ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Baardmannen blijken zich met veel plezier over het Aardoppervlak te verplaatsen in hoge schoenen, oftewel laarzen, oftewel boots.
De populariteit van boots stamt uit onze historie en komt voort uit de geografische ligging.
Hartstikke leuk, dat Egyptenaren, Romeinen, Nubiërs en meerdere volkeren uit Bijbelse tijden rondtrippelden door stoffige gebieden op sandalen en sloffen, maar daar hadden onze verre voorouders de Batavieren, Vikingen en Germanen weinig baat bij. Zij moesten door blubber en klei ploegen, dus was het comfortabeler om na het oppeuzelen van de jachtbuit de huid om de enkels te wikkelen en deze met een touwtje vast te knopen.
Zelfs de Romeinen zagen dit in op het moment, dat hun legioenen op hun slippers naar het noorden van Europa slenterden en de Franken en Galliërs wel warme voeten koesterden.

Toen de Industrialisatie aan het begin van de 20ste eeuw zijn intrede deed en daarmee de uitvinding van het automobiel een feit werd begon men de straten te plaveien. Waar men eerder nog door de modder en paardenpoep strompelde, kon men ineens over tegels wandelen. Niet dat dit veel uitmaakte, aangezien er nog geen rioleringssysteem bestond, dus men marcheerde nog steeds door de blurrie en uitwerpselen en aangezien dit over de randen van lage schoenen kolkt droeg men laarzen.

In deze situatie is weinig veranderd, want ook de huidige baardman wil droge voeten en beschermde enkels. Tot het moment, dat de opwarming van de Aarde eens flink doorzet zijn we dus genoodzaakt om door modderpoelen en vloeibare drek te huppelen. Wie kent niet het moment, dat men zich met een doordrenkte linker sok bedenkt, dat het slimmer geweest zou zijn om de wagen in een minder diepe plas te parkeren?

De Baardman heeft in het leven twee dingen nodig: een goed bed en goede laarzen, want in één van de twee bevind men zich op een moment van de dag.

Er zijn vele overdenkingen en beweegredenen voor de aanschaf van bepaalde boots.

Welke functie moeten ze vervullen? Kaplaarzen zijn prettig op het weiland, maar niet op een bruiloftsfeest. Legerlaarzen zijn handig in het bos, maar niet op het dek van een zeilboot en suède mode-boots houden het niet lang vol, als men de motorfiets van een onderhoudsbeurt gaat voorzien.

Welke pasvorm is verkiesbaar? Ieders voeten verschillen, dus de keus is geheel persoonlijk. Heeft men een hoge voetwreef, kwetsbare Achilles-pezen, knobbeltenen, draagt men steunzolen, wil men 6", of 9" schachthoogte, zijn gladde of profielzolen nodig of wil men instappers of veter-boots?

Welke milieu-overwegingen spelen mee? Zijn lederen boots niet diervriendelijk of is het beter om alle onderdelen van een dier functioneel te gebruiken, nadat het is opgegeten? Zijn boots vervaardigd van gebakken olie en bij elkaar gehouden met lijm minder schadelijk dan de lederen versie, die met touwtjes en spijkers wordt geassembleerd?

Welke mode te volgen? Iedereen heeft een andere smaak en verschillende stijl, dus mode bestaat alleen bij de gratie van een ontwerper en producent.

Welke aanschafkosten zijn verstandig? Kiest men voor een paar goedkope boots, die enige maanden meegaan, waardoor men steeds de nieuwste mode kan volgen of kiest men voor de duurdere versies, die men kan laten verzolen en waarmee men door de jaren heen een band mee opbouwt, als ze een patina ontwikkelen?

@Gunter en ik hadden een praatje over boots, waarna hij onder begeleiding van zijn eega op reis is gegaan en thuis is gekomen met Red Wing Iron Rangers 8085 Copper Rough and Though en de dame met Red Wing 3360's.
Ik heb vernomen, dat er een crowdfunding-actie is gestart om hen uit de schuldsanering te houden, maar ze dansen met een grote glimlach door de poep en prut.

image.jpeg

We gaan er dus achterkomen welke boots favoriet zijn bij welke Baardforummer en de redenen daarvoor!
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
@Bolt schreef:

Nice boots!
Draag al jaren Panama Jacks en M90 kistjes maar ben wel gecharmeerd van de Redwings.

