IOS vs Android vs Windows 10

Danny

Baard
Het duurt nog even voordat ik een nieuw toestel uit mag zoeken (januari) maar tot die tijd kan ik mezelf toch eens in gaan leven in de verschillende soorten besturingssystemen.

Ik draai Android al vanaf versie 2.0 en Apple heb ik nooit echt een kans gegeven.

Ik heb 2 jaar een Nokia Lumia gehad met Windows 7 en 8.1 waar ik in het begin helemaal laaiend over was.

Begin van het nieuwe jaar mag ik een ander toestel uitzoeken zoals ik al aangaf.

Mijn voorkeur gaat erg uit naar de Sony Xperia Z5 met waarschijnlijk Android 6 die in september uit komt.
Maar ook neig ik naar de Apple 6(s) met IOS 9.

Windows 10 komt ook erg innoverend over maar door het gebrek aan apps krijgt het minder mijn aandacht.
Als ik zou kiezen voor een toestel met Windows 10 komt dit doordat ik thuis ook Windows 10 draai op beide pc's en pc's en telefoon kan delen. En Windows Mobile draait gewoon super stabiel.
Nu heb ik wel gehoord dat Windows Mobile compatibel wordt met apps voor Apple en Android.

Apple heeft een sterk punt als het aankomt op ontwikkeling, regelmatig updates van het besturingssysteem en kleine veranderingen ongeacht welke toest. Erg innoverend vind ik Apple niet want een hoop blijft hetzelfde, misschien veranderd het design drastisch met IOS 10?
Een ander minpunt is de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Even iets wijziging valt dan niet echt mee.
Je bent nog gebonden met wat de fabrikant je mee geeft.
Qua unieke apps heeft Apple een flinke voorsprong.

Wat Android betreft vind ik het allemaal erg speels en overzichtelijk uitzien.
Het is naar elke smaak aan te passen en je hebt een berg apps die je kunt installeren. Een nadeel vind ik dat er niet veel updates uitkomen voor de huidige generatie toestellen. Apple brengt ieder jaar een update uit en voor ieder toestel is deze verkrijgbaar.

Naar Windows Phone 10 ben ik erg nieuwsgierig maar bang dat het mij teleurstelt in de mogelijkheden (beperkingen).

Android voelt vertrouwd maar dan blijf ik hangen bij het oude (niet iets wat erg is)

Naar Apple wordt ik toch wel nieuwsgierig maar daar ben ik vrij sceptisch over de gebruiksvriendelijkheid en innovatie van Apple.

Wat is jullie mening? Wat zouden jullie kiezen?
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Lekker androidtje pakken. De Samsung Galaxy S6 is een lekker apparaatje.

Helaas is mijn S5 vorige maand gejat, dus heb ik momenteel een Microsoft Lumia. Bevalt me wel, maar zit toch steeds vaker op de telefoon van mijn vriendin betrap ik mezelf op haha.. ..en dat is een S6. ;)
 

Danny

Baard
Kun en wil je onderbouwen waarom de Lumia niet bevalt en Android wel Rutger?

Afgezien dat de S6 een top toestel is!
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ik zeg niet dat de Lumia niet bevalt, maar een S6 is natuurlijk een telefoon van een heel ander kaliber.
Hij is snel, helder, scherp, handig in gebruik en natuurlijk is er voor de Android een shitload aan apps verkrijgbaar. Verder is de camera snel (de S5 was traag met scherpstellen)..
In dit alles is de Lumia gewoon minder.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ik ben fan van Android als het op smartphones aankomt.
Wel "maar" een Samsung S4 maar dat volstaat voor mij ruimschoots.

Voor pc's fan van Windows. Benieuwd wat de 10 gaat geven als we veranderen van laptop ;)
 

Hans

Zware baard
Oerbaard
Ik heb geen ervaring en/of verstand van andere types besturingssystemen
dan Android, ik ben hier heel tevreden over en ben zelf Samsung-fan, onlangs
overgestapt van de S4 naar de S6 en daar heb ik beslist geen spijt van, voor
ieder merk en soort besturingssysteem zal een voor en nadeel te vinden zijn.
Ik ben dus benieuwd wat anderen nog voor informatie zullen geven, ik blijf het
met interesse volgen.

