Nostalgie

Laurent1965

Zware baard
Heb als kind eens toen ik alleen thuis was een lucifersdoosje verknipt en om een vinger gedaan, met wat watten en een beetje ketchup, doosje ging keurig dicht.
Mijn opa en oma woonden direct naast ons en moesten een oogje in het zeil houden.....
Ik naar oma dus, met de vraag of ze die nog eraan konden zetten, die kreeg zowat een hartverzakking, het arme mens.... :D:D
[DOUBLEPOST=1581849028][/DOUBLEPOST]
Die rolletjes die erin gingen kon je ook altijd zo mooi langs de voegen van de muur laten knallen. :rolleyes: 'K had zo'n pistool met van die 'rondjes' die er in gingen, kocht m'n moeder altijd per doos, omdat die dingen best prijzig waren per pakje en dan meestal bij Giraffe (een discountformule van Blokker).

Klappertjes-pistool-ammo-12-schots-288-schoten-10090833.png


Kan mij nog wel goed herinneren dat we met alle kinderen hier uit de buurt, dat waren er zow'n +50, in leger kleding liepen en 'oorlogje' speelden. Klappertjespistolen & pijltjes/besjesschieters en omgebouwde kinderwagenonderstellen & skelters als tanks. Gingen we bunkers maken, een 'geleend' Herras hek bovenop het gat, bedekken met grofvuil planken en zand erover zodat hij niet te zien was. Uitkijktorens in de bomen en natuurlijk overal vislijn gespannen als struikeldraad. En niet te vergeten die ene boze buurman die dan ging lopen zeiken en alles kapot maakte...

Soms mis 'k die tijd wel, lekker onbezorgd en je nergens druk over te hoeven maken.

Oh ja, memories, nooit meer gezien.....
 

zenn

Zware baard
Over dingen die 'k mis gesproken... het Postkantoor.

Vind het echt stom dat dat niet meer bestaat. Altijd zo handig voor concertkaartjes en pakketjes, hier zaten ze samen met de ING.
Kon je altijd ook gelijk je bank dingen regelen en voor ouderen was dit veel handiger, die konden aan de balie dan opnemen als het nodig was.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Als ik het eens de revue laat passeren, dan vraag ik me af, waarom er momenteel zo'n heisa gemaakt wordt over jongeren met mesjes. Wij waren in die tijd veel beter bewapend, hadden geheime locaties, vervoersmiddelen tot onze beschikking en deinsden er niet voor terug leden van onze familie uit de weg te ruimen.
We zijn opgegroeid met de geur van dampend kruit!
:)>
 

Ronnie

Baard
Denk omdat ze niet eerst beginnen met hun vuisten, maar gelijk een 'rambo' mes trekken. Hier was laatst een controle waar o.a. survival bijlen en kapmessen werden geconfisceerd van jongeren.
Inderdaad. Vroeger deed je een potje knokken en als iemand opgaf liet je m liggen. Tegenwoordig beginnen ze meteen te steken. T zijn ook niet meer de zakmessen die je als kind vroeger bij je had. Rambo zou er jaloers op zijn:)>
 

Jofa

Baard
Als je volwassen bent besef je pas hoe zorgeloos je kindertijd was.

Uren voetballen op een trapveldje en niet moe worden. Kan het me nu niet meer indenken.:rolleyes:
[DOUBLEPOST=1581869014][/DOUBLEPOST]En de manier waarop jeugd nu hun geschillen uitvechten, heb ik geen goed woord voor over. Wees een vent en tik iemand op zn snuit als hij dat verdient. Maar waarom moet dat gelijk met wapens? Niet alleen messen, ook boksbeugels en tasers schuwen ze niet. Ik heb ze zelfs met ploertendoders zien lopen.
 

Laurent1965

Zware baard
Woonden (woon er nog steeds, hoewel ik binnenkort naar de stad verhuis) aan de rand van een kilometersgroot bos, gingen vaak met een groepje kinderen uit het dorp in het donker met een knijpkat het bos in, spanning zoeken en mekaar bang maken met "enge" verhalen, en dan praat ik echt over lagere school leeftijd...., heel normaal in de jaren 70, zaten er hele avonden en vakanties.
Soms zag je een vrijend stelletje in een eend of een Renault 4, (je kon toen nog gewoon met de auto crossen in het bos), lachen....
Zou ik nu echt geen kinderen meer laten doen in deze tijd....., ook hier niet, laat staan dat ik zelf met mijn 54 jaar s'avonds het bos in zou gaan..., echt niet, terwijl het nog exact hetzelfde bos is, what happened??? :eek::eek::eek:
 
Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
Leuke jeugd verhalen allemaal. Ik heb soort gelijke ervaringen uit mij jeugd in de jaren 50 en 60 met het nodige kattenkwaad en heel veel lol. In de straten stonden nauwelijks geparkeerde auto's en er was weinig verkeer dus de hele straat was ons domein. Als klein kind zwierven wij door heel Scheveningen. Dat kon toen gewoon zonder dat je ouders zich zorgen hoefde te maken. En er was zoveel te beleven dat je je nooit verveelde. Op het schoolplein was er wel eens een vechtpartijtje. Later op de LTS ging het er ook wel eens wat ruiger aan toe. Zo had ik een vechtpartijtje op school met twee andere jongens waarbij we met zijn drieën door een grote ruit gingen :mad::mad::mad:. Gelukkig waren we niet gewond maar het bleef niet zonder gevolgen:confused::eek::mad:.
In de tijd waarin wij nu leven is vrijwel niets meer zoals het in die tijd was. Voor mij was het een gelukkige tijd maar de meeste volwassenen hadden het zwaar omdat er veel armoede was. Dus "vroeger was alles beter " gaat niet voor alles op. Wat wel veel beter was dat we als kind respect hadden voor ouderen. De misdaad die je tegenwoordig onder jongeren ziet (drugs, geweld, diefstal, vernielingen e.d.) was in mijn jeugd veel minder aan de orde.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Denk omdat ze niet eerst beginnen met hun vuisten, maar gelijk een 'rambo' mes trekken. Hier was laatst een controle waar o.a. survival bijlen en kapmessen werden geconfisceerd van jongeren.
Het was meer bedoeld als grapje over klapper-pistolen, huttenbouw en kinderwagens, maar in wezen wordt er tegenwoordig een verkeerd beeld van zgn. agressieve en misdadige jeugd gegeven, want de mens veranderd in wezen niet. Door de eeuwen heen hoort het bij pubers en omdat ze beïnvloedbaar zijn worden ze dus ook bij legers ingelijfd op jonge leeftijd. Napoleon Bonaparte was 14 jaar toen hij militair werd.
"Criminele kinderen" is ook geen nieuw verschijnsel. Verhalen over Oliver Twist van Charles Dickens, de speelfilm Gangs of New York en de populaire televisie-serie Peaky Blinders zijn niet verzonnen.
Rond 1900 werden grote wereldsteden, zoals New York, London, Parijs, etc. geterroriseerd door hordes jeugdige zakkenrollers en messentrekkers.
Het plan om messen te gaan verbieden is paniekvoetbal en hysterie, want wil men daarna wettelijk gaan vastleggen, dat het in bezit hebben van beitels en schroevendraaiers ook verboden is?
Tijden veranderen echt niet!

image.jpeg
 

Hartenheer

Zware baard
Het was meer bedoeld als grapje over klapper-pistolen, huttenbouw en kinderwagens, maar in wezen wordt er tegenwoordig een verkeerd beeld van zgn. agressieve en misdadige jeugd gegeven, want de mens veranderd in wezen niet. Door de eeuwen heen hoort het bij pubers en omdat ze beïnvloedbaar zijn worden ze dus ook bij legers ingelijfd op jonge leeftijd. Napoleon Bonaparte was 14 jaar toen hij militair werd.
"Criminele kinderen" is ook geen nieuw verschijnsel. Verhalen over Oliver Twist van Charles Dickens, de speelfilm Gangs of New York en de populaire televisie-serie Peaky Blinders zijn niet verzonnen.
Rond 1900 werden grote wereldsteden, zoals New York, London, Parijs, etc. geterroriseerd door hordes jeugdige zakkenrollers en messentrekkers.
Het plan om messen te gaan verbieden is paniekvoetbal en hysterie, want wil men daarna wettelijk gaan vastleggen, dat het in bezit hebben van beitels en schroevendraaiers ook verboden is?
Tijden veranderen echt niet!

Bekijk bijlage 14778

Met een groot verschil.
Als ik wat flikte en mijn vader kwam erachter {als ik al niet kreupel was} sloeg hij me kreupel.
Nu krijg je {mijn dochter is lerares geweest, maar hierdoor gestopt} nog zeer kwade ouders. Die jou wel even vertellen dat hun engeltje zo iets niet doet.

En het asociale gedrag wordt dan ook nog door de overheid gesteund met hun foei gesprek.
Ach ze hebben het moeilijk gehad. :mad:
 

Texman

Koning Baard
Toen ik jong was, was TV geen algemeen goed en de zendtijd was beperkt (1 net).
Voor kinderen was er 2 maal in de week een kinderuurtje en soms was er tekenfilmpje.
Tekenfilms ken ik vooral uit de bioscoop waar wij met onze ouders of met vriendjes naar toe mochten.
Ook ik vond dat natuurlijk geweldig. Wat later in de jaren 60 kregen we tekenfilm series zoals de Flintstones (Hanna &Barbara) (Y)(Y)(Y)
 
Banner image
Top