image.jpeg
[DOUBLEPOST=1570116064][/DOUBLEPOST]@dusselbaard schreef:

Ik ben zelf fan van de timberland classic met het donkerbruine leer. Zit heerlijk en ze houden het bij mij zo'n 2 jaar vol.

image.jpeg
[DOUBLEPOST=1570116243][/DOUBLEPOST]@zenn schreef:

Ook ik heb een paar nieuwe boots; zwarte Caterpillar Nyles, gemaakt door Wolverine work boots. :)
721814-blk.jpg

Zat eerst te denken aan een paar nieuwe kisten; tactical boots, maar die staan niet mooi onder een paar jeans.
En toevallig kwam 'k deze tegen voor maar 1/3 van de prijs omdat het de oude collectie betreft, dus win win.
 

Bolt

Zware baard

Laurent1965

Zware baard
Heerlijk, die tijd is er weer, met mijn maatje 46.., had afgelopen zomer mijn voeten constant kapot van die zomertrappertjes zonder sokken....:mad::mad:
Zal snel wat posten, sta op het punt om voor het weekend naar La douce France te rijden.:)
[DOUBLEPOST=1570122245][/DOUBLEPOST]
Baardmannen blijken zich met veel plezier over het Aardoppervlak te verplaatsen in hoge schoenen, oftewel laarzen, oftewel boots.
De populariteit van boots stamt uit onze historie en komt voort uit de geografische ligging.
Hartstikke leuk, dat Egyptenaren, Romeinen, Nubiërs en meerdere volkeren uit Bijbelse tijden rondtrippelden door stoffige gebieden op sandalen en sloffen, maar daar hadden onze verre voorouders de Batavieren, Vikingen en Germanen weinig baat bij. Zij moesten door blubber en klei ploegen, dus was het comfortabeler om na het oppeuzelen van de jachtbuit de huid om de enkels te wikkelen en deze met een touwtje vast te knopen.
Zelfs de Romeinen zagen dit in op het moment, dat hun legioenen op hun slippers naar het noorden van Europa slenterden en de Franken en Galliërs wel warme voeten koesterden.

Toen de Industrialisatie aan het begin van de 20ste eeuw zijn intrede deed en daarmee de uitvinding van het automobiel een feit werd begon men de straten te plaveien. Waar men eerder nog door de modder en paardenpoep strompelde, kon men ineens over tegels wandelen. Niet dat dit veel uitmaakte, aangezien er nog geen rioleringssysteem bestond, dus men marcheerde nog steeds door de blurrie en uitwerpselen en aangezien dit over de randen van lage schoenen kolkt droeg men laarzen.

In deze situatie is weinig veranderd, want ook de huidige baardman wil droge voeten en beschermde enkels. Tot het moment, dat de opwarming van de Aarde eens flink doorzet zijn we dus genoodzaakt om door modderpoelen en vloeibare drek te huppelen. Wie kent niet het moment, dat men zich met een doordrenkte linker sok bedenkt, dat het slimmer geweest zou zijn om de wagen in een minder diepe plas te parkeren?

De Baardman heeft in het leven twee dingen nodig: een goed bed en goede laarzen, want in één van de twee bevind men zich op een moment van de dag.

Er zijn vele overdenkingen en beweegredenen voor de aanschaf van bepaalde boots.

Welke functie moeten ze vervullen? Kaplaarzen zijn prettig op het weiland, maar niet op een bruiloftsfeest. Legerlaarzen zijn handig in het bos, maar niet op het dek van een zeilboot en suède mode-boots houden het niet lang vol, als men de motorfiets van een onderhoudsbeurt gaat voorzien.

Welke pasvorm is verkiesbaar? Ieders voeten verschillen, dus de keus is geheel persoonlijk. Heeft men een hoge voetwreef, kwetsbare Achilles-pezen, knobbeltenen, draagt men steunzolen, wil men 6", of 9" schachthoogte, zijn gladde of profielzolen nodig of wil men instappers of veter-boots?

Welke milieu-overwegingen spelen mee? Zijn lederen boots niet diervriendelijk of is het beter om alle onderdelen van een dier functioneel te gebruiken, nadat het is opgegeten? Zijn boots vervaardigd van gebakken olie en bij elkaar gehouden met lijm minder schadelijk dan de lederen versie, die met touwtjes en spijkers wordt geassembleerd?

Welke mode te volgen? Iedereen heeft een andere smaak en verschillende stijl, dus mode bestaat alleen bij de gratie van een ontwerper en producent.

