My first "boiling" experience (Enhanced Murray's)

Zojuist voor het eerst de keuken in gedoken in de hoop de Murray's Pomade wat Snorrenwax waardiger te maken (op advies van @Mrgourmet).

2016-07-17_02-35-50_28330529616_o.jpg

Bereidingstijd:
cq. 15 minuten

Benodigdheden:
1 potje Murray's Original Pomade
cq. 25 drops Bijenwax uit een potje De Tuinen Bijenwax

Optioneel:
x 20ml blikjes om mee te nemen

1. Ik had geen idee hoe ik moest beginnen, maar het potje zo op het vuur te zetten leek me geen goed plan. Daarop had ik bedacht om een laagje water in een pannetje te zetten en daarin de Murray's te laten opwarmen.
img_20160717_133742_2808056105.jpg

2. Zodra het water begon de koken en de wax begon te smelten zette ik het vuur zo laag mogelijk en voegde ik op gevoel een aantal "drops" uit het potje van de Tuinen Bijenwas toe (circa 15 drops op 3/5de Murray's Pomade).
img_20160717_134318_2832966355.jpg

3. Naarmate de beide substanties vloeibaarder werden drukte ik het eerst nog door elkaar heen met een lepel en kon ik het later roeren.
img_20160717_134551_2836317370.jpg

4. Vervolgens het net zo lang op laag vuur laten pruttelen totdat alle drops en pomade volledig vloeibaar is (foto is dus 1 minuutje te vroeg).
img_20160717_134555_2828446743.jpg

5. Vervolgens pakte ik het hete potje met keukenpapier uit het kokende water (je kunt ook een ovenhandschoen gebruiken, maar elke druppel wax gedraagt zich ongeveer hetzelfde als kaarsvet en dat gooi je liever weg dan dat je het schoonmaakt) en laat het afkoelen of giet het over in de nieuwe containers.
img_20160717_134812_2808070909.jpg

5a. Indien gewenst kun je de geur van de wax wat aanpassen door een (essentiele) olie naar keuze toe te voegen, ik heb aan 1 van de blikjes 4 druppels Vanille toegevoegd op 20ml toegevoegd en ben nu al bang dat ik hier spijt van heb en met de welbekende IJscosnor rond zal lopen.

6. Laat het product af koelen zodat het die typische egale matte afwerking heeft en verspreid de blikjes waar je ze nodig denkt te hebben (je sporttas, je werk, de badkamer, je toilettas).img_20160717_135805_2828462481.jpg

7. Schrapen maar =)!

Ik heb nog geen idee hoe de hold van deze enhanced variant gaat zijn en ga waarschijnlijk in de toekomst nog aan de slag met Sheabutter om op basis van een Baardolie een mooi geurend geheel te faciliteren. Want nu heeft mijn snor een afwijkende geur t.o.v. mijn baard, welke weer 2 geuren heeft door de combinatie Wax en Baardolie.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Goed bezig! (Y)
Ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Hou ons op de hoogte.
Au bain marie verwarmen is een goede, maar tevens verouderde methode, die voornamelijk door chef-koks van de oude stempel, zoals @Mrgourmet (haha) gebruikt wordt. De moderne mens heeft de beschikking tot een magnetron. ;)
Ongeveer 45 sec. in de magnetron op 650 en het is klaar. :)>
Mooie blikjes ook, die je gebruikt hebt. Waar aangeschaft?
 

rudolf

Baard
Heeft ikea ook niet van die blikjes? Dacht dat ik eens zoiets zag staan op hun website
Ben benieuwd hoe je zelfgemaakte wax werkt.
 

IvarO

Stoppelbaard
Goed bezig! (Y)
Ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Hou ons op de hoogte.
Au bain marie verwarmen is een goede, maar tevens verouderde methode, die voornamelijk door chef-koks van de oude stempel, zoals @Mrgourmet (haha) gebruikt wordt. De moderne mens heeft de beschikking tot een magnetron. ;)
Ongeveer 45 sec. in de magnetron op 650 en het is klaar. :)>
Mooie blikjes ook, die je gebruikt hebt. Waar aangeschaft?

Een blikje in de magnetron.... Ik weet het niet, ik zou voor Marie gaan. (Maar ben dan ook een chef :)
 

Beatle

Baard
en hoe bevalt het tot nu toe?

heb hier nog een blik murray's staan die ik nooit meer gebruik, maar kan wel een goede wax voor de snor gebruiken, dus dit is mss wel een leuk experimentje als het beetje werkt als snorrewax
 
en hoe bevalt het tot nu toe?

heb hier nog een blik murray's staan die ik nooit meer gebruik, maar kan wel een goede wax voor de snor gebruiken, dus dit is mss wel een leuk experimentje als het beetje werkt als snorrewax
Hold is wel wat steviger geworden, maar nog niet helemaal wat ik voor ogen had, nou is mijn Snor ansich ook respectievelijk meegegroeid dus is het wat lastig om de exacte verhouding te bepalen.

Als het moet blijft het zitten, al vindt ik op die momenten dat ik "te veel" gebruik, maar dit valt op het zicht niet op.
 
Banner image
Top