Baardreis van Max 65 jaar

Texman

Koning Baard
Ja, ik vind die boomschors een goed idee, er gaan nog meer tegels uit, kijk dit pad naar het schuurtje is ook geen gezicht, erg lelijke betontegels, deze gaan er ook uit en worden vervangen door een enkel breed en dan een mooie tegel, 60 cm is breed genoeg dacht ik.
Bekijk bijlage 26676
En hier staan mijn werktafels, ik gebruik deze om planten te verpoten en alle voorkomende plant/tuinwerkzaamheden kan ik hier doen, maar de tegels moeten ook vervangen worden want het is ontzettend lelijk, zulke betontegels, ik moet er niks van hebben.
Ik begrijp ook helemaal niet waarom iemand zo'n groot oppervlak bijna helemaal vol legt met tegels en dan ook nog van het lelijkste soort. Ik heb intussen denk ik wel 300 tegels gewipt.

Kijk deze rij gaat er ook uit maar als laatste.
Bekijk bijlage 26677
Kijk dit moet er dus nog uit
Bekijk bijlage 26678


Intussen is het heerlijk genieten van de tuin, er komen heel wat mezen en mussen af op de feeders die ik heb opgehangen in de appelboom en op een andere plek ook nog, Dus volop keus voor de vogels en ik zie ook vlinders in de tuin.

Kijk, hier zit een koolmees op een tak van een vlinderstruik, ik heb de zak pinda's zo gehangen dat hij via die tak er makkelijk bij kan, en ja hoor, ik zag em al bezig na een tijdje.
Ik ga nog wel een echte camera aanschaffen want het fotograferen van al die bezoekers lijkt me wel leuk.
Bekijk bijlage 26679

Ik heb ook een paar soorten vlinders gezien, ik heb even nagekeken welke het waren en het was de citroenvlinder en de dagpauwoogvlnder. Ik moet nu nog even uitzoeken hoe en wanneer die vlinder struiken worden gesnoeid en wanneer deze zijn uitgebloeid, misschien weet jij dat al wel.
Ha @Macx ,
Heb je wel eens gedacht aan klinkers i.p.v. tegels dat staat ook erg mooi.
Vlinder struiken mag je om het jaar in het voorjaar flink terug snoeien. Dit moet om te voorkomen dat er erg veel dood hout in komt. Tevens bevordert deze snoei een rijke bloei.
In de tussen liggende jaren snoei je de struik in het voorjaar een klein beetje bij.
Als je na de eerste bloei zo snel mogelijk de dode bloemen er uit knipt gaat de struik verder uitlopen en vertakken en komt hij opnieuw in bloei.
Wat ook erg leuk is om een paar ronde planten bakken of grote potten met eenjarig spul neer te zetten en dan in verschillende hoogtes.
Texman :)>
 

Texman

Koning Baard
In eerste instantie was ik van plan om er mooie tegels voor het terras en het tuinpad in te leggen, maar daar stap ik vanaf, ik vind Abbeystones een veel beter idee om die te gebruiken voor het terras en het tuinpad.
Abbeystones passen precies bij mijn gevoel en bij de tuin, ook de afmeting van zo'n steen is perfect, je heb ze in de maat 30x40x6 cm, 20x30x6 cm, 20x20x6 cm,
Kijk Texman, hieronder een foto met die stenen, je hebt ze in diverse kleuren, maar de stenen op de foto vind ik heel mooi en past veel beter bij zo'n rommelige tuin waar ik van hou, dan die mooie strakke tegels.
Ook het formaat is heel goed.
Wat vind jij ervan?
Bekijk bijlage 26684
Dus het tuinpad 90 cm breed en voor de gevel een strook van 200 cm dacht ik zo.

Hier is een link naar meerdere kleuren, gesmoord bruin vind ik wel erg mooi.
Abbeystones
Ja, dit is ook een mooie optie, hou er wel rekening mee dat de kleur in de loop van de tijd iets vervaagd.
 

