hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

Zwollenaar

Zware baard
Persoonlijk vind ik het nadeel van hoed. {ja @proffessorMelchor ik weet het}. dat men dit helemaal gek vind als je het altijd draagt.

@Hartenheer, In het begin van mijn "hoeddraagcarriere" kreeg ik toch commentaar waar de honden geen brood
van lusten. Omdat deze mensen Niet tot mijn innercirkel behoorden dacht ik: Bekijk het maar ik doe lekker wat ik wil.
En nu jaren later krijg ik tegenovergestelde reacties. Zo van we herkennen je niet meer nu je geen hoed op hebt.
Laat je niet van de wijs brengen door wat anderen zeggen en doe wat je wilt wat het dragen van hoofddeksels betreft.
 

istawa

Zware baard
Damn das wel een hele vette hoed. Je zou hem bijna niet durven dragen. Bang dat er vlekken op komen

it aint over until the fat lady sings
 

Hartenheer

Zware baard
@Hartenheer, In het begin van mijn "hoeddraagcarriere" kreeg ik toch commentaar waar de honden geen brood
van lusten. Omdat deze mensen Niet tot mijn innercirkel behoorden dacht ik: Bekijk het maar ik doe lekker wat ik wil.
En nu jaren later krijg ik tegenovergestelde reacties. Zo van we herkennen je niet meer nu je geen hoed op hebt.
Laat je niet van de wijs brengen door wat anderen zeggen en doe wat je wilt wat het dragen van hoofddeksels betreft.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar ben nogal een OCD persoon.
En het moet bij mij wel schoon zijn, de meeste hoeden kan je niet of nauwelijks schoon maken.
En Tilly hoeden staan mij totaal niet.

Zal eens gaan kijken op het web wat er te verkrijgen is.
Het is moeilijk. Te netjes staat mij totaal niet, sta nu eenmaal bekend als een banjer dus zou niet geloofwaardig overkomen.

Iets tussen casual en chique, en je moet het schoon kunnen houden.
Draag nu ook 3 petten per week.
 

Zwollenaar

Zware baard
n het moet bij mij wel schoon zijn, de meeste hoeden kan je niet of nauwelijks schoon maken.
En Tilly hoeden staan mij totaal niet.

In dar geval zou ik eens rondneuzen op het internet naar hoeden die volledig gemaakt zijn van puur canvas/katoen die eenvoudig
in de wasmachine te reinigen zijn. Succes

Wat is trouwens een OCD persoon? Iemand met smetvrees?:)
 

Hartenheer

Zware baard
In dar geval zou ik eens rondneuzen op het internet naar hoeden die volledig gemaakt zijn van puur canvas/katoen die eenvoudig
in de wasmachine te reinigen zijn. Succes

Wat is trouwens een OCD persoon? Iemand met smetvrees?:)
OCD is een soort dwangstoornis.
Alles moet kloppen en goed zijn.
Om een heel gek voorbeeld te noemen, mijn familie staat altijd met mond open als ze bij mij in de bestek lade kijken.
Alles ligt zeer overzichtelijk en op rij.
Als een buur komt vragen heb jij soms ????, dan kan ik zo antwoorden en het {indien aanwezig} pakken. Hoef zelden te zoeken.

Heb wat hoeden bekeken, maar hou het toch maar bij een pet.
[DOUBLEPOST=1536512578][/DOUBLEPOST]
De historie van de pet: (ik hou me aan de originele benamingen en noem niet de tientallen bijnamen van de caps)

Onze huidige caps stammen van oorsprong van de baret.

Bekijk bijlage 5668

Deze werd gedragen in de regio Baskenland, Frankrijk, Italië en bestond uit een rond vilten hoofddeksel opgebouwd uit 8 delen oftewel panels.
Door de baret iets over de ogen te trekken ontstond er langzamerhand een soort klep.

De Schotten hadden eveneens een soortgelijk hoofddeksel, dat de bonnet genoemd werd en van wol vervaardigd werd.

De lagere maatschappelijke klassen droegen petten.
De hogere maatschappelijke klassen droegen hoeden, maar mochten petten dragen tijdens het sporten of vrije tijd.

