ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Nu het daglicht in dit seizoen slechts een kort tijdsbestek zichtbaar is moet de baard toch in de buitenlucht kunnen vertoeven, dus de stoute boots aangetrokken en op pad.
De stoere mannen en vrouwen van www.paracord.eu ,die me altijd ruimhartig van paracord en buckles voorzien, hebben me enige "cord locks" in diverse kleuren toegezonden.
Even de knop indrukken, veter of paracord doorsteken, loslaten en het vlechtwerk zit stevig vast zonder het risico, dat de veter los kan raken…en het ziet er ook nog eens speciaal uit!

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
De Red Wing Iron Rangers 8085 Copper Rough & Tough van Baardborrelaar en vriend sinds héél lang Jeroen Jongsma.
Jeroen is bioloog en draagt de boots continue, dus ze worden door zand en blubber, over rotsen, langs bomen en planten en door sloten en zee gesleept. Aan het eind van een dag gaat er een vochtige lap overheen, even drogen en daarna een kluit vet.
Dit paar is momenteel één jaar oud en nog lang niet aan verzoling toe.

image.jpeg

image.jpeg

Eenzelfde paar is ook in bezit van @Gunter en @Joep en bij de laatste borrelde de vraag op welk soort olie het best gebruikt kan worden om het leer soepel te houden.
Het antwoord is vrij eenvoudig, aangezien iedere dierlijke of minerale olie volstaat, maar het brein van de moderne mens moet even in de tijdmachine en getransporteerd worden naar de periode vóór de Industrialisatie van de 19e eeuw.
De Industrialisatie maakte massa-productie mogelijk en om de hoeveelheden gefabriceerde artikelen op de markt te krijgen kwamen ook de commercie en reclame in opkomst. Voordien gebruikte men geen "wondermiddelen", die grootschalig geproduceerd werden, zoals WC Eend, Bruynzeel meubelolie en zelfs geen flitsend merk baardbalsem.
Men gebruikte wat men voorhanden had: koper werd gepoetst met as van het vuur, leer werd ingesmeerd met vet dat achterbleef op de bodem van de koekepan, ijzer werd behandeld met lijnzaadolie, hout werd flexibel gehouden met bijenwas en de baardharen kregen een massage met olijfolie, walvisolie of welke andere soort blubber er in de streek voorkwam.
Mocht er onderhoud nodig zijn voor een bepaald materiaal reis dan even terug in de tijd om de trucjes van onze voorouders af te kijken en bespaar jezelf een aardige duit en veel frustratie.
 

Renem

Volle Baard
Vroegah was niet alles beter, maar wel goedkoper... :rolleyes:
[DOUBLEPOST=1577211287][/DOUBLEPOST]Als die rangers of moctoes een beetje uitlopen in de breedte blijft dit toch wel tempting.
Kom namelijk nog om in de baardolie en mijn zoon vroeg me of ik hem kon leren nat te scheren :eek:

Die olie kan dan mooi in de boots geschmeerd :cool:

Vriendelijke groet, René
 
Vroegah was niet alles beter, maar wel goedkoper... :rolleyes:
[DOUBLEPOST=1577211287][/DOUBLEPOST]Als die rangers of moctoes een beetje uitlopen in de breedte blijft dit toch wel tempting.
Kom namelijk nog om in de baardolie en mijn zoon vroeg me of ik hem kon leren nat te scheren :eek:

Die olie kan dan mooi in de boots geschmeerd :cool:

Vriendelijke groet, René

In mijn geval zijn ze aardig uitgelopen, heb ook voeten ala Donald Duck:p
Heb officieel maat 44, heb de rangers in 45 gekocht. En zitten aardig ruim, zouden eventueel nog een maatje kleiner kunnen.
Volgend jaar voor een paar moctoe's toch naar de winkel gaan.
 