Macx

Baardaap
Ha @Macx ,
Heb je wel eens gedacht aan klinkers i.p.v. tegels dat staat ook erg mooi.
Vlinder struiken mag je om het jaar in het voorjaar flink terug snoeien. Dit moet om te voorkomen dat er erg veel dood hout in komt. Tevens bevordert deze snoei een rijke bloei.
In de tussen liggende jaren snoei je de struik in het voorjaar een klein beetje bij.
Als je na de eerste bloei zo snel mogelijk de dode bloemen er uit knipt gaat de struik verder uitlopen en vertakken en komt hij opnieuw in bloei.
Wat ook erg leuk is om een paar ronde planten bakken of grote potten met eenjarig spul neer te zetten en dan in verschillende hoogtes.
Texman :)>
Dus deze uitgebloeide bloemtoppen kunnen er nu uit geknipt worden? En dan knippen net achter de bloemtop?
Ik bestel wat meer stenen en kan daar dan ook wat mee stapelen en wat leuks mee creëren, ik heb ook al wat bloembakken staan, maar die zie je bijna niet op de foto's.
20230820_070150.jpg
 

Macx

Baardaap
Ik zojuist een paar foto's gemaakt van de geveltuin.

Hier groeit ook alles door elkaar heen, vind ik leuk
Kijk hier, mooie rooie bessies
20230820_061548.jpg
20230820_061350.jpg20230820_061257.jpg


En hier dan de geveltuin in zijn volle glorie

20230820_061151.jpg
 

Macx

Baardaap
Ik denk dat ik deze ga bestellen,Texman

Abbeystones 20x30x6 Gesmoord Bruin​


Wat vind je er van?
 

Bijlagen

  • capture_002_20082023_072231.jpg
    capture_002_20082023_072231.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 4
  • capture_003_20082023_072241.jpg
    capture_003_20082023_072241.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 4
  • capture_008_20082023_072400.jpg
    capture_008_20082023_072400.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 4

Texman

Koning Baard
Dus deze uitgebloeide bloemtoppen kunnen er nu uit geknipt worden? En dan knippen net achter de bloemtop?
Ik bestel wat meer stenen en kan daar dan ook wat mee stapelen en wat leuks mee creëren, ik heb ook al wat bloembakken staan, maar die zie je bijna niet op de foto's.
Bekijk bijlage 26693
Nu is het daar te laat voor in het jaar. Het mag wel maar er zal weinig nieuwe bloei volgen.
Wat ik bedoelde moet je in het voorjaar doen. Deze struik heeft wel prachtig gebloeid.(Y)(Y)(Y)
Volgend jaar begin april kan je hem terug gaan snoeien waarbij je lange takken en het dode hout er uit haalt. De struik loopt dan weer snel uit en komt weer in bloei.
 

Texman

Koning Baard
Ik denk dat ik deze ga bestellen,Texman

Abbeystones 20x30x6 Gesmoord Bruin​


Wat vind je er van?
Ik heb even gekeken wat er al zo te koop is maar ik vind Toscaans Bruin erg mooi omdat het erg goed staat bij de boomschors Toscaans bruin is een erg warme kleur die mij doet denken aan de kleur van klinkers.
Past ook goed bij de kleur van de gevel. Omdat de kleur naar van loopt van tijd wat achteruit gaat vind ik Gesmoord Bruin toch wat te somber en het gaat dan toch weer veel lijken op grijs beton.
 
Laatst bewerkt:

Macx

Baardaap
Ik even gekeken wat er al zo te koop is maar ik vind Toscaans Bruin erg mooi omdat het erg goed staat bij de boomschors Toscaans bruin is een erg warme kleur die mij doet denken aan de kleur van klinkers.
Past ook goed bij de kleur van de gevel. Omdat de kleur naar van loopt van tijd wat achteruit gaat vind ik Gesmoord Bruin toch wat te somber en het gaat dan toch weer veel lijken op grijs beton.
Aha, goed dat je het zegt, Texman, daar heb ik wat aan, ik heb niet gedacht aan de gevelkleur, goed dat je dat even aanhaalt, ik vind Toscaan bruin ook heel mooi, en wat denk je van Zomerbond? Fijn dat je er een beetje verstand ven hebt, ik had al wel gelezen dat de kleuren wat vervagen door de tijd heen.
 