De cap, zoals wij die kennen, heeft zijn oorsprong in Engeland.
In 1571 vaardigde het parlement een wet uit om de binnenlandse wol-industrie te stimuleren. Hierdoor werden mannen vanaf de leeftijd van 6 jaar verplicht op zondagen en in de vrije tijd een wollen pet te dragen op straffe van een flinke boete, mochten zij het nalaten.

De flatcap werd gemeengoed voor de werkende klasse.

Bekijk bijlage 5669

Deze flatcap werd zeer populair in Italië en vooral op Sicilië. Hier werd de pet coppola genoemd en bestond, anders dan de flatcap, weer uit de 8 panels zoals bij hun baret.

De Ieren vervaardigden hun eigen model pet de zgn. Ballcap, eveneens opgebouwd uit 8 panels, gemaakt van tweed (wol dus) en met een knoop bovenop als versiering ipv het steeltje van de baret.

Bekijk bijlage 5671


Door de enorme volksverhuizing van Europeanen naar De Nieuwe Wereld, werd de pet een gigantisch succes in Amerika.
Grote groepen Ieren introduceerden daar de Ball Cap, waarna de eveneens massale groep Italiaanse immigranten deze vorm van de cap omarmden.
Eind 19e en begin 20e eeuw was de Ball Cap het mode-artikel voor de arbeidersklasse en landbouwer (heren en veehouders bleven hoeden dragen).

Momenteel wordt de flat cap vooral in het Verenigd Koninkrijk en Nieuw-Zeeland gedragen.
De Ball Cap is het hoofddeksel voor de nostalgist, kunstenaar en hipster geworden.

Petten-fabrikanten hebben een moderne versie van de cap gemaakt in de hoop deze in het modebeeld te vernieuwen.

Bekijk bijlage 5672

@ProfessorMelchior een tijd geleden had je het over een Ballcap,
Ik heb hier met google op gezocht, maar je wordt naar baseballcaps gestuurd.
Klopt deze naam wel?
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Jawel, @Hartenheer "ballcap" is de echte naam, maar het merendeel van de verkopers weten te weinig van hun artikelen, dus gebruiken ze aanduidingen, zoals "newsboy cap", "herringbone cap", "tweed cap", etc.
Ergens op het forum heb ik een uitleg gegeven, waar deze van oorsprong Ierse pet (met Schots driehoeks-patroon) ligt en hoe deze via de Italiaanse immigranten in de Verenigde Staten terecht is gekomen.
 

Hartenheer

Zware baard
Jawel, @Hartenheer "ballcap" is de echte naam, maar het merendeel van de verkopers weten te weinig van hun artikelen, dus gebruiken ze aanduidingen, zoals "newsboy cap", "herringbone cap", "tweed cap", etc.
Ergens op het forum heb ik een uitleg gegeven, waar deze van oorsprong Ierse pet (met Schots driehoeks-patroon) ligt en hoe deze via de Italiaanse immigranten in de Verenigde Staten terecht is gekomen.
Daar heb ik de naam ballcap ook vandaan.
Sommige gebruiken wel de zoek functie :cool:
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ergens in de jaren '60 van de vorige eeuw deed de wasmachine zijn intrede in den Neederlandsche huishoudens, zodat men het reinigen der kleeding niet meer hoefde uit te besteden aan wasvrouwen en kledingstomerijen of dat den huischvrouw hoefde te schrobben in de wasteil met wasbord.

In het verloop der tijd zijn kledingproducenten steeds meer synthetische stoffen, zoals polyester, nylon, etc. in hun artikelen gaan verwerken en is het publiek zich steeds meer casual gaan kleden; denim jeans (werkkleding), T-shirts (ondergoed), sneakers (sportkleding), windjacks (zeilkleding), waardoor de illusie is ontstaan, dat men ieder kledingstuk in de wasmachine kan proppen.

Helaas beste Baardmenschen, dit is generlei het geval!
Gooi uw fluwelen colbert, zijden stropdas, damasten vest, waxcoat of de angora-wollen trui van uw vrouw, de bontjas van oma, de satijnen lingerie van uw minnares of de lederen SM-broek van uw vriend in de wasmachine en heeft zichzelf een probleem bezorgd.