Groeten Hans
 

Almer

Baard
Hmm dat van dat apps van ios en android compatibel worden met windows 10 is sowiso niet waar.

Apple spul is leuk als je meer gadgets hebt zoals airplay unit/ipad/macbook. Synchroniseren en het ophalen van bestanden en andere gegevens is wel helemaal de bom. Kost alleen een flinke cent dat spul. Loopt wel fantastisch puur door de geweldige afstemming tussen hard en software.

Een gigantisch minpunt is dat ze de iphones zo in elkaar zetten dat ze bij een reperatie pas beginnen bij 100 euro plus.

Android vind ik zelf leuk als Note4 gebruiker alleen het nadeel is de skins die ze eroverheen trekken vooral bij samsung, updates zijn langzaam doordat damsung ze eerst door de IT heen haalt en dit is vooral hinderlijk bij bugfixes.

Verder is android wel HET platform als je zelf in de hand wilt houden hoe je telefoon eruit ziet en wat je wel en niet wilt gebruiken.

Windows is steeds meer mobiel georiënteerd, ik vind het voor de pc sinds windows 7 niks meer waard maar op mobiele telefoons werkt het wel heel mooi.

Als je wel tevreden bent met windows 8 of 10 dan werkt mobile nog wel een stuk fijner.

Het is een beetje een mix van apple en android alleen is het jammer dat het aanbod van telefoons zo beperkt is.

Ik ben wel een beetje bevooroordeeld en nogal merkgetrouw dus alles wat ik heb qua kijkbuizen (tv, monitor, telefoon, tablet) komen uit de samsung fabrieken.

Dit is eigenlijk mijn standaard verkoop advies geweest in de mediamarkt waar ik gewerkt heb.
 

rigor

Baard
Ik heb nu een 4tal maand een oneplus One. Ben zo blij met dat toestel, en ook nog eens een super strakke prijs. Hierop draait de cyanogenmod, een versie van de pure Android. (Samsung is ook een mod...). Sinds een tweetal weken is de Oneplus Two gerealesed, maar daar moet je dan wel een invite voorzien te bemachtigen. Ik zal de one sowieso weer vervangen door een toestel van oneplus!
 

Almer

Baard
Ik las daar gisteren wat over ja, lijkt interessant qua prijs en specs. Geen rare dingen gehad met de One? Mijn ex die heeft vorig jaar een Leagoo gekocht, was niet gek duur...extra accu erbij, hoesje etc etc maar idioot veel problemen met het ding gehad. Moest terug naar China, nog niet goed, nog een keer terug.

Ik had hem na 5 minuten wel weer klaar en ding is vergelijkbaar met een Note 3 maar ik vind het een gok zijn en blijven om chinees spul te kopen
 

rigor

Baard
heb er nog geen enkel probleem mee gehad.... daarnaast heeft Oneplus een enorme aanhang van gebruikers die hem voor geen geld meer zouden inruilen. Is bijvoorbeeld ook het enige merk die zijn gebruikers aanspoort om besturingssystemen te flashen en te testen (zonder verlies van garantie).

Ondertussen hebben ze ook wel hun kwaliteit bewezen denk ik....
 

Mx7733

Stoppelbaard
Voor mij telt vooral de keuze vrijheid die android biedt... toestel keuze, app keuze, betaald of met reclame...

Zowel Apple als Windows bepalen de content die jij op je telefoon MAG zetten. Voldoet bv tapatalk niet aan hun eisen? Geen tapatalk voor jou... Zo zal Windows met hun versie 10 ook meer content gaan managen. Dus mocht je iets downloaden wat zij op de zwarte lijst hebben staan (omdat het in de VS niet mag maar hier in NL wel) zal het niet (af)speelbaar zijn...

Wat betreft de updates valt het wel mee... die van Android zijn gratis! Die van Apple kost je gelijk een nieuw toestel à veel centjes..

