Zaklantaarnproducent Fenix heeft zich sinds kort op de messenmarkt begeven en profileert zich met redelijk goedkope in China vervaardigde messen met als doel de gevestigde messenproducenten te bewijzen, dat goedkoop niet altijd duurkoop is.

Baardborrelaar Stef Buitenhuis, werkzaam bij Knivesandtools.eu heeft een tweetal door Fenix op de markt gebrachte Ruike zakmessen ter beschikking gesteld om uitgebreid te onderzoeken en testen en hier een oordeel over te geven.

Zoals jullie van me gewend zijn, zal ik dat dan ook onafhankelijk en evenwichtig doen.
Aangezien het bijna gelijkwaardige zakmessen betreft, zal ik ze met elkaar vergelijken, maar omdat ik van mening ben, dat elk mes een andere functie vertegenwoordigt, zal een koper vooraf een goed overwogen keus moeten maken welk model de voorkeur heeft.

De twee zakmessen in kwestie zijn de:

Ruike P108-SF

image.jpeg

image.jpeg

en de Ruike P801-SF

image.jpeg

image.jpeg

Wat direct opvalt is de goede, zelfs sjieke verpakking, waarin de messen verzonden zijn en bewaard kunnen worden.
Beide exemplaren zijn vervaardigd van een stonewashed stainless steel heft met een lemmet van 14C28N Sandvik staal lemmet, wat uitzonderlijk scherp is. Met uitzonderlijk scherp bedoel ik zo scherp, als een open scheermes. Zelfs zonder de messen eerst over een aanzetriem gehaald te hebben kan ik met gemak het haar van mijn armen scheren.
De vormgeving en afwerking van de messen is indrukwekkend goed. Beide messen zijn compact en uitgerust met een deep pocket clip, waarmee men het mes in de broekzak, aan een broeksriem of in een tas kan klemmen. De clips zijn stevig en makkelijk bruikbaar.
Zowel de Ruike P108-SF als de Ruike P801-SF worden geopend middels een soepel functionerende flipper. Door de toepassing van goede bearings gaat het openen met één wijsvinger even snel als een uitspringende stiletto. De lemmetten sluiten mooi, hebben geen enkele horizontale of verticale speling en worden gezekerd door een vergrendeling, die met een simpele beweging van de duim weer te ontsluiten is en waardoor de messen dus met gemak met één hand te bedienen zijn, wat bij bezigheden zoals bergbeklimmen, zeilen of bushcrafting een must is. In het niet-te-hopen geval van een zelfverdedigingssituatie is het ook niet handig om met beide handen een mesje open te moeten peuteren.

Tot zover de overeenkomsten van beide zakmessen. De P108 en P801 verschillen op de volgende punten:
De P108 heeft een totale lengte in uitgevouwen toestand van 21 cm., waarvan 12 cm. heftlengte en 9 cm. lemmetlengte. Bij de P801 bedraagt dit 20 cm., 11.4 cm. heft en 8.6 cm. lemmet.
De heftlengte is bij beide messen tevens de lengte in gesloten toestand. Het lemmet van de P108 verdwijnt in gesloten staat geheel in het heft. Bij de P801 blijft een deel van het lemmet buiten het heft, waardoor het mes breder aanvoelt.

image.jpeg

image.jpeg

De P108 heeft een lemmet met drop point straight back, wat het mes een zeer sierlijk uiterlijk geeft. De bovenzijde van het lemmet is glad. Het lemmet van de P801 heeft een drop point vorm met ribbels voor de duim aan de bovenzijde voor een stevige grip.

De P108 is voorzien van een tweede veiligheidsvergrendeling, die makkelijk met de duim vergrendeld kan worden. Deze tweede vergrendeling voorkomt, dat het mes bij zeer zwaar werk ongewild zou kunnen sluiten, maar gezien de gedegen constructie van de primaire vergrendeling lijkt dit me welhaast onmogelijk.
De backspacer van de P108 is vervaardigd van aluminium en heeft een doorgang voor een koord of lanyard. Deze backspacer is zo gevormd, dat de P108 dienst kan doen als glasbreker en als Kubotan. Mocht men met een voertuig te water raken, dan is de veiligheidsgordel snel doorgesneden, waarna men één van de portierramen kan verbrijzelen. Mocht men in een lastige situatie op straat geraken, dan is de Kubotan als tactisch wapen inzetbaar.