Nib85

Volle Baard
Lees ik nou goed dat @Joep ze heeft...??
Weken lang heeft hij ons iedere dag bestookt met de vraag hoe hij dit kon regelen met zijn vrouw en nu het moment daar is krijgen we dat niet eens van hem zelf te horen? :(

@Joep foto’s willen we zien en een hele beschrijving van hoe je je vrouw hebt overtuigd + het passen/kopen. (Y)
 

Joep

Zware baard
Ok ok, onder hoge druk zal ik toegeven. Het is nu toch al verklapt :confused:

Ik heb sinds anderhalve week ook Red Wings in mijn bezit en wel de Iron Rangers Copper Rough & Though.

Ik vind ze werkelijk prachtig!!!

IMG_7076.2.JPG

Ik had de broek een beetje omhoog getrokken om te laten zien hoe strak ik ze dicht moet veteren, normaal loop ik natuurlijk niet zo :D Ik twijfelde een beetje over de maat.

Ik hoor jullie nu denken, had je die foto dan al laten zien? Jazeker, in de hoogst geheime Beards & Boots conversatie. Daarom wist @ProfessorMelchior als dat ik de schoenen had :)

Er zijn twee redenen waarom ik nog niet op het Beards & Boots topic mijn nieuwe aanwinst heb laten zien.

De eerste is dat ik nogal bescheiden ben en er niet zo van houd om te pochten met mijn dure nieuwe schoenen. Als iemand mij ook complimenteerd op mijn schoenen, dan ga ik zeker niet vertellen wat ze gekost hebben, daar is het mij helemaal niet om te doen. Ik wilde graag een paar schoenen die ik jaren achter elkaar kan dragen. Niet zoals nu vaak gebeurt dat ik na 2 jaar mijn schoenen weg moet gooien, omdat ze op zijn, juist op het moment dat ik er zo aan gehecht was geraakt.

De tweede rede waarom ik het nog niet verteld had is omdat ik nogal heb zitten mopperen op de schoenen op de hoogst geheime Beards & Boots conversatie. Voor deze prijs verwacht ik de perfecte schoenen en tot nu toe ben ik nog niet overtuigt dat ze dat ook zijn. Ik wilde niet het leuke Beards & Boots topic gaan zitten vervuilen met mijn gemekker, dus dacht ik, ik houd mijn mond gewoon nog even dicht. Ik heb nog steeds de hoop dat met de tijd dit mijn favorieten schoenen worden, maar nu zijn ze dat nog niet, ook al vind ik ze werkelijk prachtig om te zien.

Hoe ik mijn vrouw heb kunnen overtuigen? Dat was uiteindelijk toch niet heel moeilijk :D Het punt is dat wij alles overleggen als het om grote uitgaven gaat. Als ik echt iets wil, dan komt dat meestal wel voor elkaar, mijn vrouw vertrouwd mijn oordeel gelukkig genoeg. Het zat hem er meer in dat ik mijzelf moest overtuigen. Is dit werkelijk wat ik wil. Toen ik er voor mji zelf helemaal uit was, was het eigenlijk al besloten (Y)
 

Nib85

Volle Baard
@Joep reden 1 gaat hier natuurlijk niet op.
Wij weten allemaal hier dat je ze erg graag wilde hebben, weten allemaal de prijs. En in dat licht gezien nog belangrijker: allemaal de prijs/kwaliteit verhouding...
Maar het delen van je aankoop is natuurlijk een persoonlijke kwestie.

Reden 2 vind ik juist heel erg het delen waard...
Zaken die je niet helemaal bevallen vind ik geen gemekker maar zijn ervaringen. Als we alleen nog maar hele positieve dingen mogen melden kunnen we internet wel opdoeken...
Ik ben juist erg benieuwd wat jou tot nu toe tegen valt, misschien steek ik (of iemand anders) er nog wat van op...


Je laatste stuk kan ik helemaal inkomen, grote uitgaven hoor je hoe dan ook te overleggen als partners zijnde (tenminste als je de rekeningen samen hebt).
 

Gunter

Baard
Punt 2 vind ik wel interessant. Zou je met de kennis die je nu hebt over de schoenen, ze alsnog gekocht hebben?

