Fiets hobby

Boof72

Volle Baard
Ik lees dat er meerdere mensen zijn die fietsen als hobby hebben, dus dacht laat ik een apart topic starten om dingen te delen.

Zelf fiets ik pas sinds de corona tijd, maar het bevalt mij uitstekend!
Vroeger toen we op vakantie gingen naar Drenthe ( jaar in jaar uit) MOEST ik altijd iedere dag fietsen van mijn ouders.
Ook naar de middelbare school MOEST ik op de fiets, minimaal 45 minuten heen en s'middags weer 45 minuten terug.
Door weer en wind.
Hierdoor had ik een schurft hekel aan fietsen gekregen en heb nadat ik 16 werd en een brommer kocht eigenlijk niet meer gefietst.
Op een ritje naar het dorp voor een boodschap of kroeg na.

Maar het roer is omgeslagen omdat ik qua gezondheid en kilo's toch wel meer moest gaan bewegen afgelopen jaar maar besloten om een MTB aan te schaffen voor weinig.
40 euro heb ik er voor betaald :D. Na wat aanpassingen is de fiets nu zoals die is.
Net voor de winter had ik bedacht dat een racefiets ook wel lekker zou rijden, en heb die erbij gekocht voor 250 euro.
Hier heb ik nieuw banden opgegooid en een iets kortere stuurpen, maar nog weinig op gefietst.
De juiste afstellingen zitten er nog niet in.
IMG_20201029_160955.jpg
Inmiddels veel gelezen en in 2020 1600 km verder merk ik toch wel dat deze fietsen niet de juiste maten en afstellingen hebben of kunnen krijgen.
De MTB is een L maar ik moet eigenlijk een XL frame hebben.
Ook zit ik er over te denken om over te stappen op een gravel bike. Want ik fiets voor 95% op de weg en pak af en toe een zand, grindpad of het strand mee.
Maarja.......... wensen en de geld boom :(
 

Giant

Zware baard
Je hebt het heel slim aangepakt. Beginnen op niet te dure fietsen en dan zelf uitvinden wat voor jou de beste fietsen zijn. Ik heb dit zelf zo'n 35 jaar geleden op de zelfde manier gedaan. Daarna uiteindelijk de goede keuze kunnen maken.
Een gravel bike staat ook nog op mijn wensenlijst, maar de prijs. Het probleem bij mij is ook dat ik door mijn lengte een standaardframe te klein is.
Het voordeel van de garvel bike vind ik wel dat die op alle terreinen goed functioneert en dus de routes heel afwisselend kunnen worden.
 

Boof72

Volle Baard
Ja zo heeft het mij tot nu toe niet zo heel veel gekost en ben toch door ervaring wijzer geworden.
En de gravelbike ben ik met je eens, even van de weg af zou geen probleem zijn.
Voor de kerst bonus van de baas hebben we een Garmin Edge Explorer gekocht en hiier ben ik nu een beetje mee aan het stoeien.
Gekoppeld aan Strava, en zo kunnen we mooi bij houden waar en hoeveel we fietsen.
 
Ik ben nu 3 maanden aan het fietsen en nu 6 dagen per week. Dit om conditie op te bouwen en afleiding te vinden tijdens de depressie.
Via Marktplaats een Giant Boulder alu lite gekocht voor 40 euro. Zag er nog knap uit en fietst super.
Begonnen met 3 keer per week 3 kilometer en nu zo'n 10 km per dag. Nu nog alles op asfalt maar als de conditie beter wordt wil ik ook de mountainbike routes gaan doen. Maar dat voor later.
Fietsen geeft een lekker gevoel als je het gedaan heeft buiten de vermoeidheid en dat is de beloning van je inzet.

Opvallend vind ik hoeveel mensen je nu eigenlijk ziet fietsen op racefietsen en mountainbikes.

Ik zal in de komende tijd vast meer te weten komen over het wereldje der mountainbikers en hun gebruiken. Kijkend naar alle modellen weet ik wel dat diverse modellen niet financiël haalbaar zijn want daar koop je een leuke 2de auto van:rolleyes:.

En de baard kost ook zijn tijd en centjes :)>(Y)
 

zenn

Zware baard
'K fiets al jaren dagelijks +/- 11 km naar werk op een mat-zwarte BUB (Batavus Utility Bike), vind 'k altijd wel lekker om m'n hoofd leeg te maken.
De fiets heb 'k wel gestript van alle bagagedragers & troep, lekker minimaal met alleen spatborden & ledjes.

Zit nu wel rond te kijken voor iets nieuws; wel weer met dikkere banden, maar nog geen idee waar ik precies naar op zoek ben... :D:oops:
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ik heb voor het woon-werk-verkeer deze gravelbike, een Cube Nuroad

Nywrl3S.jpg



Voor het MTB'en in de vrije tijd gebruik ik momenteel deze Trek Roscoe 7 (hardtail)

jHLHv3T.jpg


En sinds ik de vorige zomer op de singletracks van de Utrechtse heuvelrug van een E-MTB heb geproefd (gehuurd toen) heb ik deze besteld:
Een Orbea Wild FS H25 maar ik moet er wel maar liefst 9 maanden op wachten (lijkt wel een bevalling) vanwege de langere levertijden in de fietsbranche.
Levering voorzien (hoop ik toch) in juni 2021.

