hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Jawel, de Panama hoed.
De oorsprong van de rieten hoed ligt in Equador, waar de hoeden van Toquilla-stro vervaardigt worden. Hoe zuiverder het riet en hoe fijner de weeftechniek, des te duurder de hoed. Het beroemde merk Montecristi vervaardigt Panama's, die opgerold kunnen worden voor transport.

image.jpeg

In de zuidelijke staten van de Verenigde Staten draagt men na Pasen een hoed van stro ipv een vilten exemplaar.

image.jpeg

The Boater was immens populair tijdens het begin van de 20ste eeuw en vond zijn oorsprong bij de Venetiaanse gondeliers.

image.jpeg
De sjiekere versie met de naam Venitiaanse gokker werd voornamelijk gedragen door heren, die als ontdekkingsreiziger over de wereld zwierven.

image.jpeg

En de bekendste hoed van gedroogd gras is uiteraard de sombrero.

image.jpeg
 

MichelC

Baard
ik heb sinds het laatste jaar een petten/caps fetisj/verzameling opgebouwd. Een bepaald merk en van plekken waar ik geweest ben, ook met t-shirts btw.

flatcaps nog niet, wel een cowboy hoed en wil nog een stro cowboy hoed hebben met gevleugelde/gekromde randen.
 

Ger

Baard
Leuk Michel
Waarom ook niet, staat je goed op de foto
En beschermt wat tegen de zon e.d.
Heb je een voorkeur om er 1 of meerdere afwisselend te dragen of is het meer leuk verzamelen /
Vrouwen staan er om bekend om een grote collectie schoenen te hebben en dragen ze dan 1 of 2 keer, sommige exemplaren
En ze willen een maatje minder terwijl ze dat niet kunnen hebben :)
Wellicht dat ze daarna niet veel meer gedragen worden.
Gaan je caps ook in de wasmachine ?
 

MichelC

Baard
Deze blauwe van Under Armour vind ik heel fijn, draag die toch het meest. Zo'n flex fit ding in maat S/M die perfect zit, toch lastig soms met een klein hoofdje. "One size fits....nobody".

Ik heb een keer een pet in de wasmachine gedaan en kwam er weer mooi schoon uit. Witte pet met Zwarte klep met zweet vlekken, zo'n klus/vakantie pet. Kleine vlekjes was ik met de hand en laten drogen in de lucht.
 

Zwollenaar

Zware baard
tilley hoeden.JPG

Ik draag al 10 (tien!!!) jaar de canvas hoeden van het merk Tilley. In khaki en in olive. Was deze regelmatig
zodat ik nog nooit nieuwe exemplaren heb hoeven aan te schaffen. Ze zien er nog als nieuw uit.Het model van beide hoeden tilley T3
selfie-1-.JPG

En bij heet en broeierig weer zoals de afgelopen dagen heb ik een Tilley hoed van hennep.ModelTilley TH4

Als je deze hoeden zorgvuldig onderhoud gaan deze zeker 10 tot 15 jaar mee.

Maar ze zijn wel kostbaar: bijna €90,= per hoed

Ik slaap nog net niet met mijn hoeden:)
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Hier hetzelfde.
De pet gaat alleen af bij begrafenissen, douchen en slapen
Er bestaat een hoeden-etiquette, die verschilt in hoofdzakelijk drie stromingen: de Britse (Europese), de Noord-Amerikaanse en de Aziatische/Latijns Amerikaanse.
Een voorbeeld van verschil: bij de Europese hoeden-etiquette is het gebruikelijk tijdens het eten met geen hoed, pet, tulband of wat dan ook het hoofd te bedekken. Bij de andere twee stromingen mag men de hoed binnenshuis tijdens het diner dragen.

Echter bij iedere hoeden-etiquette wordt het als ongepast gezien om een hoofddeksel tijdens een begrafenis of religieuze ceremonie te verwijderen. Joden, Arabieren, politie-agenten, militairen, etc. zijn hiervan op de hoogte, maar de Nederlandse burger is dit besef in de jaren '60 van de vorige eeuw kwijtgeraakt.
Dus.....wil je het correct doen, dan hou je tijdens een begrafenis de pet op!

Bij het douchen en slapen mag hij wel af.:D
 

Ger

Baard
Staat je uitstekend Zwollenaar, serieus, mooie armycap
Tilley een goede keuze, fraaie hoofddeksels met ook een anatomisch verhaal, het hoe en waarom inzake het produkt
Nu nog een sigaar erbij misschien

fidel_castro_pnw1.jpg
 

Zwollenaar

Zware baard
@ Ger, ik draag alleen maar hoeden van het merk Tilley. Hoogstaande kwaliteit hoeden met
uitstekende klantenservice. Mijn favoriete model is de T3 (=van canvas) wassen in de wasmachine op
30 grd en de hoeden zijn weer als nieuw. Mijn T3 modellen heb ik nu ruim 17 jaar en nog geen beschadiging
wat dan ook. Ik draag ze dagdagelijks. De khaki in lente en zomer & de olive in de herfst en winter. Maar
omdat kwaliteit betaald moet worden hangt er wel een fors prijskaartje aan.
tilley hoeden.JPG . Dit zijn mijn Tilley hoeden
 
  • Like
Reactions: Ger

Ger

Baard
ik vind ze ook erg mooi Zwollenaar en serieus echt mooie kleuren
De gedachte achter de hoed en de kwaliteit zijn bijzonder.
Er is veel keuze in soorten bij Tilley

Ik zet even zo'n fraai plaatje op de site, inzake de anatomie, goed over nagedacht, overigens is goedkoop vaak duurkoop



t-tm10-khaolic.main_1024x1024.jpg
 

Zwollenaar

Zware baard
Wat ik nu ga schrijven is "natte vingerwerk". Heel veel hoeden v/h merk Tilley kun je gewoon in de wasmachine
wassen Een dopje vloeibaar wasmiddel voor de bonte was. En de zweetband aan de binnenkant v/d hoed bewerken
met hetzelfde vloeibare wasmiddel, En dan wassen op 30 grd en klaar zijn de hoeden van Zwollenaar
 
Banner image
Top