hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
@professor Melchior, de bovenste hoed van de 3 waar heb je aangeschaft. Ik vind deze prachtig
Outdoor XL te Barendrecht. Ze verzenden waarschijnlijk ook. :)

Draagt erg prettig en is onverwoestbaar. Heeft het al in diverse zeer slecht begaanbare oorden uitgehouden. Behalve als bescherming tegen de zon gebruik ik de hoed ook als emmer voor drinkwater, waaier om een kampvuur te starten of als mandje om groenten te verzamelen.
Deze hoed is opvouwbaar en kan gewoon gewassen worden.
Naar ik me herinner viel de prijs enorm mee. Enkele tientjes.
 
P

Pellie

Guest
Ik wil me een Stetson hoed of flatcap aanschaffen tegen de zon, maar kan niet kiezen. Ik heb al 2 Stetsons en die bevallen me meer dan goed. Wat zouden jullie kiezen en waarom?naamloos (2).png Polychrome-Toyo-Player-Strohoed-by-Stetson-naturel-blauw.47602_f194.jpg
 
P

Pellie

Guest
Zoek eens naar andere merken. Stetson is prijzig, maar nooit een topmerk geweest. :(

Dan verschillen wij van mening. Heb andere merken flatcaps en Stetsons, de Stetsons draag ik, de anderen nooit, die zitten niet lekker. Maar welk merk raad je aan dan?
 

Zwollenaar

Zware baard
selfie-1-.JPG

Bij temperaturen zoals vandaag draag ik altijd een hoed van hennep van het merk Tilley. Deze zijn niet goedkoop ( ongev €90,=)
Maar indien je deze zorgvuldig behandeld doe je er toch zeker 'n jaar of 10/15 mee.
De hoed op de foto heb ik geverfd omdat de oorspronkelijke kleur mij niet aanstond,
 
P

Pellie

Guest
Bekijk bijlage 5155

Bij temperaturen zoals vandaag draag ik altijd een hoed van hennep van het merk Tilley. Deze zijn niet goedkoop ( ongev €90,=)
Maar indien je deze zorgvuldig behandeld doe je er toch zeker 'n jaar of 10/15 mee.
De hoed op de foto heb ik geverfd omdat de oorspronkelijke kleur mij niet aanstond,

Hij staat jou perfect, maar ik kan er niet warm voor lopen sorry. Zoek toch echt iets anders.... ;-)
 

MichelC

Baard
@Pellie Waarom geen baret of een alpinopet. Schotse/Engelse flatcap zoals je zei is ook een optie. Of een mooi old skool hoedje. of een flat brim baseball cap (die moderne dingen van nu)

of wat inspiratie...


 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dan verschillen wij van mening. Heb andere merken flatcaps en Stetsons, de Stetsons draag ik, de anderen nooit, die zitten niet lekker. Maar welk merk raad je aan dan?
Nee, we verschillen niet van mening, maar van professionele historie.
Kom een keer naar een Baardborrel en ik klets de oren van je hoofd over hoeden en petten, maar hier op het forum zou dat te ver gaan, dus in het kort:
Hoeden nieuw- Penman Hats, Peters Bros of Akubra.
Petten- zoek op het internet bij de Ierse fabrikanten, waar de ballcaps oorspronkelijk vandaan komen.
Vintage hoeden-zoek op bv Ebay naar Knox.

Tips:
Vintage hoeden en petten tot 1960 zijn beter van kwaliteit en behouden hun waarde. Vandaar dat de Jetset, zoals Johnny Depp en Farrell Williams er de veilingen voor afstruinen.
Prefereer een hoed van bevervilt boven een van konijnenvilt.
Met kwik bewerkte hoeden zijn fantastisch, maar zeer duur.
Koop nooit een "one size fits all", maar koop een hoofddeksel op je eigen maat.
Laat je hoed of pet ieder jaar een service-beurt geven en ze gaan vele, vele jaren mee.
Petten horen van tweed te zijn en niet van katoen of wol.

Beste tip:
Nederland is geen hoedenland in tegenstelling tot de Verenigde Staten of Australië, waar men hoeden beschouwd als een dagelijks, noodzakelijk kledingstuk. Wil je een goede hoed of cap, dan moet je daar zoeken, want ze hebben de expertise en knowhow.

(Stetson is altijd een beetje kruiperig merk geweest, dat zich tussen de serieuze hoedenmakers perstte met fabrieksmatig vervaardigde hoeden. Voor de cowboys, die het als werkkleding beschouwden was dit goed genoeg. Voor een hoedendrager in de steden niet. Zelf heb ik enkele Stetsons uit de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw, maar dat waren in die tijd al de duurste modellen en werden handmatig gemaakt)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat wordt een avontuurlijke zoektocht.
(Ik vergat Ryan Gosling als verzamelaar te vermelden).

