Het foto topic...; kom er ook even een delen!

Texman

Koning Baard
Vanmorgen tijdens een wandeling bij mij in de buurt.
Heerlijk genieten van de natuur met een lekker muziekje op mijn hoofd.
De baard is vandaag puur natuur zonder baardverzorgingsproducten :)>.
De molenaar van de molen op de achtergrond heeft een grote grijze baard. Ik heb hem nu niet gezien ander had ik gevraagd of ik een foto van hem mocht maken.
P_20200514_102006_BF.jpg
 

Joep

Zware baard
Vanmorgen tijdens een wandeling bij mij in de buurt.
Heerlijk genieten van de natuur met een lekker muziekje op mijn hoofd.
De baard is vandaag puur natuur zonder baardverzorgingsproducten :)>.
De molenaar van de molen op de achtergrond heeft een grote grijze baard. Ik heb hem nu niet gezien ander had ik gevraagd of ik een foto van hem mocht maken.
Bekijk bijlage 15860
Mooie foto, mooie omgeving, mooie baard!
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Om plaatjes te schieten is één van hen altijd bij me: 24/7 !

De Nikon's of de Rollei voor de 35 mm. kleinbeeld films of de Rolleflex of Rolleicord voor het 6x6 middenformaat of de "zware jongens" van Pentax voor het middenformaat 6x7.

Het is maar goed, dat ze niet kunnen praten, want ze hebben allen een lange historie en extreem veel avonturen meegemaakt.

Er bestaat natuurlijk de standaard onzinnige vraag 'Wat zou je meenemen, als je huis in de fik stond?'
Hier zie je het antwoord!

image.jpeg

Of ik deze laatste opmerking echt meen?
Zeker wel! Ooit probeerde iemand met een mesje 's nachts in New York me te overtuigen om mijn camera af te staan.
Enig idee hoe hard zo'n volle 4 kg. klont koper van een Pentax 6x7 aankomt?
:D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
En alle toestellen zijn nog met een fotorolletje? ( vraag deze leek)
Geen behoefte aan een digitaal foto toestel?
Mooie collectie! Net als @Boof72 ben ik ook wel nieuwsgierig of je niet stiekem ook digitaal bezig bent?

edit.
Of moet jij al je baard foto's eerst ontwikkelen voor je ze hier op het forum post? :p

Ik ben in het bezit van een tweetal digitale camera's, maar analoge en digitale fotografie zijn twee geheel andere disciplines en vervullen verschillende functies.
Zie het zo: als je in een orkestje piano speelt en op reis bent is een keyboard een goede optie (als de stroom niet uitvalt tenminste), maar als je Wibi Psoriasis bent wil je achter een vleugel plaatsnemen en de geur van hout, brons, ivoor en ebbenhout waarnemen.
Zo werkt het dus ook met de camera's. De digitale leuk voor snelle snapshots, sport- en nieuwsfotografie of als je beelden wilt kunnen manipuleren. Analoge fotografie is vakmatiger. De film geurt, evenals de camera, je moet goed nadenken, voordat je een beeld maakt, want je hebt maar 10 opnames op middenformaat per film, je moet de rol chemisch en handmatig ontwikkelen en dan kun je je bezig houden met het werk in de doka: in het duister met de vergroters werken, de dampende bakken chemische ontwikkelaar en het magische moment, dat je een beeld op papier ziet verschijnen.
De afdrukken van analoge foto's hebben diepte door de verschillende lagen lichtgevoelig materiaal in het papier, maar de digitale print is slechts een opdruk aan de oppervlak van het papier.

Daarnaast zijn digitale camera's nogal gevoelig voor weers- en omgevingsinvloeden. Accu's die leegraken, stof of water dat de electronica ontregelt, geheugenkaarten die stoppen, maar mijn analoge camera's blijven onder alle omstandigheden werken hoe zwaar ze ook mishandeld worden.
(Anecdote: ooit werkte ik voor een persbureau als foto-correspondent in een conflict-gebied. Ik stond in een greppel in een woestijn aan het front en naast mij stond een pers-fotograaf van een Amerikaans persbureau. Hij bekeek meewarig mijn twee Nikon's, schudde zijn hoofd en deelde mede, dat dit verouderde apparatuur was. Hijzelf was uitgerust met een digitale camera en laptop, zodat hij de beelden direct door kon zenden. De strijd begon en er stak ook een zandstorm op, die vol over ons heenraasde. Het vernietigde zijn camera, maar ik hoefde alleen even te blazen en borstelen en kon weer verder. Enigszins schuchter vroeg hij me of hij één van mijn Nikons mocht lenen. 'Nee joh, totaal verouderd, daar heb je niets aan' fluisterde ik hem toe en heb mijn films diezelfde avond per koerier verstuurd.)

Ik ben dus in het bezit van een analoge geest en koester mijn bonken koper met filmpjes en de plastic digitale pixel-producenten gebruik ik voor … eh, baardfoto's!

:)>
 
Banner image
Top