Nostalgie

Zyfazix

Baard
Calimero! Had daar vroeger een poster van. Iets voor mijn tijd maar wel veel gekeken. Ik zag net dat er laatst een 3D versie van Calimero is gemaakt en die ziet er niet eens slecht uit.

Andere series van vroeger die ik ken zijn Barbapapa, de Snorkels, Peppi en Kokki, De Bereboot, Boes Boes, Het Liegebeest, en natuurlijk Pippi Langkous. Het lijstje Jetix/Studio 100 laat ik maar even weg.
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Wij keken als kinderen natuurlijk alleen maar naar educatieve, niet-agressieve en opvoedende series, zoals de voorloper van het hedendaagse "Opsporing Verzocht".
Inderdaad, the Batman!


(Ik beweer niet the Batman te zijn…maar het is een feit, dat Bruce Wayne en Professor Melchior nog nooit tegelijkertijd op eenzelfde plaats zijn waargenomen! ;))
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Als kind keek ik er graag naar. Ik kwam ooit in gesprek met iemand, die bij de productie betrokken was geweest, die me vertelde, dat mr. Ed helemaal geen paard was, maar een witgekalkte zebra, omdat het anders niet paste qua hoogte van de filmset. :confused:
 

Texman

Koning Baard
Leuke wetenswaardigheden over Mr. Ed (wist ik niet (Y))
Mr. Ed werd uitgezonden door TV Noordzee vanaf het REM eiland.
TV Noordzee introduceerde in Nederland de Amerikaanse manier van televisie met veel reclame en horizontale programmering ( geen religie of politiek).
De uitzendingen konden slechts in de randstad bekeken worden omdat de zender niet zo sterk was.
Maar het was wel gelijk een hit. In no time hadden we allemaal een REM antenne op het dak staan.:)
Wij keken er iedere avond naar :).

Stukje geschiedenis
In 1963 werd de Reclame Exploitatie Maatschappij (REM) gesticht. De voornaamste aandeelhouder was de Rotterdamse scheepsbouwer Cornelis Verolme. Andere aandeelhouders waren Reinder Zwolsman, Pieter Schelte Heerema, Sidney van den Bergh en de bank Teixeira de Mattos. De REM wilde commerciële radio- en televisie-uitzendingen verzorgen. Omdat de Nederlandse wetgeving dit niet toestond zouden de uitzendingen geschieden vanaf een locatie juist buiten de territoriale wateren (6 mijl uit de kust van Noordwijk). Uitzenden vanaf een basis op zee werd veiliger geacht dan uitzendingen vanaf een schip zoals een radiozendpiraat/zeezender als Veronica al deed. Bij Lloyd's of London werd een verzekering afgesloten tegen inbeslagname door de autoriteiten.
Het platform werd gebouwd op een scheepswerf in de Ierse havenstad Cork, waarna het werd versleept naar de plaats van bestemming en geplaatst door het kraanschip Global Adventurer van Brown & Root-Heerema. Op 12 augustus vond een proefuitzending plaats en op 15 augustus 1964 begonnen de reguliere uitzendingen. Op 17 december van datzelfde jaar werd de apparatuur van het REM-eiland echter door de Rijkspolitie tijdens een actie met de Koninklijke Marine geconfisqueerd. Deze actie kon worden ondernomen omdat per 1 december 1964 een noodwet was aangenomen die bepaalde dat de Nederlandse wetgeving ook gold op kunstmatige constructies die waren gebouwd op de zeebodem van het Nederlandse deel van het Continentale Plat. Hierdoor werden de uitzendingen vanaf het REM-eiland illegaal, en kon daartegen worden opgetreden. De wet trad op 12 december in werking. Zeezenders die vanaf een schip uitzonden konden hiermee nog niet worden aangepakt. Het REM-eiland is gerenoveerd en staat in Amsterdam en bied onderdak aan een restaurant en daarnaast is het een publiekelijk toegankelijk uitkijkpunt met uitzicht over de Houthaven en het IJ (bron Wikipedia).
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zover ging de informatie van die man aan mij niet @zenn
Leuk om te weten. De palomino werd dus ook geschilderd om de zwarte vlekken te verdoezelen.

Voor TV Noordzee hadden we een soort wasrekje aan het balkon hangen @Texman
De omroep TROS is er uit voortgekomen.

De meest griezelige serie was zonder meer:

 

Texman

Koning Baard
Het duurde helaas maar kort, gelukkig waren de series erg leuk om naar te kijken.
Wij woonden hoog met een vrij uitzicht waardoor wij de uitzendingen konden ontvangen met een spriet-antenne die boven op te tv stond.
De korte periode dat TV Noordzee heeft uitgezonden toonde wel aan dat er in ons land behoefte was aan dit soort televisie. Dat de publieke omroepen met hun politieke en religieuze achtergrond dit bedreigend vonden is te begrijpen. Het grote succes van de TROS in de jaren daarna toonde dat wederom aan.
 

Jofa

Baard
Ik niet in elk geval @Texman.... Ik mijd het ov liefst zoveel mogelijk....

Ik was als jonge jongen verslaafd aan Ninja turtles, Commisaris Rex en later Baanjer. (zowel boeken alsook de serie)

Ook de show "geef nooit op" vond ik fantastisch!
 

Texman

Koning Baard
Als kind keek ik met buurkinderen TV bij tante Lien. Tante Lien was een buurvrouw die bij ons in de straat woonde en die een TV had. Tijdens het kinderuurtje zat haar huiskamer vol. En we kregen limonade en een koekje. :)
We keken b.v. naar Dappere Dodo en de Verrekijker (Y)(Y).

a4008f328473b504a33179c76a2197d7.jpg
 

Laurent1965

Zware baard
Bij ons tegenover begin jaren 70 een wat grotere kleurentelevisie..., nou dat was wat in ons conservatieve katholieke gat.
Het halve dorp stond er s'avonds voor het raam....gênant...dat moest je zien, wat kost die wel niet... werd er gezegd.

Ps, leuke foto Texman, heel herkenbaar!!

Wij hadden een hoge eetkamertafel met van die zware stoelen bij de tv.
Ik ging altijd met mijn broer onder de tafel zitten, tv kijken, terwijl we mijn ouders hoorden zeggen, zijn die twee al naar bed?
Heeft heel lang geduurd tot ze wat in de gaten kregen...
Dracula en Frankenstein, Belfigor (spook van het Louvre) keken mijn ouders oa in zwart-wit....en dat onder de tafel met onze tere kinderzieltjes... :eek: Kan me de zweetvoeten van mijn vader nog zeeeeer goed heugen....:D
God hebbe zijn ziel, hij stierf toen ik amper 11 was.
 
Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
"Morgen gebeurt het"
Fragment van aflevering 1 van de Nederlandse jeugdserie, tevens de eerste Nederlandse sciencefiction-serie, uitgezonden door de AVRO op 17 oktober 1957.
Mijn broer was er gek op maar ik vond het doodeng:eek::eek::eek:.
De hoofdrol werd gespeeld door een hele jonge Ton Lensink met voor in die tijd wel heel bijzonder "een :)>je".

 
Banner image
Top