Zelf baardwax maken.

Weeble

Volle Baard
De laatste tijd smeer ik vaker Murray's Beeswax in mijn baard vanwege de smeerbaarheid én het feit dat het de springerige haartjes het beste plat houdt.
Wel is de geur minder verleidelijk en kan het strak aanvoelen.
Vandaar dat ik vandaag 2 lepels van deze beeswax heb gemengd met mijn eigen baardolie. Ik kijk er even tegen aan hoe het bevalt en laat het aan jullie weten!
 
vM-Beard-Balm.png

  • 8 theelepels bijenwas
  • 4 theelepels shea butter
  • 4 theelepels argan olie
  • 4 theelepels amandel olie
  • 16 druppels tea tree olie
  • 16 druppels sandelhout olie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
gebruik je voor die eetlepels een apart sort maatlepel (de vrouw des huizes heft die hier ook in de keuken) of een gewone eetlepel?

En zijn dat dan afgestreken lepels of niet?

Kwestie dat ik de verhoudingen niet ga overdrijven ;)
 
Oeps! Ik zie dat ik eetlepels neer heb gezet, maar dat moeten theelepels zijn! Maar het lijkt alsof ik mijn bericht niet meer kan wijzigen :S
De verhouding zal denk ik prima hetzelfde blijven, maar met een eetlepel maak je gelijk een voorraad voor meerdere jaren hahaha.

En daarvoor heb ik een gewone huis en keuken theelepel gebruikt...en gewoon op het oog, ik ben nooit zo secuur ;)
 
Op zich prima, ik heb gisteren een nieuwe batch gemaakt, waarbij ik de tea tree heb verminderd en de sandalwood heb verhoogd, plus nog 2 druppels pepermunt olie. Dat geeft het net wat meer frisheid. Mijn vorige batch gaat naar een collega om uit te proberen.

Gisteren ook gelijk even baardolie gemaakt. Dus vandaag ben ik voor zowel de olie als de balsem mijn eigen testpersoon. Ruikt lekker fris. De olie heb ik gemaakt met jojoba, amandel, tea tree en pepermunt olie. Lekker fris :)
 

Weeble

Volle Baard
Afgelopen week heb ik een paar keer geëxperimenteerd voor een goed smeerbare beardbalm.
Dit is het recept geworden:

- 2 theelepels Murray's 100% Australian Beeswax
- 1 theelepel 'gewone' bijenwax (H&B)
- 1 theelepeln shea butter (H&B)
- 1 theelepel kokosnoot olie
- 5 ml baardolie (eigen recept)
- evt paar drupjes EO voor smeerbaarheid/geur

De balm is goed smeerbaar geworden en verdeeld zich goed over de baard. Soms moet ik wel 2x de balm aanbrengen en/of kammen, maar daarna is de hold best goed.:)>
 

Weeble

Volle Baard
@ChrisVanMeer: Dat ligt ook aan de baardolie en essentiële oliën die je toevoegt. Je kunt zelf de geur bepalen. De baardolie en essentiële oliën die ik heb toegevoegd is een mix van zoete en frisse geuren:)
 
Heeft er iemand ook ervaring om er kleurstoffen bij te doen?
Ik bedoel, ik heb nu een aantal potjes en allemaal zien ze er kneiter wit uit van de gestolde bijenwas + shea butter.
Het zou leuk zijn als ik voor bijv. de lavendel versie er een druppeltje paars doorheen kan mengen en voor die met munt een druppeltje groen, zodat het er niet meer zo eentonig wit uit ziet. Maar ik heb a) geen idee of dat werkt, of dat het het product kapot maakt en b) welke kleurstoffen dan te gebruiken, waar zijn ze te koop?
[DOUBLEPOST=1487181312][/DOUBLEPOST]Oh en by the way, wel grappig: mijn eigen balsem brouwsels zijn op het werk nu wel bekend en gewild. Inmiddels al 3 collega's van mij voorzien van een potje vM (van mijn achternaam) Beard Balm :D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Heeft er iemand ook ervaring om er kleurstoffen bij te doen?
Ik bedoel, ik heb nu een aantal potjes en allemaal zien ze er kneiter wit uit van de gestolde bijenwas + shea butter.
Het zou leuk zijn als ik voor bijv. de lavendel versie er een druppeltje paars doorheen kan mengen en voor die met munt een druppeltje groen, zodat het er niet meer zo eentonig wit uit ziet. Maar ik heb a) geen idee of dat werkt, of dat het het product kapot maakt en b) welke kleurstoffen dan te gebruiken, waar zijn ze te koop?
[DOUBLEPOST=1487181312][/DOUBLEPOST]Oh en by the way, wel grappig: mijn eigen balsem brouwsels zijn op het werk nu wel bekend en gewild. Inmiddels al 3 collega's van mij voorzien van een potje vM (van mijn achternaam) Beard Balm :D
Super Furry gebruikt titanium oxide in de Silver 925 (geef ik binnenkort een review van) om de witte baard sprankelender te maken. Grijze/witte haren krijgen een gele gloed en door het gebruik van baardolie ontstaat er een gele waas. Hier ga ik binnenkort een behandeling voor op Baardforum plaatsen.
Als je kleurstoffen toevoegt aan de saaie witte of neutrale olie en wax zullen deze door de haren opgenomen worden. Zo ontstaan de "blauwspoelingen" door zilver shamppo, die paars van kleur is.
Het is dus mogelijk, dat je baard een groene of andere kleurzweem krijgt en dat lijkt me niet wenselijk of je moet naar carnaval toe gaan. Caroteen kleurt het haar oranje.
 
het klinkt allemaal heel duidelijk en wil dat vandaag ook gaan proberen alleen zie ik dat veel andere basis ingrediënten gebruiken.

welke producten kan ik het beste gebruiken en aanschaffen voor een beetje 'hold'
 
Banner image
Top