hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Uit de jaren '40 wel en de Western-hoeden tot op de dag van vandaag. Vooral de vroege modellen en de top-range, zoals Premier en Imperial zijn van grote klasse. Helaas zijn ze overgegaan op massa-productie in samenhang met het gebruik van kwalitatief mindere producten. :(
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het antwoord op de vraag van @LuckyBasterd hoe zweetplekken in hoeden te voorkomen: niet! :)
Je kunt een strip keukenrolpapier of tissue tussen de hoedenband doen, die je dan dagelijks vervangt, maar de meerderheid van de hoedenbezitters heeft minimaal een tweetal hoeden; de werkhoed en de uitgaans- of nette hoed.
De nette hoed wordt slechts kort gedragen bij een kostuum, als men op bezoek gaat of een gelegenheid bezoekt en men gaat hier niet mee door een stortbui of storm wandelen.
De werkhoed wordt zonder pardon doorgezweet, waardoor er zich donkere plekken en zoutkringen voordoen, maar dat interesseert niemand, want dat geeft de hoed een doorleeft patina. Het is werkkleding, die beschermt tegen felle zon, neerslaande regen of gierende kou.
Amerikaanse cowboys, Argentijnse caucho's, Mexicaanse herders, Italiaanse landarbeiders, Nepalese nomaden, Portugese vissers en ook Indiana Jones dragen dus gevlekte en bestofte hoeden. ;)
 

Zwollenaar

Zware baard
tilley t3 wanderer.jpg

P1010528.JPG

Eén jaar geleden had ik vanwege Prinsjesdag; Koningsdag en andere Nederlandse feestdagen een
hoed gekocht waarvan ik dacht dat deze oranje was.-Zie afb 1 - Maar hoe langer ik er naar keek des te meer begon \
ik mij te irriteren met de gedachte; dit is geen oranje maar roestbruinachtig met de lichte neiging naar een
apart soort oranje. Om verdere ergernis te voorkomen heb ik de hoed in echt oranje geverfd.
 

Boudi

Baard
Wat een ontzettend boeiend topic is dit. Nooit eerder aan hoeden of petten gedacht... maar nu met m’n kale hoofd en door alles wat ik hier heb gelezen en geleerd... geweldig leuk! Ik had al een flatcap gekocht, maar een Fedora trekt me ook wel erg. Ik kwam deze op hatsandcaps tegen, zal ik het doen? ;)
 

Bijlagen

  • 87DD407C-6239-4E50-9C15-FD1066DA29B5.jpeg
    87DD407C-6239-4E50-9C15-FD1066DA29B5.jpeg
    35,3 KB · Weergaven: 27
P

Pellie

Guest
Gewoon proberen en kijken of je het 'durft' te dragen. Dus ik zeg doen!

Ik heb trouwens de Jaxon & James C-crown ook, maar dan in het bruin, ook bij hatsandcaps aangeschaft. Prima hoed voor het geld. Wel alleen wol, dus geen vilt, maar om te proberen een prima aanschaf. Bij mij is het een alledaagse hoed geworden.
 

Hartenheer

Zware baard
Het antwoord op de vraag van @LuckyBasterd hoe zweetplekken in hoeden te voorkomen: niet! :)
Je kunt een strip keukenrolpapier of tissue tussen de hoedenband doen, die je dan dagelijks vervangt, maar de meerderheid van de hoedenbezitters heeft minimaal een tweetal hoeden; de werkhoed en de uitgaans- of nette hoed.
De nette hoed wordt slechts kort gedragen bij een kostuum, als men op bezoek gaat of een gelegenheid bezoekt en men gaat hier niet mee door een stortbui of storm wandelen.
De werkhoed wordt zonder pardon doorgezweet, waardoor er zich donkere plekken en zoutkringen voordoen, maar dat interesseert niemand, want dat geeft de hoed een doorleeft patina. Het is werkkleding, die beschermt tegen felle zon, neerslaande regen of gierende kou.
Amerikaanse cowboys, Argentijnse caucho's, Mexicaanse herders, Italiaanse landarbeiders, Nepalese nomaden, Portugese vissers en ook Indiana Jones dragen dus gevlekte en bestofte hoeden. ;)

Wat zal dat smerig ruiken.

Dat is de reden waarom ik dus altijd petten draag.
Net als @Zwollenaar al zegt, die kan je ten miste wassen
 
Banner image
Top