Nostalgie

W

Wanderoe

Guest

Long times gone... wat was het mooi om op te groeien in de jaren 70-80-90.
Geen internet, geen mobieltjes, gewoon een stuk minder hectisch dan de huidige tijd.
(Tenminste zo kijk ik terug op die tijd...)

Goed er lag een donkere schaduw op de loer... een die nu weer aan het opspelen is
oost vs West.

Maar he ik vond die tijd wel wat hebben, landen die nog landen waren.
 

Texman

Koning Baard
Ik ben nog wat ouder dus bij mij zijn het vooral de jaren 50, 60 en 70.
Als kind en tiener heb ik die jaren als zorgeloos ervaren.
Dat waren ze natuurlijk niet vooral in de jaren 50 was er nog gebrek aan van alles en nog wat en moest er vreselijk hard gewerkt worden voor een laag salaris.
Ook was er net als nu een grote woning nood.
Allerlei technische ontwikkelingen werden van de jaren 60 gemeen goed zoals de TV(kleuren), telefoon de auto en de eerste computers.
Je kan je het bijna niet voorstellen maar toen ik ging werken had alleen mijn chef een telefoon. Er waren geen computers, fax of piepers we deden alles met de hand.
Er was wel een kopieerapparaat (1 blaadje tegelijk in voeren) en we hadden een rekenmachine.
De hele ontwikkeling van de jongerencultuur is ook iets van mij generatie en was natuurlijk geweldig, ik heb daar dan ook flink aan meegedaan.
Toen ik mijn nichtje en neefje eens oude foto's liet zien was hun eerste vraag "waar zijn de auto's".
Die waren er niet was mijn antwoord. Maar hoe ging je dan naar je werk was de volgende vraag.
Gewoon met de fiets of lopen. De verbijsterende blikken sprake boekdelen :eek::D
 

Texman

Koning Baard
Autochroom Lumière
(resultaat van) vroeg fotografisch kleurenprocedé
Autochroom is het eerste procedé in de fotografie dat kleurenfotografie mogelijk maakt. De broers Auguste en Louis Lumière vroegen er een patent voor aan in 1903. In 1907 begonnen ze met het commercieel gebruik. Er werden eerst kleurfoto's gemaakt en daarna kwam de subtractieve kleurfilm in het midden van de jaren 1930.Wikipedia
 

Yainderidoo

Zware baard
Nog eentje? Om dat die Snor/BakkeBaard zo mooi is!!!

pavel0007-final.jpg
 

Texman

Koning Baard
De kolenkachel heb ik ook nog meegemaakt. Tot in de jaren 60 verwarmde mijn ouders hun huis met kolen.
De kolenboer bracht aan het begin van de winter een nieuwe voorraad kolen.
Er waren verschillende soorten antraciet maar ook de zgn. eierkolen die gemaakt werden van samengeperst kolengruis en ook goedkoper waren.
En bij een kolenkachel hoorde een kolenkit :).

a347ef296e9293b186948572fabd77c0.jpg
 

Fox

Zware baard
De kolenkachel heb ik ook nog meegemaakt. Tot in de jaren 60 verwarmde mijn ouders hun huis met kolen.
De kolenboer bracht aan het begin van de winter een nieuwe voorraad kolen.
Er waren verschillende soorten antraciet maar ook de zgn. eierkolen die gemaakt werden van samengeperst kolengruis en ook goedkoper waren.
En bij een kolenkachel hoorde een kolenkit :).

Bekijk bijlage 21241
Het zwart goud
 

Giant

Zware baard
De kolenkachel heb ik ook nog meegemaakt. Tot in de jaren 60 verwarmde mijn ouders hun huis met kolen.
De kolenboer bracht aan het begin van de winter een nieuwe voorraad kolen.
Er waren verschillende soorten antraciet maar ook de zgn. eierkolen die gemaakt werden van samengeperst kolengruis en ook goedkoper waren.
En bij een kolenkachel hoorde een kolenkit :).

Bekijk bijlage 21241
Ik niet meer, maar we hadden in de kelder nog wel een grote kist waar de kolen in gestort werden. De zat nog half vol.
 

Texman

Koning Baard
The Men of '72 Highlanders who served in the Crimean War in 1854.
Ottoman Empire, France, Britain and Sardinia which included these Highlanders from Scotland. The Scottish Highlanders were tasked with defending the British camp, and in order to do that they formed the “thin red line,” named so for the color of their clothing - it came to represent British composure in battle.

The highlanders were zealous to get into a fight, which is one of the reasons that the Russians were so freaked out. At the end of the three year war a treaty was signed that was meant to shut down a Russian naval base, but that never happened. Still, nobody messed with these Scottish blokes again.
Bron. https://historydaily.org

993d040b9057fd2601fa346601904d11.jpg
 

Hartenheer

Zware baard
De kolenkachel heb ik ook nog meegemaakt. Tot in de jaren 60 verwarmde mijn ouders hun huis met kolen.
De kolenboer bracht aan het begin van de winter een nieuwe voorraad kolen.
Er waren verschillende soorten antraciet maar ook de zgn. eierkolen die gemaakt werden van samengeperst kolengruis en ook goedkoper waren.
En bij een kolenkachel hoorde een kolenkit :).

Bekijk bijlage 21241

Mijn vader werkte toen bij de Hoogovers.
Cokes was een goedkoop alternatief voor kolen.
Pas getrouwd en nog geen idee van volume was hij gaan informeren hoeveel je ongeveer in een winter verstookte.
Zijn collega's hadden geroepen, neem maar 10 mud, dan heb je in ieder geval genoeg,

Geen idee hoeveel een mud was, is hij een kolen hokje gaat timmeren waar ze de cokes konden ingooien.
Hij was op zijn werk toen het gebracht werd.

Hij opende de deur van de schuur, en de cokes kwam hem tegemoet rollen. die zat tot zijn nok aan toe vol.

Maar we hebben het lekker warm gehad die winter. :D
[DOUBLEPOST=1646317066][/DOUBLEPOST]
De kolenkachel heb ik ook nog meegemaakt. Tot in de jaren 60 verwarmde mijn ouders hun huis met kolen.
De kolenboer bracht aan het begin van de winter een nieuwe voorraad kolen.
Er waren verschillende soorten antraciet maar ook de zgn. eierkolen die gemaakt werden van samengeperst kolengruis en ook goedkoper waren.
En bij een kolenkachel hoorde een kolenkit :).

[
 

Texman

Koning Baard
Gebeurt je maar een keer, maar toch je hebt er veel rotzooi van :confused:
Mijn ouders woonden drie hoog en op het achterbalkon hadden zij ook een kolenhok.
De kolenboer moest altijd over de binnen trappen naar boven en dan door het huis naar het balkon.
Als de kolenboer weg was dan kon mijn moeder alles gaan schoon maken:eek::eek:.
 

Texman

Koning Baard
Ik kijk wel eens naar YouTube filmpjes waar ze oude meubels restaureren en dit is ook zo'n voorbeeld.
Mooi stoeltje, het is oud maar in een zeer goede conditie en pas ook nu nog in ieder interieur.

d5753398079692ea6910649877460eab.jpg
 
Banner image
Top