Qua hardware ontloopt het elkaar niet zo heel veel. Het is waar dat Apple wat vloeiender loopt, maar met de huidige generaties telefoons merk je dat nauwelijks meer...

TL;DR: kies Android, Android is live

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

JeroenP

Volle Baard
Ik blijf nog steeds mijn Lumia1520 met Windows 10 trouw. Al kan ik tijden een nieuw abonnement afsluiten , toch blijft sim-only voor mij het goedkoopst.

Apple is in mijn ogen zo ongelooflijk duur. Uiteraard zijn ze wel heel goed bezig met de apps.

Android ook hier zijn de apps goed. En de toestellen zijn zeker net zo goed als Apple of Windows.

Windows, mijn favoriet. Eerlijk gezegd mis ik zeker diverse apps die wel op Apple en Android te vinden zijn. Maar het draait stabiel en dat blijft zo door regelmatige updates. En qua snelheid.. Ik heb nog geen verschil gemerkt sinds 2015...
 

Boof72

Volle Baard
Hier de afgelopen 4 jaar IOS van Apple gebruikt, en was er helemaal klaar mee.
Nu over gestapt op een Huawei P9 lite ( Android 6.0) , een zeer tevreden.
Beetje onbekend merk nog maar zeer stijgend in de markt.
Dus mijn besluit is heel duidelijk op dit moment..........
NOOIT geen apple meer.
Dit komt tevens door het gebruik van een Imac op het werk, en ook hier teveel communicatie problemen.
Ook deze gaan er met enkele weken uit en worden vervangen door Windows.

Ook telt het mee dat ik momenteel 2 iphone's heb liggen waarvan de " zoek mijn iphone" aanstaat.
En om deze uit te zetten heb je een wachtwoord nodig, helaas ben ik deze kwijt.
Om dan een nieuw wachtwoord aan te vragen kan je een mailtje sturen.
Maar helaas zegt het systeem dan dat de apple id niet bestaat !! :eek:
Heel apart en vreemd , omdat ik er maar 1 heb en dat is deze.
Nog geen idee hoe ik dit op moet gaan lossen.......

Windows op een telefoon heb ik geen ervaring mee.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik volg het topic met interesse!
Apple is in beginsel niet ontwikkeld voor de grote massa consumenten, maar voor professionele grafici, musici, editers, fotografen, etc.
Doordat "iedereen" ineens Apple eniMac wilde gaan gebruiken ipv het verwarrende Windows met zijn driehonderd manieren via banners om één enkele functie uit te voeren en omdat Apple niet door virussen geplaagd wordt en beduidend sneller functioneerd, is Apple momenteel mainstream geworden met alle nadelen vandien.
Het goede nieuws is dus, dat het prettig is, als de gewone consument weer kiest voor Windows en Android en Apple weer voorbehouden wordt voor de kleinere groep mensen, die het voor speciale functies gebruiken.
 

JeroenP

Volle Baard
Sinds een week weer in bezit van een nieuwe telefoon. En ja weer een Windows Phone. Dit keer niet gekozen om te wachten op het nieuwe model. De tijd dat ik altijd het nieuwste van het nieuwste wilde hebben zijn wel voorbij. Niet omdat het moet maar omdat het kan!!
 

DNA76

Baard
Nooit een mac fan geweest wegens de aanschafprijs maar heb als smartphone indertijd de 4s gekocht. Ondertussen heb ik al 3 jaar een 6 plus op zak. Groot scherm en handig voor wat ik wil. Ze hebben er een fan bij wegens gebruiksgemak maar ik blijf het duur vinden.
 

TMG1961

Baardaap
Heb altijd android telefoons gehad. Nu sinds augustus een iphone 6s, was met abonnement goedkoper dan de LG G6 die ik eigenlijk op het oog had. Best tevreden met de iphone, enigste minpuntje vind ik dat accu net echt lang meegaat. Ik moet hem bijna dagelijks opladen. Mijn nexus 6 hoefde ik slechts 1 keer per week op te laden.
 
Banner image
Top