Macx

Baardaap
Nu is het daar te laat voor in het jaar. Het mag wel maar er zal weinig nieuwe bloei volgen.
Wat ik bedoelde moet je in het voorjaar doen. Deze struik heeft wel prachtig gebloeid.(Y)(Y)(Y)
Volgend jaar begin april kan je hem terug gaan snoeien waarbij je lange takken en het dode hout er uit haalt. De struik loopt dan weer snel uit en komt weer in bloei.
Deze struik en ook die andere witte struik die hebben fantastisch gebloeid, prachtig was het, de hele tuin fleurde op door die mooie vlinderstruiken, heel gezellig en dan ook al die vogels en vlinders, Daarom had ik er zin in om nog meer tegels te wippen, dus ik zit daar in die lekkere tuinstoel te denken en te kijken en sta op en begin gelijk weer te wippen, daarna 8 zakken boomschors gekocht en dus na een uurtje of drie had ik alweer een mooi stukkie tuin erbij gelapt. En nu voor mij de ontdekking van die abdijstenen, dat geeft weer heel veel motivatie en inspiratie om nu door te zetten en het helemaal grondig aan te pakken en er alle betontegels uit te gooien en het nu mooi af te maken met die prachtige abdijstenen. Ik ben zeer benieuwd hoe de tuin er uit gaat zien als alle rotzooi weg is.
 

Texman

Koning Baard
Aha, goed dat je het zegt, Texman, daar heb ik wat aan, ik heb niet gedacht aan de gevelkleur, goed dat je dat even aanhaalt, ik vind Toscaan bruin ook heel mooi, en wat denk je van Zomerbond? Fijn dat je er een beetje verstand ven hebt, ik had al wel gelezen dat de kleuren wat vervagen door de tijd heen.
Ha @Macx,
Zomerbont is ook mooi het is wat gemêleerder dan Toscaans bruin.
Toscaan is net wat warmer. Het is echter moeilijk te beoordelen van een foto.
Ik weet niet hoe en waar je ze gaat kopen maar ik raad je aan om de stenen eerst bij de leverancier te bekijken. Er kan namelijk ook verschil zitten tussen de diverse partijen.
Texman :)>
 

Texman

Koning Baard
Deze struik en ook die andere witte struik die hebben fantastisch gebloeid, prachtig was het, de hele tuin fleurde op door die mooie vlinderstruiken, heel gezellig en dan ook al die vogels en vlinders, Daarom had ik er zin in om nog meer tegels te wippen, dus ik zit daar in die lekkere tuinstoel te denken en te kijken en sta op en begin gelijk weer te wippen, daarna 8 zakken boomschors gekocht en dus na een uurtje of drie had ik alweer een mooi stukkie tuin erbij gelapt. En nu voor mij de ontdekking van die abdijstenen, dat geeft weer heel veel motivatie en inspiratie om nu door te zetten en het helemaal grondig aan te pakken en er alle betontegels uit te gooien en het nu mooi af te maken met die prachtige abdijstenen. Ik ben zeer benieuwd hoe de tuin er uit gaat zien als alle rotzooi weg is.
Ik denk heel mooi want dan heb je nu 1 soort stenen in je tuin. Jaren geleden hadden wij ook zo'n mooie vlinderstruik in de tuin. Deze hadden een de vorige bewoners waarschijnlijk gepland want hij stond er al toen er kwamen wonen. Helaas is hij gaan rotten vlak bij de grond en tijdens een zomer storm omgewaaid. Maar een paar jaar geleden begon op een andere plek in de tuin spontaan een nieuwe struik te groeien en die doet het ook heel mooi.
In de voortuin heb ik in het voorjaar een nieuwe vlinderstruik geplant met hele donkere pluimen.
Deze heb ik flink vertroeteld en is daardoor goed aangeslagen. Hij bloeit nu voor de tweede keer.
We hebben twee jaar geleden een Rhododendron in de tuin geplant die gaf dit jaar slechts twee bloemen. Maar nu zit hij vol met knoppen die in het volgend voorjaar gaan uitkomen en dan wordt het een bloemenpracht. Het leuke van een tuin is dat je er altijd mee bezig kunt zijn en al doende leer je steeds meer.
 