P0ZiXyc.jpg
 

Boof72

Volle Baard
Hier wordt ik toch wel een beetje jaloers op.
Alleen de E-bike zou ik nog ff laten staan, dit trekt mij helemaal niet.
 

zenn

Zware baard
'K heb gemengde gevoelens bij E-bikes, aan de ene kant; nice zoals de 'Super 73 - ZG'.
Aan de andere kant; kan 'k dan net zo goed een brommer/scooter kopen...
 

Giant

Zware baard
Ik denk als ik als ik dagelijks 15 a 20 km op en neer zou moeten fietsen naar mijn werk een e-bike zou overwegen. Maar dat is gelukkig niet aan de orde, ik loop er 10 minuten over.
 
E bikes, voor een gewone sterveling met 3 kinderen niet haalbaar.
Ik snap dat met grote afstanden dat een mooie hulpmiddel is.
Maar volgens mij is het op eigen kracht een mooi heuvelpad beklimmen toch het ideale voor lichaam en geest. Conditie opbouwen in de natuur en je kop leegmaken. Even de baard uitlaten:)>:)>:)>
 
Zo, dat had ik niet verwacht.
Ik zou denken dat het juist uitnodigt om meer te fietsen met een accu erbij.
Had dat nog een reden dat je weinig gefietst hebt?
 

WTRebel

Baard
Ja dat dacht ik ook in de zomer ..
Hoofdreden is dat ik te lui ben om te fietsen denk ik en omdat ik vrij weinig vrijetijd heb dus elke minuut wil benutten en dan is de auto toch wat sneller
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Alleen de E-bike zou ik nog ff laten staan, dit trekt mij helemaal niet.

'K heb gemengde gevoelens bij E-bikes, aan de ene kant; nice zoals de 'Super 73 - ZG'.
Aan de andere kant; kan 'k dan net zo goed een brommer/scooter kopen...

Dat van die brommer/scooter kopen valt toch een beetje tegen moet ik zeggen!
Ik heb zelf ervaren dat je zeker een E-MTB niet mag vergelijken met een andere "elektrische fiets".
Er komt bij het mountainbiken veel meer kijken dan enkel "trappen op de pedalen".
Ik raad jullie aan om het artikel in onderstaande link eens door te nemen waarbij er, zoals zo vaak in deze materie, wordt gevochten tegen de vele vooroordelen :rolleyes:

https://www.bikesbusiness.nl/algeme...rm0SnT5Drch7jfAh53t0GMz7tlQFBFeO8bfqYpINVt0cQ

Maar als jullie lliever geen EMTB willen, even goede vrienden hoor ;)
 

zenn

Zware baard
Nou, 'k dacht dat elektrischfietsen net zoals een oude SpartaMet was... :oops:
Nooit geweten dat hoe harder je mee trapt, hoe harder je kan gaan met trapondersteuning. :eek::D
 
Dat van die brommer/scooter kopen valt toch een beetje tegen moet ik zeggen!
Ik heb zelf ervaren dat je zeker een E-MTB niet mag vergelijken met een andere "elektrische fiets".
Er komt bij het mountainbiken veel meer kijken dan enkel "trappen op de pedalen".
Ik raad jullie aan om het artikel in onderstaande link eens door te nemen waarbij er, zoals zo vaak in deze materie, wordt gevochten tegen de vele vooroordelen :rolleyes:

https://www.bikesbusiness.nl/algeme...rm0SnT5Drch7jfAh53t0GMz7tlQFBFeO8bfqYpINVt0cQ

Maar als jullie lliever geen EMTB willen, even goede vrienden hoor ;)


Ik heb het stuk gelezen. Erg interessant en duidelijk.
Ik zou wel een EMTB willen rijden.
Alleen in mijn situatie kan ik dat nooit betalen.
Dus ik stel me tevreden met mijn 2de handsje van marktplaats.
Maar ik kijk bewonderend naar de modellen en wat ze kunnen.
 

Eric65

Baard
Leuk topic!
Ben zelf een heel fanatiek fietser. Tot voor een paar jaar veel MTB maar mee gestopt. Mede door het vele vallen met de bijkomende blessuren.
Heb een paar maanden geleden een gravelbike aangeschaft, een Idworx Rohler BLT. Lang gekoesterde droom die is uitgekomen. Nee en niks e-bike gewoon met de eigen beentjes.
Houd regelmatig een blogje bij over m’n fietstochten (al staat het de laatste tijd op een laag pitje) te vinden op www.alfietsend.nl.
 

Bijlagen

  • 1F7AABA8-7311-479E-9373-61EBA54F59A0.jpeg
    1F7AABA8-7311-479E-9373-61EBA54F59A0.jpeg
    148,5 KB · Weergaven: 16

Boof72

Volle Baard
Vanmorgen vertrokken voor een lekker rondje.
Na 26 km ineens een knal en lag ik zowat op straat.
IMG_20210118_131139_103.jpg
Bout van het zadel knapte af. En uiteraard alle fietsenwinkels dicht.
Dus ik heb maar even vervoer geregeld om thuis te komen. :cool:
 
Banner image
Top