Nostalgie

Texman

Koning Baard
Een brommers van Berini waren in jaren 50 en 60 erg populair vooral bij de wat oudere rijder.
Een buurjongen van mij had er een en daar mocht ik wel eens op rijden.
Het was een uiterst comfortabele brommer.
633452b0d6fc3fc98ae7c70fbd35f0c4.jpg

Drie ingenieurs BErnard Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk, richtten samen in december 1949 in Den Haag Berini op. Het prototype kwam uit met een cilinder van een Cyclemaster, ook wel bekend als het ‘Eitje’ geïnspireerd door de Solex. Het bedrijf groeide en verhuisde in 1950 naar Rotterdam. Dagelijks rolden er in deze tijd 180 Berini’s per dag van de band.

In 1954 werd de eerste Berini-bromfiets uitgebracht die veel gebruikt werd voor woon-werkverkeer.

De vraag naar de Berini’s bleef toenemen en zo werd er in 1960 besloten een fabriek te bouwen in Emmen. De bedrijfsvoering liet wat te wensen over. Er waren organisatorische problemen in de fabriek maar ook bij de bevoorrading vanuit Rotterdam waren problemen ontstaan. Na slechts 2 jaar, werd het avontuur in Emmen beëindigd door sluiting van de fabriek.

Door interne problemen en de grote concurrentie op de bromfietsmarkt, ging Berini als fabrikant failliet in 1964. De inboedel werd overgenomen door de Anker Kolen Maatschappij die doorging met het produceren van de Berini M48. Hierna kreeg Berini verschillende motoren en frames.

In 1981 werd Berini doorverkocht aan een Zuid-Koreaans bedrijf waar 15 jaar lang voor Berini’s geproduceerd werden.

Berini kwam omstreeks 1999 weer in Nederlandse handen. De productie vond plaats in China en Italiaans lijkende Berini scooters, komen weer naar Nederland. Tot op de dag van vandaag kun je rondtouren op onder andere de Milano, Napoli of Dolce Vita.
 

Texman

Koning Baard
De muur van geluid :):).
Modeling and Rendering of the "Wall of Sound", a legendary amplification system that was designed in 1974 by one of the most important American musical groups: the Grateful Dead. Majestic technical project, without precedent, but was used only for a short time.
There had never been anything like it. The technical requirements of the plant were so developed that even now it is unsurpassed.

paolo-mu-wofs.jpg
 

Texman

Koning Baard
Stond bij mijn school op de lijst van dingen die verplicht moesten worden aangeschaft.
Kan mij niet herinneren dat we deze ooit hebben gebruikt.
Ik zat op technische scholen waar tekenen een hoofdvak was dus die passerdoos had ik wel nodig.
En later ook met speciale hulpstukjes voor het tekenen met inkt.
Ik had een zeer uitgebreide doos gekregen van mijn oom die op de grote vaart zat en deze mee bracht van uit het verre oosten.
De passerdoos heb ik nog steeds maar gebruik hem niet meer.
Er wordt technisch alleen nog maar met de computer getekend wat ook weer een vak apart is.
 

zenn

Zware baard
'K had ook zo'n luxe passer doos, gekregen van mijn opa die technisch tekenaar was op de Artillerie-Inrichtingen Hembrug.
Weliswaar moesten wij die een enkele keer gebruiken op de middelbare school, maar dat was zo vrij weinig.
 

Texman

Koning Baard
Melk in plastic zakken was geen succes omdat ze nogal gauw lekte :eek::eek:.
Ze waren ook moeilijk op te bergen en je had zo'n schenkkan nodig :confused:.
Wij hebben nog zo'n schenkkan in de garage staan.

4a25759dbab419543501b15087abc5c3.jpg
 

Texman

Koning Baard
Zelf heb ik dit nooit gezien maar naast eten uit de muur schijnt er ook muziek uit de muur geweest te zijn :)

6de5c239cd5c538ff8e91e2211064db9.jpg
 
Banner image
Top