hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat wordt een zoektocht @Yainderidoo !
Kijk bij Instagram (mocht je dit niet gebruiken, maak dan een account aan, kun je je direct bij Baardborrel melden) eens bij Hatlines Magazine. Bij de "gevolgden" staan de meeste Nederlandse hoofddeksel-vervaardigers en stel daar de vraag eens.
En dan is er nog de Branche Vereniging Mode Ambachten en héél veel buitenlandse milliners.
Maar waarom stel je de vraag of ze eveneens een heren-versie hebben niet bij de Etsy-shop, waar je deze zag?
 

Weeble

Volle Baard
Sinds ik een oldtimer heb, heb ik besloten om daarin te rijden met een hoed i.p.v. pet.

CRA01433_1,trilby-licht-blauwe-stof-strepen.jpg


Staat toch iets chiquer:D
 

LuckyBasterd

Volle Baard
heb deze aangeschaft bij hoedshop.. filmpje volgen en de maat goed opnemen.. Krijgt er geen spijt van.. wil er nog een maar weet nog niet wat..
Zo'n ronde lijkt me ook gaaf!

31029_f4_1_1.jpg

[DOUBLEPOST=1559658823][/DOUBLEPOST]
heb deze aangeschaft bij hoedshop.. filmpje volgen en de maat goed opnemen.. Krijgt er geen spijt van.. wil er nog een maar weet nog niet wat..
Zo'n ronde lijkt me ook gaaf!

31029_f4_1_1.jpg


Dit soort ronde bedoel ik..
maxresdefault.jpg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
"Dit soort ronde" heet een Trilby (U.S.) of Pork Pie Hat (U.K.).

Het is belangrijk om te weten, dat er een verschil gaat bestaan tussen het hoofddeksel van de kaalkin en de baardman.

'Grote mannen dragen grote hoeden.'
Stylisten, dressers en de gehele filmindustrie van Hollywood is hiervan op de hoogte. Eric Cartwright (Hoss in Bonanza), John Wayne (Big Jake, the Shootist), Tom Selleck (Quigley Down Under) en Clint Eastwood (Bronco Billy) zijn mannen van groot postuur en dragen in de speelfilms dan ook torenhoge, zeer breedgerande hoeden.

Door de groei van een baard vergroot de omtrek van het hoofd op visueel vlak, waardoor een pet of hoed kleiner gaat lijken. Dit komt erop neer, dat waar men zonder of met een korte baard een pet droeg, deze bij het hebben van een grotere baard belachelijk miniscuul lijkt te zijn, alsof men een kinderpetje heeft opgezet.

Hetzelfde effect waarom men zich afvraagt of Matthijs van Nieuwkerk nog steeds de colberts uit zijn vroege studententijd draagt en John Williams de kleding van zijn jongere zusje heeft gepikt.

Hou hier dus rekening mee bij aanschaf van een nieuwe hoed of pet.

Stoppelbaard: gewone Flatcap of Trilby.
Korte baard: baret of Homburg.
Middellange baard: Ballcap of Fedora.
Lange baard: geen pet meer, maar een Outback Hat.
Zeer lange baard: zeker geen pet, maar een Open Road of Cavalry Hat.
 
P

Pellie

Guest
Iedereen staat een hoed. Heb je éénmaal een bever- of konijnenvilt hoed gekocht, wil je niks anders meer. Geloof me maar. Ze zijn duurder, maar kwalitatief ook stukken beter. Ik koop niks anders meer (behalve stro en ook daar zit enorm veel verschil tussen).
[DOUBLEPOST=1559665678][/DOUBLEPOST]Ik heb trouwens een Akubra laten 'pimpen' :cool: Door Tobias Oosterveld alias 'Schaduwloper' op instagram. Deze meneer maakt ook veel moderne hoeden. 'Destressed' genoemd, alsof ze al heel lang gedragen zijn.

IMG_20190601_184818.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hartenheer

Zware baard
Nadeel van een hoed vind ik dat je die moet stomen om schoon te maken.
Mijn pet draag ik wee dagen en slinger hem weer de was in.

Plus dat als je in huis een hoed ophoud, vindt men dit niet netjes. Ik draag altijd een pet, ook als ik zit te eten.
En om een eindeloze discussie over etiketten te gaan houden, heb ik geen zin in.
Alleen bij het slapen, douchen en de kapper {om me kaal te scheren} gaat hij af.
 

