Nostalgie

Weeble

Volle Baard
Ik zat me laatst nog te bedenken dat ik, als vrijgezelle man, thuis vaak moe van het werk kom en dat de huishoudelijke taken nog op mij wachten.
Wat dat betreft is die oude rollenverdeling nog niet zo slecht, man werkt en vrouw doet het huishouden. Duidelijke rollenverdeling en de energie wordt voor beiden daardoor bespaard. Ik denk dat dit teloor is gegaan niet alleen door de emancipatie, maar ook omdat er van 1 salaris simpelweg geen onderkomen voor 2 personen gefinancierd kan worden (te bedenken dat mijn grootouders van vaders- én moederskant van 1 salaris een vrijstaande huis konden bekostigen, terwijl ze nog een hele kroost moesten opvoedden:eek:)
 

Joep

Zware baard
Dat klinkt allemaal mooi, maar.... het is belachelijk.

Nu ga ik denk ik vloeken in de kerk op dit mannen forum. Ik ben huisman, jaja, met baard :confused:

Ik kan je zeggen dat het best zwaar werk is als je ook nog kinderen hebt rondlopen. Voor een deel ben ik het eens dat het vroeger beter was, want toen kon je inderdaad rondkomen van één salaris, maar het idee dat de man thuis komt, niets meer hoeft te doen en dan vertroeteld wordt door de vrouw is natuurlijk belachelijk. Die vrouw is ook al de hele dag aan het werk geweest. Kom nou niet met het argument dat het echte werk zwaarder is, want dat is in de meeste gevallen niet zo. Bij een normale baan heb je bijvoorbeeld pauzes, die zijn er niet als je kinderen hebt, die gaan altijd door en ook in de avond/nacht. De vrouw had nooit vrij. Stel je voor dat je woont op je werk en dat na 17:00 uur je vrouw na een hele dag huishouden naar jouw toe komt en lekker op een bank gaat hangen die toevallig op je werk staat. Jouw werk gaat gewoon door, tot je in bed ligt en je moet nu ook nog je vrouw vertroetelen, want zij heeft de hele dag huishouden gedaan. 's Avonds in bed moet je er af en toe nog even uit, omdat belangrijke zaken van het werk je aandacht vragen. (dat doen kinderen ook de hele nacht door) Hahaha, ik zie het al voor me :D

ps.
Ik heb in het verleden ook gewoon gewekt en weet dus best wel waar ik over praat. (Y)
 

Texman

Koning Baard
Vroeger was niet alles beter mijn vader en moeder hebben allebei altijd moeten werken om de hoge huur te kunnen opbrengen(vlak na de oorlog).
Mijn moeder deed ook nog het huishouden er bij en zorgde ook nog voor haar ouders en een zus met 7 kinderen.
Mijn vader werkte er vaak ook nog avonds bij. Bij ons werden de taken zo goed mogelijk verdeeld waardoor mijn vader ook bijsprong in het huishouden.
Wij als kinderen werden ook van alles geleerd zodat we ook konden meehelpen.
Alles ging in goede harmonie maar het waren hele andere tijden. Als je nu jong bent kan je je dat nauwelijks voorstellen.
En toch een hele fijne jeugd gehad(Y)(Y)(Y).
 

Hartenheer

Zware baard
Hier was nog wel de oude verdeling hoor :D
Emancipatie vond mijn vrouw en ik belachelijk. En voor een groot deel is dit ook zo.

Van de 80 personeelsleden waren er 43 van het vrouwelijke geslacht. Sommige kregen door dat de mannen meer verdiende, maar die deden dan ook ander werk.
Dit wilde zij ook doen, natuurlijk mogelijk. Eerst een opleiding die bij de betreffende baan hoort, en dan kan je ook voor een gelijk loon werken.

Maar wat flikte ze {ik zat in de grafische industrie} bij het snijwerk moet je veel en zwaar tillen.
Dan kwamen ze ineens, je laat een vrouw toch niet tillen.

Helaas hadden ze de verkeerde manager :D, gelijk loon gelijk werk.
Je wil geëmancipeerd worden dus dit is dan het gevolg.:cool:
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het geheugen wordt slechter met het verstrijken der jaren! :rolleyes:

Ook toen waren er personen zonder kaartje, die snel naar het toilet gingen, als de conducteur naderde, praatte niet iedereen met elkaar, maar zat men met een uitgevouwen krant over de naastgezetene heen en werden de coupés ook gemold, asbakken eraf gesloopt en waren er vele discussies over het wel of niet openenen van de ramen tijdens de rit.
De "kazerne-treinen" voor militairen, die zondagavond naar hun standplaatsen reisden, waren speciale afbraak-wagons. ;)
 

Texman

Koning Baard
The Autoped was the world's first scooter
550x752xscootersass.jpg.pagespeed.ic.I1Ed8x1ZPq.jpg

Lady Florence Norman, a suffragette, on her motor-scooter in 1916, travelling to work at offices in London where she was a supervisor. The scooter was a birthday present from her husband, the journalist and Liberal politician Sir Henry Norman.
Autoped_1-copy.jpg


Autoped-USA.jpg

Bron: https://www.treehugger.com/bikes/autoped-was-worlds-first-scooter.html
 

Bijlagen

  • e918efdebeea6e62859cf9fe29617608.jpg
    e918efdebeea6e62859cf9fe29617608.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 6

Joep

Zware baard
Gaaf dingetje!


Ja, wat zal ik hier van zeggen; ga jij maar even ruiken Joep! :cool::(:eek:
Ik moest even terug scrollen om te zien of ik dat wel zou willen. Af gezien van het feit dat ze er nu niet meer is had ik ook toen het aanbod afgeslagen. Ze is gewoon veel te dun, ik had van flinke vrouwen weet je nog?

Ik wilde hier een leuk plaatje bij posten, maar de zoekterm "fat lady scooter" gaf nou ook weer niet de gewenste resultaten. Er zijn ook voor mij grenzen :D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het koffertje is een afneembaar koffertje voor de dagelijkse spullen, want een bagagedrager ontbrak.
Wij kijken in deze tijd met onze ervaringen naar het verkeden, maar soms waren dingen nog gewoon niet uitgevonden.
Zo hadden de eerste automobielen een helmstok, omdat het ronde stuur simpelweg nog niet bedacht was en bestond de aandrijving uit een band, omdat de aandrijfketting nog niet bestond, laat staan de kardan-as.

Tijd voor een erotische afbeelding voor @Joep de snuffelaar. :D

image.jpeg
 

Joep

Zware baard
Zo hadden de eerste automobielen een helmstok, omdat het ronde stuur simpelweg nog niet bedacht was
Hahaha, nooit geweten. Sommige dingen zijn achteraf zo stom. Zoals een collega van mij van vroeger altijd zei "Achteraf kijk je een koe in zijn reet", maar deze collage zei ook vaak "Met geweld neuk je een ezel". Hij had iets met dieren geloof ik.

Ik wilde hier een leuk plaatje bij posten, maar de zoekterm "fat lady scooter" gaf nou ook weer niet de gewenste resultaten. Er zijn ook voor mij grenzen
Dit is dus juist het plaatje dat ik niet wilde posten, hier wordt ik niet opgewonden van. :eek:
 
Banner image
Top