De schoenen zullen overigens niet veranderen (tenzij je echt rigoreus aan de slag gaat), je mening zal dus moeten veranderen als het toch nog ooit je favoriete schoenen ooit gaan worden. Wat ik je, zoals je weet, gun. En tot die tijd is het zeker leerzaam voor anderen om een eerlijke review te kijrgen. (Y)
 

Joep

Zware baard
@Joep reden 1 gaat hier natuurlijk niet op.
Wij weten allemaal hier dat je ze erg graag wilde hebben, weten allemaal de prijs. En in dat licht gezien nog belangrijker: allemaal de prijs/kwaliteit verhouding...
Maar het delen van je aankoop is natuurlijk een persoonlijke kwestie.

Reden 2 vind ik juist heel erg het delen waard...
Zaken die je niet helemaal bevallen vind ik geen gemekker maar zijn ervaringen. Als we alleen nog maar hele positieve dingen mogen melden kunnen we internet wel opdoeken...
Ik ben juist erg benieuwd wat jou tot nu toe tegen valt, misschien steek ik (of iemand anders) er nog wat van op...


Je laatste stuk kan ik helemaal inkomen, grote uitgaven hoor je hoe dan ook te overleggen als partners zijnde (tenminste als je de rekeningen samen hebt).
Je hebt helemaal gelijk. Nou, dan ga ik het toch maar openbaar vertellen.

Het ging eigenlijk in de winkel al meteen mis. Vlak na mij kwam er een andere man binnen, die duidelijk modieuzer was dan ik. Deze man kreeg vervolgens de volle aandacht van de verkoper en ik bijna geen. Ik twijfelde over de maat van de schoen en vroeg daar na, hij antwoordde zonder naar mij toe te komen dat de maat zeker weten goed was en ging daarna vrolijk verder kletsen met de andere klant over de kleuren van de schoenen en in welk seizoen je ze dan moest dragen. Uiteindelijk toch gekozen voor de schoen die ik aan het proberen was. Bij het afrekenen vroeg ik om de onderhoudsprocedure, want daar begon hij uit zich zelf niet over. Hij rade mij aan om een cream te gebruiken, 10 euro per potje. Ik vroeg aan hem of ik die er niet gratis bij kon krijgen, aangezien de schoenen al 330 euro kosten, we hebben het hier over 3% korting, dat was uitgesloten en er viel niet meer over te praten. Ik stond op het punt om de winkel te verlaten zonder schoenen. Het is dat mijn vrouw mee was en er na al die tijd wel eens genoeg van had en dus aandrong om ze toch maar af te rekenen.

De fout die ik hier gemaakt heb, mijn fout, is dat ik niet heb gevraagd om 1 of 2 andere paar schoenen van het zelfde type te proberen, zodat ik de beste eruit had kunnen kiezen. Aan de andere kant vind ik dat de verkoper van schoenen van 330 euro best iets meer aandacht aan mij had mogen besteden en na mijn vraag over de maat zelf met het voorstel had moeten komen om een ander paar uit te proberen. We hebben het hier over handgemaakte schoenen, dus het is niet vreemd dat er verschil zit tussen elk paar. Wat mij betreft is deze winkel geen aanrader om je schoenen te gaan kopen. De Red Wings zijn ook elders te koop. Ik kom in ieder geval nooit meer terug bij deze winkel.