Macx

Baardaap
Ha @Macx,
Zomerbont is ook mooi het is wat gemêleerder dan Toscaans bruin.
Toscaan is net wat warmer. Het is echter moeilijk te beoordelen van een foto.
Ik weet niet hoe en waar je ze gaat kopen maar ik raad je aan om de stenen eerst bij de leverancier te bekijken. Er kan namelijk ook verschil zitten tussen de diverse partijen.
Texman :)>
Ik was van plan om bij Sleiderink te bestellen, ik wacht nog op hun reactie, ze maken een offerte dus misschien gaat er nog iets van de prijs af, maar voor nu ligt er nog niets vast. Om te gaan kijken is wel een goed idee, maar niet bij Sleiderink, dat is te ver uit de buurt, hun zitten in Overijssel, 200 km van mij vandaan.
 

Macx

Baardaap
Ik denk heel mooi want dan heb je nu 1 soort stenen in je tuin. Jaren geleden hadden wij ook zo'n mooie vlinderstruik in de tuin. Deze hadden een de vorige bewoners waarschijnlijk gepland want hij stond er al toen er kwamen wonen. Helaas is hij gaan rotten vlak bij de grond en tijdens een zomer storm omgewaaid. Maar een paar jaar geleden begon op een andere plek in de tuin spontaan een nieuwe struik te groeien en die doet het ook heel mooi.
In de voortuin heb ik in het voorjaar een nieuwe vlinderstruik geplant met hele donkere pluimen.
Deze heb ik flink vertroeteld en is daardoor goed aangeslagen. Hij bloeit nu voor de tweede keer.
We hebben twee jaar geleden een Rhododendron in de tuin geplant die gaf dit jaar slechts twee bloemen. Maar nu zit hij vol met knoppen die in het volgend voorjaar gaan uitkomen en dan wordt het een bloemenpracht. Het leuke van een tuin is dat je er altijd mee bezig kunt zijn en al doende leer je steeds meer.
Dus nu niets doen aan die vlinderstruiken en gewoon laten zoals het is en pas in het voorjaar de struiken flink terug snoeien en dan bij de eerste bloei de uitgebloeide toppen verwijderen. Het is duidelijk, bedankt Willem.
 

Macx

Baardaap
Ik was van plan om bij Sleiderink te bestellen, ik wacht nog op hun reactie, ze maken een offerte dus misschien gaat er nog iets van de prijs af, maar voor nu ligt er nog niets vast. Om te gaan kijken is wel een goed idee, maar niet bij Sleiderink, dat is te ver uit de buurt, hun zitten in Overijssel, 200 km van mij vandaan.
Ik heb een reactie gehad en de prijs blijft zoals die is, ze kunnen er niets meer afdoen, omdat het al zeer scherp is geprijsd.
Ik denk dat ik het toch hou op Gesmoord bruin, dit vind ik erg mooi en het pas ook heel goed bij de tuin en ook wel bij de gevel.Clipboard.jpg
 
Laatst bewerkt:

Macx

Baardaap
Ik denk dat het toch Toscaans word, ik heb wat meer foto's gezien van andere websites en dan vind ik Toscaans inderdaad warmer en heb je geen kans dat het na verloop van tijd gaat vervagen naar die beton kleur.
Dus waarschijnlijk gaat het dit worden.
Clipboard2.jpg
 

Macx

Baardaap
Vanmiddag weer ruim 60 tegels er uit gewipt.
Nu zie ik dat de gevel goed schoongemaakt moet worden, er zit van die witte aanslag op de stenen, dit kan wel met azijn oplossing of zo eraf geschrobd worden, of weet jij dat Texman
1.jpg
 

Texman

Koning Baard
Ik denk dat Toscaansbruin een goede keuze is @Macx.
Ik denk dat Gesmoord bruin naar verloop van tijd er ook wat armoedig uit gaat zien.
En met Toscaans bruin geeft je je tuin een warmer karakter wat ook beter staat als het winter wordt.
 

Macx

Baardaap
Ik denk dat Toscaansbruin een goede keuze is @Macx.
Ik denk dat Gesmoord bruin naar verloop van tijd er ook wat armoedig uit gaat zien.
En met Toscaans bruin geeft je je tuin een warmer karakter wat ook beter staat als het winter wordt.
Ja, nu ik ook andere foto's heb gezien, ben ik het helemaal met je eens, ik heb van die witte aanslag op de gevel, hoe kan ik dat het beste er af schrobben?
 
Banner image
Top