Psychologie van de hoed en baard.
Hoeden en baarden verdwenen uit het modebeeld op het moment, dat de man minder
masculin en
macho werd.
Zowel de hoed als baard hebben veel met elkaar gemeen. Zo bestaan er "boze" hoeden en "blije" hoeden net als bij baarden.
"Boze" hoeden zijn groot, hoog en hebben een hoedenrand, die aan de voorzijde naar beneden afloopt (wenkbrauwen naar voren blik). Ze geven de boodschap af: maak plaats, geen grappen uithalen want dat zul je bezuren, ik duld geen tegenspraak, ik zit op de top van de apenrots en zal die plaats verdedigen.
Mannen als John Wayne, Winston Churchill, Robert Mitchum, Howard Hughes en alle Amerikaanse gangsters markeren hierdoor hun territorium.
De bekende Oostenrijker A. Hitler.
"Blije" hoeden zijn kleiner, lager en hebben een hoedenrand, die smaller is (wenkbrauwen naar achteren). Ze stellen de omgeving gerust met de uitstraling: ik ben vriendelijk, lief, meelevend, grappig, onschuldig. Mannen als Steve McQueen, Frank Sinatra, Tom Selleck, Buster Keaton, Tom Waits vertellen hierdoor sociaal te zijn.
De Amerikaanse acteur David Kaminsky.
In geval van baarden geldt hetzelfde als bovenstaande. Een grote, lange, vierkante baard zegt: Pas op! Ik ben een Viking, piraat, strijder en doe geen stap opzij.
Een korte, ronde baard verteld: ik ben knuffelbaar, ik wil vriendjes zijn en alles is bespreekbaar.
Voor de stoppelbaard geldt hetzelfde, als voor het petje: ik zou graag meespelen, maar durf nog niet zo goed.
Bedenk voordat je een hoed aanschaft of een model baard kiest welke uiterlijke boodschap je wilt afgeven en wat er bij het eigen karakter past.