Nostalgie

tijn

Zware baard
Ik kwam onlangs op mijn werk een oud dossier tegen waar nog een floppydisk in zat.
De jonge collega’s wisten totaal niet wat het was. De opvolger de diskette kenden ze ook niet.
De disk is nu naar de ict afdeling om te kijken of die nog uit te lezen is.
Ik ga mij wel oud voelen met als geboortejaar 1965.
Je word ouder hahaha
 

Texman

Koning Baard
Hieronder mijn eerste Commodore DOS-computer.
Dat hele DOS gedoe vond ik maar niks, maar toen Window 3.1 kwam werd ik pas enthousiast voor het werken met de computer. De grote floppy disks ken ik wel maar deze heb ik nooit gebruikt. Wel de diskette. Ze zijn er maar kort geweest, de ZIP-discs. Ze waren erg degelijk en er kon veel op ik heb ze een tijdje naar tevredenheid gebruikt.
proxy-image


260px-Zipdisk.jpg



Commodore.jpg
 

Ivan

Baard
Ik ben eens benieuwd hoeveel % van de mensen geboren na 2000 dit nog zal herkennen. Jawel, ik heb dit tot elf jaar geleden nog gebruikt, ben gestopt toen ik last kreeg van te veel keelslijm.
 

Bijlagen

  • 550x550.jpg
    550x550.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 3

tijn

Zware baard
Ha jammer idd dat dst er een beetje uit is. Vroeger de vader van mn beste vriend rookte altijd pijp. Heerlijk. Nu tegenwoordig alleen nog maar van die enorme walm potten met de meest afschuwenlijke geuren
 

Texman

Koning Baard
Ik ben van ver voor 2000. Mijn beide grootvaders rookte pijp dus ik ken het wel.
Ze waren er in allerlei soorten en maten van goedkoop tot heel duur.
 

Ivan

Baard
Ha jammer idd dat dst er een beetje uit is. Vroeger de vader van mn beste vriend rookte altijd pijp. Heerlijk. Nu tegenwoordig alleen nog maar van die enorme walm potten met de meest afschuwenlijke geuren

Walmpotten? Wat bedoel je? Ik zie tegenwoordig vrijwel alleen nog maar ordinaire, ranzige sigaretten gerookt worden. Heel uitzonderlijk nog wel eens een - beter ruikende - sigaar. Pijprokers zie ik al vele jaren zo goed als nooit meer. Ik verblijf voornamelijk in West-Vlaanderen (streek van Kortrijk) en Oost-Vlaanderen (streek van Gent). Zou het misschien kunnen dat pijproken in sommige (Nederlandse) streken toch nog niet helemaal uitgestorven is?

Zo'n gewoonte maakt ook weinig kans meer ooit terug in de mode te komen in een tijd waarin roken in het algemeen steeds zwaarder verketterd wordt en ook wettelijk op allerlei manieren steeds meer tegengewerkt. Ik geef de maatschappij daarin volledig gelijk als het om het ordinaire sigarettenroken gaat, maar pijp- en sigarenroken verschillen toch in verschillende opzichten behoorlijk van het eerstgenoemde. Jammer dat de meesten dat nooit zullen kunnen/willen inzien.
 

tijn

Zware baard
Walmpotten? Wat bedoel je? Ik zie tegenwoordig vrijwel alleen nog maar ordinaire, ranzige sigaretten gerookt worden. Heel uitzonderlijk nog wel eens een - beter ruikende - sigaar. Pijprokers zie ik al vele jaren zo goed als nooit meer. Ik verblijf voornamelijk in West-Vlaanderen (streek van Kortrijk) en Oost-Vlaanderen (streek van Gent). Zou het misschien kunnen dat pijproken in sommige (Nederlandse) streken toch nog niet helemaal uitgestorven is?

Zo'n gewoonte maakt ook weinig kans meer ooit terug in de mode te komen in een tijd waarin roken in het algemeen steeds zwaarder verketterd wordt en ook wettelijk op allerlei manieren steeds meer tegengewerkt. Ik geef de maatschappij daarin volledig gelijk als het om het ordinaire sigarettenroken gaat, maar pijp- en sigarenroken verschillen toch in verschillende opzichten behoorlijk van het eerstgenoemde. Jammer dat de meesten dat nooit zullen kunnen/willen inzien.
Met walmpotten bedoel ik die electrische rookdingen waar zoveel rook uit komt dat een stoomtrein er jaloers op zou zijn.
 

Ivan

Baard
Met walmpotten bedoel ik die electrische rookdingen waar zoveel rook uit komt dat een stoomtrein er jaloers op zou zijn.

Ah, je bedoelt dus hetgeen ze gewoonlijk "vapers" noemen? Maar dat kun je niet echt "roken" noemen, aangezien er niets verbrand wordt.
 