Penman Hats is momenteel de top. Zijn hoeden zijn duur, maar gaan lang mee.

YouTube eens op de zoekterm fedora.

Dit filmpje van Roy Rogers laat zien, hoe je je hoed kunt vormen:

Hou me op de hoogte van je vorderingen.
 

Zwollenaar

Zware baard
Dus dan zijn er nog maar twee opties: de Panama (vervaardigd van gevlochten bladeren) of de canvas Safari-hoed

Met de panama hoed heb ik geen ervaring maar met hoeden van canvas wél. Ik ben "vergroeid" met de canvashoeden van het merk Tilley(model T3). Prima hoeden maar niet
voor warm en/of broeierig weer. Hiervoor gebruik ik de Tilleyhoeden van hennep.
 
Laatst bewerkt:
P

Pellie

Guest
:DSTE6840601-433,stetson,hatteras-donegal.jpg Ik heb toch gekozen voor een nieuwe winter flatcap, de 'Stetson Hatteras Donegal'. Voor de zomer houdt ik mijn oude vertrouwde flatcaps nog even aan. Deze winter uitvoering is van 100% wol en zit als gegoten. Ik ben (en blijf) voorlopig een Stetsonfan. Heb alle opties bekeken, maar kom elke keer terug bij dit merk. Misschien dat ik de 'echte' hoedenliefhebbers tegen het zere been schop, maar dat zij dan maar zo....

In de toekomst wil ik nog wel een keer een vilthoed aanschaffen van Stetson!
 

Hartenheer

Zware baard
:DBekijk bijlage 5234 Ik heb toch gekozen voor een nieuwe winter flatcap, de 'Stetson Hatteras Donegal'. Voor de zomer houdt ik mijn oude vertrouwde flatcaps nog even aan. Deze winter uitvoering is van 100% wol en zit als gegoten. Ik ben (en blijf) voorlopig een Stetsonfan. Heb alle opties bekeken, maar kom elke keer terug bij dit merk. Misschien dat ik de 'echte' hoedenliefhebbers tegen het zere been schop, maar dat zij dan maar zo....

In de toekomst wil ik nog wel een keer een vilthoed aanschaffen van Stetson!
Dat zijn prima petten, alleen ik hoop dat die voor de winter wel een winddichte voering heeft. Anders heb je nog een koud hoofd.

Vroeger kocht ik ook dit soort merken, nu is Ali mijn grootste vriend :rolleyes:.
Daar koop je tussen de 3 en 6 euro prima {katoenen}flatcap die nog in de wasmachine goed blijven ook.
Het rare is, als je daar kijkt bij flatcap en daarna op baret zoek. Zie je dezelfde flatcap staan maar dan een stuk goedkoper.

Ik zet mijn flatcap alleen af bij het douchen en slapen (Y)
 

MichelC

Baard
:DBekijk bijlage 5234 Ik heb toch gekozen voor een nieuwe winter flatcap, de 'Stetson Hatteras Donegal'. Voor de zomer houdt ik mijn oude vertrouwde flatcaps nog even aan. Deze winter uitvoering is van 100% wol en zit als gegoten. Ik ben (en blijf) voorlopig een Stetsonfan. Heb alle opties bekeken, maar kom elke keer terug bij dit merk. Misschien dat ik de 'echte' hoedenliefhebbers tegen het zere been schop, maar dat zij dan maar zo....

In de toekomst wil ik nog wel een keer een vilthoed aanschaffen van Stetson!

Hoezo? Stetson is het merk voor flatcaps en hoeden.
160x160xface-with-cowboy-hat-emojipedia-mockup.png.pagespeed.ic_.TapRabKNzR.png
 
Laatst bewerkt:
P

Pellie

Guest
Dat zijn prima petten, alleen ik hoop dat die voor de winter wel een winddichte voering heeft. Anders heb je nog een koud hoofd.

Vroeger kocht ik ook dit soort merken, nu is Ali mijn grootste vriend :rolleyes:.
Daar koop je tussen de 3 en 6 euro prima {katoenen}flatcap die nog in de wasmachine goed blijven ook.
Het rare is, als je daar kijkt bij flatcap en daarna op baret zoek. Zie je dezelfde flatcap staan maar dan een stuk goedkoper.

Ik zet mijn flatcap alleen af bij het douchen en slapen (Y)

Ik zag bij Ali ook keus genoeg idd. Ik ga daar waarschijnlijk een zomerpet of hoed aanschaffen en eens kijken of die bevalt. Voor het geld kan je niks overkomen toch?
 
Banner image
Top