LuckyBasterd

Volle Baard
"Dit soort ronde" heet een Trilby (U.S.) of Pork Pie Hat (U.K.).

Het is belangrijk om te weten, dat er een verschil gaat bestaan tussen het hoofddeksel van de kaalkin en de baardman.

'Grote mannen dragen grote hoeden.'
Stylisten, dressers en de gehele filmindustrie van Hollywood is hiervan op de hoogte. Eric Cartwright (Hoss in Bonanza), John Wayne (Big Jake, the Shootist), Tom Selleck (Quigley Down Under) en Clint Eastwood (Bronco Billy) zijn mannen van groot postuur en dragen in de speelfilms dan ook torenhoge, zeer breedgerande hoeden.

Door de groei van een baard vergroot de omtrek van het hoofd op visueel vlak, waardoor een pet of hoed kleiner gaat lijken. Dit komt erop neer, dat waar men zonder of met een korte baard een pet droeg, deze bij het hebben van een grotere baard belachelijk miniscuul lijkt te zijn, alsof men een kinderpetje heeft opgezet.

Hetzelfde effect waarom men zich afvraagt of Matthijs van Nieuwkerk nog steeds de colberts uit zijn vroege studententijd draagt en John Williams de kleding van zijn jongere zusje heeft gepikt.

Hou hier dus rekening mee bij aanschaf van een nieuwe hoed of pet.

Stoppelbaard: gewone Flatcap of Trilby.
Korte baard: baret of Homburg.
Middellange baard: Ballcap of Fedora.
Lange baard: geen pet meer, maar een Outback Hat.
Zeer lange baard: zeker geen pet, maar een Open Road of Cavalry Hat.

Helder verhaal..
Heb nog een flatcap... een erfstuk en draag deze toch nog regelmatig maar dan in de winter.. het is te doen.. maar anders....
De trilby tja.. keuze en ook wat je zelf mooi vind... Zo ben ik niet fan van de "cowboy" achtige hoeden of met de gleuf en grote randen...
Is en blijft smaak..

Nadeel van een hoed vind ik dat je die moet stomen om schoon te maken.
Mijn pet draag ik wee dagen en slinger hem weer de was in.

Plus dat als je in huis een hoed ophoud, vindt men dit niet netjes. Ik draag altijd een pet, ook als ik zit te eten.
En om een eindeloze discussie over etiketten te gaan houden, heb ik geen zin in.
Alleen bij het slapen, douchen en de kapper {om me kaal te scheren} gaat hij af.

Jahhh.. een mooie ballcap.. heerlijk, mee opgegroeid met die dingen.. een goeie aanschaffen en klaar..
En ja het wassen.. is en blijft een puntje... :S Want ben meer fan van een ballcap dan een regulier flatcap...
Alleen vaak zie je dat de ballcaps niet goed tegen "water" en "wassen" kunnen.. dus goed kijken naar het materiaal OOK van de klep


Denk dat ik een keer een winkel is binnen stap en is ga kijken / praten en passen :)
 

Yainderidoo

Zware baard
@ProfessorMelchior Ik heb geen insta, faceb, whatsu, noem maar op.......en dat ga ik ook niet vrijwillig doen..:rolleyes:
Wat betreft die zoektocht.....het is inmiddels 7 jaar geleden dat ik dat hoedje of baret op Terschelling ben tegen gekomen. Vlak voor de bouwvak zijn we weer een week daar. Ik heb me voorgenomen dat ik die kerel gewoon weer tegenkom en dat ik hem dan WEL aanspreek. ;):D Die andere tips van je zal ik eens naar kijken..(Y)
 
P

Pellie

Guest
Dit is dan ook de reden dat ik mijn geliefde Tilley hoeden draag. Deze kunnen zo in de wasmachine op 40 grd bonte was.
Heerlijke canvas hoeden en oerdegelijk

Dus Tilley is jouw favoriet?
[DOUBLEPOST=1560090447][/DOUBLEPOST]Ik heb me net nog een Akubra Capricorn besteld in grijs, ik heb al een kleur fawn (beige) en die bevalt me meer dan uitstekend in de zomer. Prijs is 81,78 Australische dollars inclusief verzendkosten, dat is omgerekend nog geen 51 euro. Komen waarschijnlijk nog wel douanekosten overheen (niet zeker) van rond de 20 euro, dus heb ik voor 7 tientjes een nieuwe Akubra!
 
Banner image
Top