De conclusie:
alhoewel beide zakmessen veel op elkaar lijken verschillen ze naar mijn mening qua functie.
De Ruike P801-SF is een allround EDC-zakmes voor vele klusjes en prima bruikbaar als jacht-, survival- en bushcraft-mes, dat je permanent paraat wilt hebben.
De Ruike P108-SF is een zeer sierlijk, lekker in de hand liggend EDC-gebruiksmes, dat tevens een geducht verdedigingswapen is.

Uiteraard volgt nu de vraag welk model mes aan te schaffen voor dagelijks gebruik?
Gezien de uitvoering, prijsstelling en het gebruikscomfort van de Ruike messen kan de keus makkelijk gemaakt worden: BEIDEN !

Ik draag de P801 mee in mijn rugzak en de P108 hangt paraat in mijn broekzak.
Het zou me niet verbazen, als één van deze zakmessen verkozen wordt tot 'Best EDC-knife of the Year'.

image.jpeg

........... en beide messen zijn ook nog eens in een donkere Stealth-versie verkrijgbaar: de P108-SB en de P801-SB.
 

Kale666man

Baardaap
Nou als dat geen goede uitleg is,wil de prof hem nog wel even demonstreren bij je.
Het is een lang verhaal maar tot in de puntjes(scherpe) dan ook.
Maar wel een hele mooie om te zien
zelf al jaren een buck.
 
Zakmessen waren toen eigenlijk gemeengoed in de broekzakken van de jeugd.
Ik praat nu wel over een halve eeuw terug
Had je ruzie, dan gebruikte je je knuisten.
Zakmes was om touwtjes mee door te snijden, takjes te snijden om er een fluitje van te maken etc.
Het touwtje in de broekzak .......
Zo kon je altijd iets (weer) vastbinden en een rechte lijn krijgen (mijn vader was aannemer).
Met de spijker kon je het touwtje alltijd ergens aan ophangen.
Soms was het ook wel handig geweest om een klauwhamer als PSU te hebben.
Spijker slaan met een zakmes is niet handig, maar er was altijd wel een stuk steen of hout wat je daarvoor kon gebruiken.
Ik ben het touw en de spijker zelden tot nooit nodig geweest, anders dan ruitje tikken.
En dat kostte vroeger regelmatig een ruit.

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 

LuckyBasterd

Volle Baard
Zelf heb ik op dit moment 2 leathermans een Blast en een Wave ( de een was de kerstgratificatie enkele jaren terug)
Zeer fijn om tijdens een scoutingkamp op zak te hebben.. alles bij de hand..
Alleen TE lomp en groot om dagelijks bij te hebben... Krijg je een beetje McGyver opmerkingen enzo.. :p
Of ook wel The A-Team 2.0 (B.A.)

Voor dagelijks gebruik had ik vroeger een Victorinox Classic.. gewoon klein en handig..
Die heb ik nog, en wellicht is langs een wetsteen halen.. toch wel makkelijk, zon klein ding..

Ook een tijdens mijn eigen verkenner-tijd een KL87 gehad..
Maar dat is nostalgie.... maar ook toekomstig erfstuk.. nou ja..
Is van mijn vader (geweest) in de tijd dat hij in het leger zat (Suriname)
 

Zwollenaar

Zware baard
@Professor Melchior; Laat ik beginnen te zeggen dat KinvesandTools een betrouwbare webshop is met een
meer dan uitnemende klantensevice
Melchior wat een stel prachtige messen zijn dit. Maar ook gevaarlijk om onder de aandacht te brengen. Gevaarlijk in
die zin dat ik er bijna onbeheerst hebberig van word om een van beiden aan te schaffen. Vooral de P 108 SF lijkt me
wel wat. Maar als ik de reviews lees en de afbeeldingen zie dan is bij deze messen de grens tussen EDC en Tactical
wel erg dun.
Hans
 
Banner image
Top