Het heeft me even tijd gekost om bij te lezen en jullie enthousiasme te zien.
Het onderwerp, dat ik vier jaar geleden begon heeft duidelijk meerdere specialisten op het gebied van Red Wing opgeleverd. Zeer leuk!!!!
Met name
@Daaf en
@tijn zijn door de wol geverfde gebruikers geworden met prachtige karaktervolle boots met bijbehorende patina.
Zelf ben ik nu in het bezit van de Iron Rangers 8111, 8113, 8114, 8083 en 8086 en de moc toe's 875 en 10877, die ik allemaal ernstig draag. Binnenkort zal ik een plaatje plaatsen.
Al lezend kwam ik nog enkel;e onbeantwoorde vragen tegen, die ik hoop op te kunnen lossen.
De pasvorm: geen peil op te trekken! Red Wings worden handmatig vervaardigd en dezelfde modellen verschillen allemaal. Ruim, krap, slippende hiel, wijde of nauwe schacht, etc. Ik neem zelf de volgende oplossing: de winkel in, het model met de kleur, die gewenst is vragen en dan drie dezelfde paren in dezelfde maat. Gewoon allemaal passen en de best zittende aanschaffen. Ik ben brutaal genoeg om bijvoorbeeld de linker boot van een paar te combineren met de rechter van een ander paar, want voor die prijzen wens ik goed passende boots.
Daarnaast worden er door Red Wing drie verschillende leesten gebruikt, waardoor de pasvorm veranderd.
Leest nr. 8 voor de Iron Rangers.
Leest nr. 23 voor de Moc Toe 875 en anderen in die serie.
Leest nr. 45 voor de Moc toe 1907.
De zolen: die van de Iron Rangers 81** serie zijn glad en hard en slijtvast, maar niet onprettig en wel buigzaam. Die van de 80** serie zijn uitgevoerd als mini-lugs. Iets soepeler, slijten sneller en verzamelen modder en steentjes, zodat ik ze persoonlijk minder prettig vind.
De zolen van de moc toe's heten wedge soles, hebben geen aparte hak, lopen als gympies en slijten in een noodvaart. Tegenwoordig kunnen deze vervangen worden door Vibram zolen, die iets minder hard slijten, maar nog steeds niet te vergelijken zijn met de kogelvrije zolen van de Iron Rangers.
Kortom: als je wilt lopen op grintpaden, door bossen, over het strand, tijdens zware werkzaamheden of langdurig in steden, dan de Iron Rangers. Lekker wandelen op gras, uitstapjes in de stad of stampen over asfalt en beton, dan de moc toe's.
Binnenzolen: bespaar jezelf muntjes en haal gewoon bij de plaatselijke Eurowinkel of Scapino zo'n setje lederen binnenzolen en verwissel ze als de randen na verloop van tijd slijten. Wordt je blij van!
Zeep en wax en het verdonkeren: ik zal hier nog uitgebreid op terugkomen, maar in het kort. Als de boots zeer vuil zijn, dan grondig zepen met doorzichtige zadelzeep, zeer goed laten drogen en daarna in de wax masseren. Voor degen, die geen donkere verkleuring willen kan ik speciale wax maken en opsturen. Dit heb ik ooit in de jaren '80 ontwikkeld voor zadelmakers, die geen verdonkering van leder wensten, toen ik in de V.S. woonde.
Lederolie zal altijd de kleur verdonkeren, maar is het beste product om het leder soepel te houden.
Neatsfoot-olie: alleen gebruiken bij leder dat sterk verhard is. Denk bijvoorbeeld aan WO2 laarzen of boots die nat zijn opgeborgen en jarenlang onaangeroerd zijn geweest.
Wax gebruik je om vocht te weren.
Leather cream is duur en doet weinig tot niets.
Mink olie tast het garendraad aan en trekt schimmel aan. Leuk om het leer snel te versoepelen bij het inlopen, maar verder onbruikbaar.
Er was de vraag of goed ge-olied en ge-waxt leer minder water opneemt en het antwoord is: zeer zeker!
En last but not least Zoutkringen!!!
Altijd een lastig probleem. Het draagt wel bij aan het patina, maar het ziet er ook zweterig uit.
Gewoon de boot borstelen, inzepen met afwasmiddel, laten drogen, olie en/of wax erover en klaar!
Dan ga ik nu weer even genieten van de foto's van jullie stappertjes!!!