Uw vilten of rieten hoed en scheerwollen pet hoort simpelweg bij de kledingstukken, die u op andere wijze zult moeten reinigen, wat in den volkschmond "stomen" wordt genoemd.

:p:):D
 
P

Pellie

Guest
Haha vet man, staat je goed!!! Mijn voorkeur gaat uit naar je fedora 1ste foto en de flatcap. De leren hoed staat jou ook wel, mij zou dat niet zo staan. Top, wel oppassen voor het HV (hoeden virus) ;-)
 

Boudi

Baard
EENSCH!!! NIKS TERUG STUREN !!

Ow en dat veertje op je fedora, die mag er wel af ;-) of vind je dat zelf wel mooi, want dan moet je hem erop houden haha

Zeker... dat veertje gaat er zo af. De hoed blijft, dus... ;)
[DOUBLEPOST=1536770038][/DOUBLEPOST]
Haha vet man, staat je goed!!! Mijn voorkeur gaat uit naar je fedora 1ste foto en de flatcap. De leren hoed staat jou ook wel, mij zou dat niet zo staan. Top, wel oppassen voor het HV (hoeden virus) ;-)

Dank je wel! Het is wat, al die virussen hier. Had al last van het baardvirus, toen het olie en balsemvirus en... tja... die HV is met drie hoofddeksels ook al aardig aanwezig.
[DOUBLEPOST=1536770146][/DOUBLEPOST]
Niks terug sturen! want hij staat je erg goed (Y)

Dank je wel hoor! Fijn om wat reacties te krijgen voordat m’n vriendin morgen de hare geeft ;):) Ach... was met m’n baard eerst ook zo, hahaha.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Smaken verschillen gelukkig en je moet altijd je eigen gevoel volgen.

Mijn mening: de lederen/wax-hoed is fantastisch, staat je goed en de cap is spectaculair mooi met de afgezette kleprand.
Beiden zul je veel gaan dragen.

De fedora is flut. De kroon is te laag, zodat de hoed niet ver genoeg tot vlak boven de oren kan zakken, de hoedenrand is te smal om te kunnen vormen naar je eigen stijl en het vilt ziet eruit als goedkoop wolvilt. Eigenlijk is het veertje het enige, dat de moeite waard is. Terugsturen! Je gaat nooit met een te klein feesthoedje over straat lopen en je vind snel genoeg een beter exemplaar.
 

Boudi

Baard
Smaken verschillen gelukkig en je moet altijd je eigen gevoel volgen.

Mijn mening: de lederen/wax-hoed is fantastisch, staat je goed en de cap is spectaculair mooi met de afgezette kleprand.
Beiden zul je veel gaan dragen.

De fedora is flut. De kroon is te laag, zodat de hoed niet ver genoeg tot vlak boven de oren kan zakken, de hoedenrand is te smal om te kunnen vormen naar je eigen stijl en het vilt ziet eruit als goedkoop wolvilt. Eigenlijk is het veertje het enige, dat de moeite waard is. Terugsturen! Je gaat nooit met een te klein feesthoedje over straat lopen en je vind snel genoeg een beter exemplaar.

Nog hoger? Vond dit al een toren op m’n hoofd :(
Ik begrijp dat de Fedora te hoog zit... beetje steviger drukken en hij zakt gemakkelijk tot aan m’n oren. Voelde even strak, maar dat is ook wennen. Voelt nu al beter, niet meer strak en stuk lager. En de wolvilt, t is m’n eerste :) bevalt het, dan een prijsklasse hoger ;) De flatcap vind ik ook erg mooi, de leren hoed is nog wennen, maar staat en zit wel mooi.

Bedankt voor je reactie en mening. Die waardeer ik!

Groet Boudi
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ah, duwen dan! De rand hoort vlak boven de wenkbrauwen en oren te zitten.
Dat strakke gevoel rekt op en anders met de fluitketel enig stoom in de kroon blazen en de hoed goed opzetten, zodat hij op maat komt.
Je hebt gelijk: eerst maar eens proberen en dan kun je altijd nog een volgende aanschaffen.

…Maar kijk uit! Het kan een verslaving worden.:confused: Zo ken ik ene @Pellie , die nu al op zoek moet naar een groter huis om al zijn hoofddeksel te kunnen stallen. :D
 
Banner image
Top