Als het hier bij was gebleven, dan was het allemaal niet zo heel erg, maar helaas. Toen ik de schoenen thuis wat langer ging dragen, kwam ik er achter dat met name de linker schoen wat ruimer zit en dat ik daar hiel slip ervaar. Bij elke stap die ik zet komt de hiel los van de zool. Als je dat tijdens een lange wandeling ook hebt, dan krijg je gegarandeerd een blaar. Ik had de veters van de linker schoen al wat strakker gezet, maar dat hielp niet veel. Toen ik de volgende dag naar mijn foto keek, die hierboven ook geplaatst is viel mij op dat de veter links wel strakker zit, maar dan alleen boven. Een beetje suf van mij om dat niet meteen te zien. Je kan op de foto goed zien dat de veter onderin de schoen minder strak trekt dan bij de rechter voet. Ik heb de veter in zijn geheel wat strakker gezet en nu gaat het een stuk beter. Toch blijft de linker schoen anders zitten dan de rechter. Misschien komt het omdat ik autistisch ben, maar ik kan mij daar erg aan storen. Ik moet er nu elke dag op letten dat ik de veter van de linker schoen goed strak trek, waar meer kracht bij nodig is dan bij de rechter schoen, geen idee waarom. De veters zijn op de foto niet hetzelfde ingeregen, maar dat heb ik inmiddels aangepast.

Toen kwam het volgende bekende euvel, onder de hiel zit een leer lapje dat niet over de hele zool doorloopt, maar precies onder de hiel stopt. Daardoor heb je een randje dat serieus pijn doet als je er langer op staat. Ik heb op aanraden van @ProfessorMelchior bij van Haaren leren inlegzooltjes gekocht. Wat mij direct opviel is dat ik een hele vriendelijke verkoper trof die de zooltjes er persoonlijk voor mij ingestopt heeft en dat voor maar 4 euro, daar kan de verkoper van de Red Wing store Amsterdam nog wat van leren. De inleg zooltje helpen wel, maar het randje is nog steeds voelbaar. Naar mijn idee is dit een fout in het ontwerp van de schoen. Het is geloof ik nodig in verband met stikken van de zool bij vervanging. Ik vraag me af of ze dat niet iets verder hadden door kunnen laten lopen, zodat het niet precies onder je hiel zit waar de grootste druk op staat.

Van de week de eerste keer de veters uit de schoenen gehaald om ze een onderhoudsbeurtje te geven. Meteen mijn duim opengehaald aan een braam die aan één van de oogjes zat waar de veters doorheen gaan. Tijdens het opnieuw in veteren kwam ik er achter dat er veel oogjes met bramen waren, waar de veter ook van kan beschadigen, dus ik ben een half uur bezig geweest met een klein rond vijltje. Ben ik nou een zeur? Nee toch, je mag toch verwachten van een schoen uit deze prijsklasse dat dit soort dingen netjes afgewerkt zijn!

En dan als laatste heb je nog de zool, die is erg hard. Dat wist ik al voor ik de schoen ging kopen, maar toch valt het me tegen. Tijdens het lopen krijg ik pijn bij mijn tenen en de voet palm, of hoe je dat ook noemt :)

Al bij al ben ik op dit moment minder blij met de schoenen dan ik had gehoopt. Misschien verwachte ik er te veel van. Dat het stevige leren schoenen zijn die best wat tijd vereisen om in te lopen, dat wist ik van te voren, maar die ander punten die ik opnoem had ik geen rekening mee gehouden. Toch vind ik ze nog steeds ontzettend mooi. dit zijn de mooiste schoenen die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Ik hoop nog steeds dat ik na verloop van tijd de schoen goed ingelopen heb en dat ze beter gaan zitten en dat het uiteindelijk mijn favorieten schoenen worden.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik altijd erg kritisch ben en dat ik zelden te vrede ben over een nieuw paar schoenen. Achteraf gaan de schoenen vaak toch lekker zitten en heb ik heel veel moeite om ze weg te gooien als ze echt helemaal op zijn.

Overigens heb ik wel contact gehad met de manager van de winkel over mijn twijfel over de juistheid van de schoenmaat. Hij heeft daarop snel en netjes gereageerd. Hij schreef dat ik het gewoon een maandje moet proberen en mocht het dan nog steeds niet naar mijn zin zijn, dan kan ik alsnog contact daarover opnemen met hem. Dat vind ik dan weer wel netjes. Jammer dat deze man niet in de winkel stond toen ik mijn schoenen kwam kopen, dan had één en ander misschien wel anders gelopen.
 
Banner image
Top