Bossman

Zelf baardwax maken.

Discussie in 'Baardverzorging algemeen' gestart door Andreas, 15 okt 2016.

1. drummer

drummer Baard

Na een paar keer gebruikt te hebben vond ik dat de hold inderdaad wat beter kon. Het potje zat maar halfvol, dus ik heb de inhoud opnieuw gesmolten en verder gevuld met dezelfde ingrediënten. Maar nu zo, dat het aandeel beeswax wat hoger is geworden. Voorlopig ben ik tevreden over het resultaat.

ProfessorMelchior vindt dit leuk.
  2. Cowboy

Cowboy Moderator Staff Oerbaard

Komt dus helemaal goed zo te horen ;)

TOP (Y)

drummer vindt dit leuk.
  3. Dutchbeards

Dutchbeards Stoppelbaard

Vraagje, hoe maken jullie je spullen schoon nadat je je eigen wax gemaakt hebt. Onder de hete kraan houden is niet echt bevorderlijk voor mijn afvoer, zeep doet weinig met wax en boters.... iemand nog andere suggesties?

4. Weeble

Weeble Volle Baard

Over welke spullen heb je het, kam en borstel? Ik spoel het onder de kraan. Mocht je afvoer verstopt raken dan kun je altijd kokend water gebruiken er in gooien.

5. TMG1961

TMG1961 Zware baard

Ik was ook gewoon alles onder de warme kraan af met afwasmiddel, het water is warm genoeg om alles vloeibaar te houden.

6. ProfessorMelchior

ProfessorMelchior Administrator Staff Oerbaard

Ja Bas, goeie vraag.
    De meesten van ons gebruiken maar kleine hoeveelheden inplaats van de aanzienlijke hoeveelheden, die jij produceert.
    Als advies zou ik voorstellen: gooi resten olie in een plastic container, die je bij het afvalverwerkingsbedrijf in kunt leveren en de was en balsem in oude potten, die dezelfde weg gaan. De frituurvet-route.
    In veel gemeenten staan vaak bij supermarkten containers waar je vet en olie mag dumpen.
    De ingrediënten, die jij gebruikt vallen niet onder chemisch afval........tenminste, dat hoop ik, anders smeer ik de petro-chemische industrie in mijn baard. :D

JohnLeeuwis en TMG1961 vinden dit leuk.
    Mijnbaard Woody Citrus Baardset
  7. Dutchbeards

Dutchbeards Stoppelbaard

Gaat niet om mijn borstel en kam ;-) maar om de spullen die ik gebruik om te maken. Ik ben eigenlijk opzoek naar een goed oplosmiddel dat alles op en verantwoorde manier schoonmaakt.

Heb wel wat tips gevonden over wasbenzine maar dat is meteen weer zo lekker voor het milieu. En met alleen afspoelen onder de hete kraan kom ik er niet. Plus dat dan binnen mum van tijd mijn afvoerbuis verstopt zit. Vrouwlief had laatst de spullen in de vaatwasser gezet en die raakte zelf verstop. Dag bezig geweest met reinigen en doorspoelen......

Het is heerlijk in je baard maar een hel om schoon te maken.

8. ProfessorMelchior

Of leer lezen! :rolleyes:
    Ik ging niet uit van je kam of borstel, maar van het materiaal, waar je je producten in samenstelt.
    Nogmaals: resten verzamelen in containers en afvoeren en bekers, etc. ontvetten met Dasty (Wibra).

JohnLeeuwis vindt dit leuk.
  9. jaxteller

jaxteller Stoppelbaard

waar hebben jullie allemaal goedkope beeswax gevonden?

10. Weeble

Weeble Volle Baard

@jaxteller: Holland & Barret.
    Waarschijnlijk zijn er online goedkopere opties, maar bij H&B heb ik wel vertrouwen in de kwaliteit van hun producten.

11. jaxteller

jaxteller Stoppelbaard

Daar beginnen ze vanaf 10 euro. Vind ik best duur als ik zelf een beard balm wil maken. Jammer dat beeswax zo schaars is in NL waardoor het duur wordt.

12. Hartenheer

Hartenheer Volle Baard

Je moet ook wachten op een aanbieding.
    Ze hebben zeer regelmatig aanbiedingen. Gewoon een abonnement nemen op hun nieuwsbrief.
    Meestal gooi ik ze ook weg, tot er weer {bijna} wat nodig is, dan wachten op een koopje (Y) {een echte Hollander hè :D }

13. jaxteller

jaxteller Stoppelbaard

haha zou ik kunnen doen inderdaad, dat is dan nog wel even wachten dan voordat ik eindelijk een keer baardwax kan gebruiken.

14. ProfessorMelchior

Al eens overwogen gewoon naar een plaatselijke imker te gaan?
    Mocht de bijenwas nog niet behandeld zijn, dan deze in een glazen pot au-bain-marie verwarmen en overgieten in een blik waarover je een katoenen lap gelegd hebt en voilá…schone, goedkope beeswax, waarvan je zeker weet, dat deze 100% natuurlijk is. ;)

15. Sebastian

Sebastian Baard

Ik heb me er gister toe gezet om zelf naast eigen baardolie ook baardsax te maken.
    Zeker een gave bezigheid!
    Hier mijn recept en ervaring met mijn eerste mengsel...

2 (ruim) eetlepels ongeraffineerde bijenwas
    2 eetlepels Shea butter (ongeraffineerd)
    1 eetlepel cacaoboter
    3 theelepels Jojoba olie
    2 theelepels Avocado olie

10 dr. Den
    8 dr. Ceder
    4 dr. Sandelhout
    (deze olies gingen uit de losse pols, aangezien druppelflesjes niet echt mee wilden werken... dus kunnen de aantallen wat afwijken).

Het resultaat:
    Relaxe wax! Ik moet met mijn nagel schrapen, maar het veranderd razendsnel/direct in een vloeibare vorm wanneer ik begin te wrijven.
    Het is een vrij vettige wax, maar ik vindt het niet erg. Ik heb er maar een heel klein beetje van nodig, dus dat scheelt weer.
    Kleur is licht geel, maar neigt naar crème wit toe.
    Geur heeft mij wel ietwat verrast. Ik ruik nagenoeg niks van de essentiële olies??? Terwijl ik ruim 20 druppels erin heb gemieterd en tijdens de bereiding overheerste dennengeur die ik nu volledig kwijt ben nadat de wax is uitgehard.
    Wanneer ik mijn neus tegen de wax aan houd en ik mijn ogen sluit..., ruik ik vooral zoete witte chocola? Dit heeft natuurlijk te maken met de cacao boter en shea butter wat ik ook naar cacao vind ruiken.

Wat ga ik de volgende keer anders doen?
    Voor een nog stevigere hold ga ik een extra eetlepel bijenwas toevoegen. Wellicht ook iets minder shea bitter en 1 eetlepel hiervan vervangen door kokosolie...
    Wat de geur betreft ga ik ook aan de slag met andere, wellicht meer essentiële olies.

Op of aanmerkingen zijn zeker welkom!
    Tips en tops natuurlijk ook!
    --- Dubbele posts samengevoegd, 9 mrt 2019 ---
    Ik heb mijn grondstoffen voor een redelijke prijs gekocht bij natural heroes

16. ProfessorMelchior

De toevoeging van cocosolie is een goed plan, maar hou er rekening mee, dat de hold dan ook minder wordt.

Texman, Yainderidoo en Sebastian vinden dit leuk.
Bearded Bastard beard oil and balm

Deel Deze Pagina