Nostalgie

Texman

Koning Baard
Kijk, weer wat geleerd(Y) want dat wist ik niet.
De aansteker ken ik vooral uit mij jeugd omdat mijn opa's ze hadden.
 

Weeble

Volle Baard
20210809_130840.jpg

20210809_130947.jpg

Bij het opruimen van het huis van mijn oma kwamen we een oude pijprek en diverse pijpenstelen tegen. Was van mijn opa, ook al had de beste man nooit gerookt. Waarschijnlijk vond hij ze gewoon mooi om te zien en ik geef hem geen ongelijk. Zelf rook ik ook niet maar ik zal er wel een mooi plekje voor vinden :)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Erg leuk al die pijpjes.
Zeilend op zee rookte ik meestal een rustgevend pijpje tabak, omdat sigaretten door de wind te snel opbrandden. Het effect van de rokende motorrijder.
Mooie stukken hout ook trouwens, dus zeer zeker een plekje geven aan de wand.
 

Texman

Koning Baard
Het REM-eiland was een platform in de Noordzee, op 9 kilometer buiten de kust van de Nederlandse plaats Noordwijk. In 1964 werden vanaf deze basis vanaf 12 augustus tot 14 december commerciële televisie-uitzendingen onder de naam TV Noordzee verzorgd. Sinds 2011 staat het REM-eiland in de Nieuwe Houthaven in Amsterdam, en is er een restaurant in gevestigd.
Op TV Noordzee was ook de serie Mr. Ed het sprekende paard te zien (Y)(Y)(Y).

5acd508d3e47def0ad8516a4d9cd1c14.jpg
 

Texman

Koning Baard
843785.jpg


William Harley en Arthur Davidson in 1914
 

Texman

Koning Baard
844855.jpg

HISTORISCHE FOTO: ZWEDEN VOERT HET RECHTS RIJDEN VOOR AUTOVERKEER IN
Op deze foto is een straat in Stockholm te zien op 3 september 1967. Op die dag, die in Zweden bekend staat als Dagen-H, voerde de Zweedse regering het rijden aan de rechterkant van de weg in.

Links of rechts?
In Zweden reed men sinds mensenheugenis aan de linkerkant van de weg. Het idee om rechts te gaan rijden werd al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog geopperd. Er was echter steeds een grote meerderheid tegen het plan om te wisselen van rechts naar links. In 1967 veranderde de opinie hierover echter. In de omliggende landen werd namelijk inmiddels overal aan de rechterkant van de weg gereden. Ook werden de meeste auto's geïmporteerd uit landen waar rechts gereden werd. Hierdoor zat het stuur bij de meeste auto's aan de linkerkant, wat gevaarlijke situaties op kon leveren. Dit alles zorgde ervoor dat in 1967 een grote meerderheid voor het plan stemde om de verandering door te voeren.

Een ingewikkelde operatie
Het was geen sinecure om zomaar de rijrichting te veranderen. Verkeerslichten moesten worden verplaatst, kruispunten moesten opnieuw worden ingericht, bussen moesten worden verbouwd en aanwijzingen op de weg moesten opnieuw geschilderd worden. Er werden meer dan 360 duizend nieuwe verkeersborden gemaakt die op de dag voor de invoering van de nieuwe wet moesten worden gemonteerd. De stress die dit opleverde en het gebrek aan vrije dagen zorgden ervoor dat sommige Zweden zwaar overwerkt raakten. Er werd een grootschalige mediacampagne opgezet om elke Zweed eraan te herrinneren dat de wijziging zou worden doorgevoerd. Er was zelfs een verkiezing voor het beste liedje dat over het onderwerp 'rechts rijden' ging. De operatie kreeg de naam Dagen-H (H-dag), waarbij de H verwees naar het Zweedse woord voor het gaan rijden aan de rechterkant van de weg: Högertrafikomläggningen.

Een spannend moment
Op 3 september 1967, om 10 minuten voor 5 in de ochtend, was het dan zover. Alle auto's werden tot stilstand gebracht en naar de andere kant van de weg geleid. Om 5 uur precies mocht het verkeer weer gaan rijden. Massa's mensen stonden nieuwsgierig langs de kant toe te kijken hoe de operatie verliep. Het wisselen van rijstrook verliep gelukkig zonder noemenswaardige incidenten. De Zweedse minister van communicatie kondigde aan dat de grote infrastructurele operatie geslaagd was.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat ziet er rommelig uit! :D
In het V.K. willen ze het volgend jaar gaan invoeren en om het gefaseerd te doen, gaat de eerste maand eerst het vrachtverkeer en daarna pas het personenvervoer. ;)

Voor de historische info, waarom men links danwel rechts op de weg vertoeft kan ik dit weetje kwijt.
Vroeger was midden op de weg de aangewezen plek voor wandelaars en paarden. Koetsen reden echter links,want de voerman zat links op de bok en kon dan direct op een stoep stappen of een deur openen, terwijl hij nog zat, zodat zijn passagiers uit konden stappen op een stoep.
Napoleon Bonaparte wilde zijn troepen snel kunnen verplaatsen en als iedereen een beetje over de weg aan het zwalken was hield dat enorm op, dus stelde hij de regel in, dat iedereen maar lekker naar de rechterkant moest, zodat hij met zijn wagens en koetsen de linkerzijde vrij had.
De Britten en hun gebiedsdelen waren in oorlog met Nappie en bleven gewoon hun eigen route rijden. Het Europese Continent o.l.v. Bonaparte voerde rechts verkeer in.
Na hun oorlogje is dat zo gebleven en daarom wordt in gebieden van Brits mandaat nog steeds links getoerd en heeft men als weigering om Napoleon te volgen nog steeds geen metrieke maten, zoals meters of liters.
Britten en hun volgers parkeren nog altijd met de bestuurderszijde aan de stoep.

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd, waarom wij -geheel veilig uiteraard- als we de wagen verlaten midden op de rijweg staan?
Lekker handig, mijnheer Bonaparte!:mad:
 

Texman

Koning Baard
Dit is de Havenkade in Scheveningen in de jaren 50.
Wij woonden tot 1959 in een zijstraat van de Havenkade.
De gracht bestaat niet meer en is nu een buurtpark.
Ik hou niet van vissen anders zou ik zomaar een van deze jongens kunnen zijn.
Ook het hoge gebouw de Seinpost (bioscoop, Theater enz.) bestaat niet meer en heeft plaatsgemaakt voor een spuuglelijk flatgebouw.
De Seinpost had ooit de allure van het Kurhaus.
2b2cc6aad03f9f32a0c4460fa5ba71c0.jpg
 
Banner image
Top