Welke aanschafkosten zijn verstandig? Kiest men voor een paar goedkope boots, die enige maanden meegaan, waardoor men steeds de nieuwste mode kan volgen of kiest men voor de duurdere versies, die men kan laten verzolen en waarmee men door de jaren heen een band mee opbouwt, als ze een patina ontwikkelen?

@Gunter en ik hadden een praatje over boots, waarna hij onder begeleiding van zijn eega op reis is gegaan en thuis is gekomen met Red Wing Iron Rangers 8085 Copper Rough and Though en de dame met Red Wing 3360's.
Ik heb vernomen, dat er een crowdfunding-actie is gestart om hen uit de schuldsanering te houden, maar ze dansen met een grote glimlach door de poep en prut.

Bekijk bijlage 13300

We gaan er dus achterkomen welke boots favoriet zijn bij welke Baardforummer en de redenen daarvoor!

Mooi stukje weer!!!
 
Laatst bewerkt:

Bolt

Zware baard
Sinds mijn puberteit draag ik al legerboots type m90
Vind ze heerlijk lopen en ze geven erg veel steun aan de enkels en alles wat daar omheen zit.
Tuin, werk, en smeerput dat maakt niet uit.
Doekje erover en ik ga ermee naar een bruiloft of begrafenis.
Maar soms wil je wel eens wat anders...
dussss daar kwamen de Panama Jacks in beeld. Kwalitatief zijn het erg goede boots en ze lopen geweldig en zien er stoer uit.
Maar ik trek toch het allerliefst mijn kistjes snel weer aan, om vervolgens snel een ommetje te maken door de groninger klei!
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Een iconische boot is natuurlijk de door de uit Duitsland naar Engeland gevluchte Nazi-officier herr doctor Klaus Märtens ontworpen dr. Martens 1460.
Het getal staat voor de datum eerste uitgave 1 april 1960.
Punkers, Rockers, Skinheads en Rudeboys maakten de boots wereldwijd bekend en ook ik heb een paar. Tegenwoordig zijn er twee soorten: de regular gefabriceerd in Azië en de vintage gemaakt in het V.K.
7" hoge schacht met 8 eyelets en een pasvorm als een natte ballon.
Hielslip en geen enkele enkelsteun en dat voor zo'n € 180,00
Leuk om naar te kijken, maar niet om te dragen.

image.jpeg
 

Robin83

Baard
Ik vind die Redwing's echt super gaaf!
De prijs is voor mij echt te veel (nog)
Paar weken geleden een paar oude klassiekers uit de movebox gehaald.
2e paar zomer meindl's
2009 op uitzending geweest voor de luchtmacht. Voorzien van 2 paar desert meindl's. 1 paar helemaal uitgelopen 3x uitzending en een oefening Alaska etc, collega zei toen al neem ze meer voor de kou. Dacht toen die is gek, zomer schoenen met - 40 maar serieus wat een geluk dat ik ze mee had gebracht. De zolen plakten aan het ijs en de lui met de winter boots gleden 1 voor 1 op hun plaat.
Loop er weer met veel plezier op.
Nu ik al die reacties lees over leger kisten zal ik die van mij ook weer eens van zolder afhalen. Ben benieuwd hoe ze er nog bij liggen
88cc7d2c11a93626c15440d66fb8a971.jpg


Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
@Follikel Blundstones zijn prima boots. Wel instappers, dus je moet een niet al te hoge wreef hebben, anders knellen ze. Heel populair in Australië, waar ze ook vandaan komen. Kunnen zowel tijdens ruig werk, als formeel bij een kostuum gedragen worden. Nadeel is wel, dat ze in Nederland niet gerepareerd of verzoold kunnen worden, dus je moet ze verzenden en dat is prijzig.

@Robin83 Legerkisten bewijzen altijd hun nut. Zelf heb ik net als @Bolt de M90, die ik gebruik bij het offroaden en ik heb ook een paar M57 (waar de naam 'kisten' vandaan komt door de vierkante neus). Enig nadeel van alle door Bata vervaardigde legerlaarzen is wel, dat je altijd last hebt van heelpinch, waardoor je enkels gaan ontsteken bij lange marsen.

image.jpeg

En de KL M? (geen idee welk nummer. 74 of zo?), die ik gewoon als garage-werkschoen gebruik.

image.jpeg
 
Banner image
Top