@Joep reden 1 gaat hier natuurlijk niet op.
Wij weten allemaal hier dat je ze erg graag wilde hebben, weten allemaal de prijs. En in dat licht gezien nog belangrijker: allemaal de prijs/kwaliteit verhouding...
Maar het delen van je aankoop is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Reden 2 vind ik juist heel erg het delen waard...
Zaken die je niet helemaal bevallen vind ik geen gemekker maar zijn ervaringen. Als we alleen nog maar hele positieve dingen mogen melden kunnen we internet wel opdoeken...
Ik ben juist erg benieuwd wat jou tot nu toe tegen valt, misschien steek ik (of iemand anders) er nog wat van op...
Je laatste stuk kan ik helemaal inkomen, grote uitgaven hoor je hoe dan ook te overleggen als partners zijnde (tenminste als je de rekeningen samen hebt).
Je hebt helemaal gelijk. Nou, dan ga ik het toch maar openbaar vertellen.
Het ging eigenlijk in de winkel al meteen mis. Vlak na mij kwam er een andere man binnen, die duidelijk modieuzer was dan ik. Deze man kreeg vervolgens de volle aandacht van de verkoper en ik bijna geen. Ik twijfelde over de maat van de schoen en vroeg daar na, hij antwoordde zonder naar mij toe te komen dat de maat zeker weten goed was en ging daarna vrolijk verder kletsen met de andere klant over de kleuren van de schoenen en in welk seizoen je ze dan moest dragen. Uiteindelijk toch gekozen voor de schoen die ik aan het proberen was. Bij het afrekenen vroeg ik om de onderhoudsprocedure, want daar begon hij uit zich zelf niet over. Hij rade mij aan om een cream te gebruiken, 10 euro per potje. Ik vroeg aan hem of ik die er niet gratis bij kon krijgen, aangezien de schoenen al 330 euro kosten, we hebben het hier over 3% korting, dat was uitgesloten en er viel niet meer over te praten. Ik stond op het punt om de winkel te verlaten zonder schoenen. Het is dat mijn vrouw mee was en er na al die tijd wel eens genoeg van had en dus aandrong om ze toch maar af te rekenen.
De fout die ik hier gemaakt heb, mijn fout, is dat ik niet heb gevraagd om 1 of 2 andere paar schoenen van het zelfde type te proberen, zodat ik de beste eruit had kunnen kiezen. Aan de andere kant vind ik dat de verkoper van schoenen van 330 euro best iets meer aandacht aan mij had mogen besteden en na mijn vraag over de maat zelf met het voorstel had moeten komen om een ander paar uit te proberen. We hebben het hier over handgemaakte schoenen, dus het is niet vreemd dat er verschil zit tussen elk paar. Wat mij betreft is deze winkel geen aanrader om je schoenen te gaan kopen. De Red Wings zijn ook elders te koop. Ik kom in ieder geval nooit meer terug bij deze winkel.
Als het hier bij was gebleven, dan was het allemaal niet zo heel erg, maar helaas. Toen ik de schoenen thuis wat langer ging dragen, kwam ik er achter dat met name de linker schoen wat ruimer zit en dat ik daar hiel slip ervaar. Bij elke stap die ik zet komt de hiel los van de zool. Als je dat tijdens een lange wandeling ook hebt, dan krijg je gegarandeerd een blaar. Ik had de veters van de linker schoen al wat strakker gezet, maar dat hielp niet veel. Toen ik de volgende dag naar mijn foto keek, die hierboven ook geplaatst is viel mij op dat de veter links wel strakker zit, maar dan alleen boven. Een beetje suf van mij om dat niet meteen te zien. Je kan op de foto goed zien dat de veter onderin de schoen minder strak trekt dan bij de rechter voet. Ik heb de veter in zijn geheel wat strakker gezet en nu gaat het een stuk beter. Toch blijft de linker schoen anders zitten dan de rechter. Misschien komt het omdat ik autistisch ben, maar ik kan mij daar erg aan storen. Ik moet er nu elke dag op letten dat ik de veter van de linker schoen goed strak trek, waar meer kracht bij nodig is dan bij de rechter schoen, geen idee waarom. De veters zijn op de foto niet hetzelfde ingeregen, maar dat heb ik inmiddels aangepast.
Toen kwam het volgende bekende euvel, onder de hiel zit een leer lapje dat niet over de hele zool doorloopt, maar precies onder de hiel stopt. Daardoor heb je een randje dat serieus pijn doet als je er langer op staat. Ik heb op aanraden van
@ProfessorMelchior bij van Haaren leren inlegzooltjes gekocht. Wat mij direct opviel is dat ik een hele vriendelijke verkoper trof die de zooltjes er persoonlijk voor mij ingestopt heeft en dat voor maar 4 euro, daar kan de verkoper van de Red Wing store Amsterdam nog wat van leren. De inleg zooltje helpen wel, maar het randje is nog steeds voelbaar. Naar mijn idee is dit een fout in het ontwerp van de schoen. Het is geloof ik nodig in verband met stikken van de zool bij vervanging. Ik vraag me af of ze dat niet iets verder hadden door kunnen laten lopen, zodat het niet precies onder je hiel zit waar de grootste druk op staat.
Van de week de eerste keer de veters uit de schoenen gehaald om ze een onderhoudsbeurtje te geven. Meteen mijn duim opengehaald aan een braam die aan één van de oogjes zat waar de veters doorheen gaan. Tijdens het opnieuw in veteren kwam ik er achter dat er veel oogjes met bramen waren, waar de veter ook van kan beschadigen, dus ik ben een half uur bezig geweest met een klein rond vijltje. Ben ik nou een zeur? Nee toch, je mag toch verwachten van een schoen uit deze prijsklasse dat dit soort dingen netjes afgewerkt zijn!
En dan als laatste heb je nog de zool, die is erg hard. Dat wist ik al voor ik de schoen ging kopen, maar toch valt het me tegen. Tijdens het lopen krijg ik pijn bij mijn tenen en de voet palm, of hoe je dat ook noemt
Al bij al ben ik op dit moment minder blij met de schoenen dan ik had gehoopt. Misschien verwachte ik er te veel van. Dat het stevige leren schoenen zijn die best wat tijd vereisen om in te lopen, dat wist ik van te voren, maar die ander punten die ik opnoem had ik geen rekening mee gehouden. Toch vind ik ze nog steeds ontzettend mooi. dit zijn de mooiste schoenen die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Ik hoop nog steeds dat ik na verloop van tijd de schoen goed ingelopen heb en dat ze beter gaan zitten en dat het uiteindelijk mijn favorieten schoenen worden.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik altijd erg kritisch ben en dat ik zelden te vrede ben over een nieuw paar schoenen. Achteraf gaan de schoenen vaak toch lekker zitten en heb ik heel veel moeite om ze weg te gooien als ze echt helemaal op zijn.
Overigens heb ik wel contact gehad met de manager van de winkel over mijn twijfel over de juistheid van de schoenmaat. Hij heeft daarop snel en netjes gereageerd. Hij schreef dat ik het gewoon een maandje moet proberen en mocht het dan nog steeds niet naar mijn zin zijn, dan kan ik alsnog contact daarover opnemen met hem. Dat vind ik dan weer wel netjes. Jammer dat deze man niet in de winkel stond toen ik mijn schoenen kwam kopen, dan had één en ander misschien wel anders gelopen.