K9Beard

Baard
Ik kwam onlangs op mijn werk een oud dossier tegen waar nog een floppydisk in zat.
De jonge collega’s wisten totaal niet wat het was. De opvolger de diskette kenden ze ook niet.
De disk is nu naar de ict afdeling om te kijken of die nog uit te lezen is.
Ik ga mij wel oud voelen met als geboortejaar 1965.
Niet oud. Veteraan.

Wij zijn de generatie die van bandrecorder (sloopte ik op m'n 3e van m'n vader), naar LP, cassette, CD, DVD, BlueRay, MP3 en Spotify ging. En van cassette, naar floppie, diskette, CD-Rom, USB en Cloud.
En belangrijker nog: we zijn waarschijnlijk de laatsten die nog zonder kunnen zonder ons te vervelen...
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik begin me nu toch wel aardig op leeftijd te voelen!
Ik weet nog wat een verandering het was toen we op school niet meer in een kleitablet hoefden te kerven en een ganzenveer met een potje roetwater uitgereikt kregen.
 

K9Beard

Baard
Ik begin me nu toch wel aardig op leeftijd te voelen!
Ik weet nog wat een verandering het was toen we op school niet meer in een kleitablet hoefden te kerven en een ganzenveer met een potje roetwater uitgereikt kregen.
Haha! Dát is dus waarom je vermeld wordt als 'Oerbaard'!
Nee, dan leg ik het tegen je af.
 

K9Beard

Baard
Deze kwam voorbij op LinkedIn. Bewijst maar weer eens wat de schaduwzijde is van generaties die zijn geïndoctrineerd met een evolutionair gedachtengoed dat voorstaat dat nieuw per definitie beter zou zijn. Zo van, de jonge soortgenoot is een update van de oudere die uiteindelijk het 'survival of the fittest' veld moet ruimen. We gaan immers als 'soort' van goed, naar beter, naar best. Ja, ja...

Nu blijkt dat 'old school' zo gek nog niet. Boeiend...
 

Baardsterdam

Volle Baard
Deze kwam voorbij op LinkedIn. Bewijst maar weer eens wat de schaduwzijde is van generaties die zijn geïndoctrineerd met een evolutionair gedachtengoed dat voorstaat dat nieuw per definitie beter zou zijn. Zo van, de jonge soortgenoot is een update van de oudere die uiteindelijk het 'survival of the fittest' veld moet ruimen. We gaan immers als 'soort' van goed, naar beter, naar best. Ja, ja...

Nu blijkt dat 'old school' zo gek nog niet. Boeiend...
Dit doortrekkend naar ons volwassenen, ik word gek van alle digitale administratie. Voor elke poep en een scheet moet een account worden aangemaakt. Ik heb inmiddels ik weet niet hoeveel van die dingen, met evenveel wachtwoorden. Alleen al voor mijn gezondheid heb ik al *vier* accounts, en waarschijnlijk nog meer, van waar ik ooit één keer ben geweest.
Ben ik de enige die hier een beetje verdrietig van word?
 

Ivan

Baard
Deze kwam voorbij op LinkedIn. Bewijst maar weer eens wat de schaduwzijde is van generaties die zijn geïndoctrineerd met een evolutionair gedachtengoed dat voorstaat dat nieuw per definitie beter zou zijn. Zo van, de jonge soortgenoot is een update van de oudere die uiteindelijk het 'survival of the fittest' veld moet ruimen. We gaan immers als 'soort' van goed, naar beter, naar best. Ja, ja...

Nu blijkt dat 'old school' zo gek nog niet. Boeiend...

Dat constante "updaten" van alles is geen middel meer, het is een doel op zichzelf geworden. :rolleyes:

Dit doortrekkend naar ons volwassenen, ik word gek van alle digitale administratie. Voor elke poep en een scheet moet een account worden aangemaakt. Ik heb inmiddels ik weet niet hoeveel van die dingen, met evenveel wachtwoorden. Alleen al voor mijn gezondheid heb ik al *vier* accounts, en waarschijnlijk nog meer, van waar ik ooit één keer ben geweest.
Ben ik de enige die hier een beetje verdrietig van word?

Nog even, en dan heb je een app nodig om een flesje open te maken. :eek:
 

Texman

Koning Baard
Dit doortrekkend naar ons volwassenen, ik word gek van alle digitale administratie. Voor elke poep en een scheet moet een account worden aangemaakt. Ik heb inmiddels ik weet niet hoeveel van die dingen, met evenveel wachtwoorden. Alleen al voor mijn gezondheid heb ik al *vier* accounts, en waarschijnlijk nog meer, van waar ik ooit één keer ben geweest.
Ben ik de enige die hier een beetje verdrietig van word?
Nee dat ben je zeker niet, ook ik constateer dat er steeds meer digitaal moet.
Dit gaat ook gepaard met een een ander probleem je moet je computer altijd op to date houden met de nieuwste software en updates en dat kost veel geld. Een ander probleem is als je een medewerker van een bank wil spreken dat dit haast onmogelijk is gemaakt. De medewerker is namelijk vervangen door een chattende robot:eek:. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan :)>.
 
Banner image
Top