Ik werk al 21 jaar in het pakketvervoer, ik zie veel van soortgelijke situaties. Ook nu: onwetendheid van de consument. Niet ontvanger maar verzender bepaald de aflevercondities. Dus je kunt als ontvanger roepen wat je wilt, maar verzender bepaald. Zij zijn namelijk tot aflevering juridisch eigenaar van de zending. Ongeacht wat de klantenservice verteld. Klantenservice die wordt bemensd door een door DHL ingehuurde derde partij, veelal ongeïnteresseerde jongeren die een tussenjaartje in een buitenland doorbrengen voor een minimumloontje. Ze feesten bij de beesten af en spenderen hun overige loon aan gadgets, luxe kleding ed, die in dat buitenland spotgoedkoop zijn.
De chauffeur had inderdaad bij buren kunnen leveren of bij een afgiftepunt, maar ook dit zijn veelal ingehuurde derde partijers, die worden betaald per afgeleverd pakket, die worden volgestouwd met meestal net te veel zendingen. En die een boete krijgen voor elke niet afgeleverde zending. België staat al jaren bekend om ongeïnteresseerde chauffeurs, die door de syndicaatsstructuur en krapte op de markt met heel veel wegkomen: heb je kritiek op mijn functioneren, gij hebt mij nodig, ik u niet.
Ik heb al zeker vijf jaar geleden een foto binnengekregen van een klant, de chauffeur had een zending over de schutting gegooid, de twee honden van ontvanger hadden de zending te pakken gekregen en opengemaakt. Ze hadden zich te goed gedaan aan de inhoud: massagegel. Ik heb ook de foto's gezien van hun ontlasting én de rekening van de dierenarts.
Door de krapte op de arbeidsmarkt gaat dit alleen maar erger worden. Nu al worden zendingen dagen vertraagd afgeleverd en dat gaat richting Kerst alleen maar meer worden. Daarom heb ik volgende week een dag vrij genomen om mijn kerstpresentjes in de winkel te kopen, voor mij geen online aankopen.
Het maakt overigens niet uit of je DHL, UPS of Fedex gebruikt. Of DPD of GLS....