Jimmy’s ½ yeard beard-journey

Jim

Baard
MAAND 1
========

Baard-broeders!

Zoals al vermeld in het voorstel-topic, ik ben Jim en mijn doel is een half jaar “let it grow”. Ik ben voornemens om in die periode mijn baard mi-ni-maal bij te werken (alleen nek- wanglijn en misschien een beetje de snor). Om daarna de balans op te maken.

Sinds 2013 heb ik regelmatig een baard laten staan. Van stoppelbaard tot een baard van 5 centimeter. Ik heb al meerdere pogingen ondernomen om een flinke baard te laten groeien. Tot op heden is dit nog niet gelukt.

Bij mij is rond de vier/ vijf maanden groei de kritische fase. Al drie keer heb ik mijn baard rond deze periode afgeschoren. Op een gegeven moment ben ik er dan klaar mee en dan moet ie eraf. Ook ondanks de bekende 24- uurs regel die ik dan naleefde. Om na een week weer spijt te hebben dat ie eraf is. Zonde dus.

Een andere veelgemaakte fout bij mij is zelf m’n baard bijwerken. Dit kan ik gewoon niet goed. Hier heb ik regelmatig fouten in gemaakt waarna ik alles weer op één lengte moest scheren met de tondeuse (met opzetstuk). En maanden sparen verknalde.

Een andere “fout” is (te snel) naar een barbier gaan. Het is ook al meerdere keren voorgekomen dat ik niet helemaal tevreden was. Dat de wangen heel kort werden gemaakt en ik een soort sik kreeg. Maar ook dat er happen uit mijn snor waren, de wanglijn te laag werd gezet of dat de onderkant van mijn baard ongelijk liep. Ik ben heel precies en zie alle foutjes. En die gaan mij uiteindelijk irriteren. Ik heb nog geen geschikte barbier kunnen vinden tot op heden. Sta open voor suggesties...

Zwakke punten in mijn baard zijn minder haargroei op de wangen en het stukje tussen de snor en de baard dat erg dun is. Daarom wil ik mijn snor lang voor de verbinding. Ik heb al gelezen dat dit een tijdje erg onpraktisch kan zijn. Dus dat wordt een mooie uitdaging. En ik wil een flinke baard kweken zodat de wat minder bedeelde wangen begroeid raken.

Ik houd zelf de wanglijn en neklijn bij met een scheermes / shavette. De neklijn ga ik op termijn (maand 3 denk ik) skippen om de baard aan de onderkant de benodigde stevigheid te geven. Verder doe ik alleen baardolie (nu nog twee druppels) in mijn baard, Honest Amish premium. Op zich een prima baardolie maar voor de geur hoef je het niet te doen. Ik kan er werkelijk niks van maken, echt een hele vreemde lucht. Het stinkt niet maar ruikt ook niet lekker. Maar de olie zelf doet wat het moet doen dus ik ben er wel tevreden over. Persoonlijk houd ik er niet van om wax in mijn baard / snor te hebben. Heb ik weleens geprobeerd maar ik vind het geen fijn gevoel. Dus ik houd het voorlopig alleen bij olie. Ik was de baard met Dr. K Beard Soap. Is goed spul trouwens! Ik heb daar ook olie van gehad en die rook heerlijk fris. Overigens ga ik dat wassen pas doen in de tweede maand ergens (als er wat te wassen valt). En verder kam en borstel ik ‘m dagelijks. Ik heb een goedkope baardborstel van de Etos met varkenshaar en een speciale kam van hoorn (bij de barbier vandaan, anti-statisch) voor als de baard wat langer wordt. Verder heb ik de wahl supertaper met een aantal (ook grotere) opzetstukken (tot 3,8 cm) en de Wahl supertrimmer voor het korte precieze werk. Maar daar moet ik van afblijven dus. Verder beard wax van Barber en snorrenwax van captain Fawcett. Maar daar ben ik geen fan van dus.

De eerste maand was een maand van 0 naar ongeveer 1 centimeter. In het prille begin heb ik dan last van enkele ingegroeide haren op de wangen. Dat lijken dan pukkels maar nadat ik de haren uit m’n huid weer naar voren heb gedirigeerd, gaat dat heel snel weer over. Het vreemde is bij mij dat ik nagenoeg geen jeuk heb. Gelukkig, lijkt mij geen pretje. En de baardharen zelf zijn vrij zacht van structuur. Ik heb zowel thuis als op het werk nog weinig opmerkingen over gehoord. Dat gaat straks wel anders worden. Maar wat een ander ervan vindt, interesseert mij vrij weinig. Ik word al grijs en mijn baard dus ook. De grijze haren hebben een afwijkende structuur heb ik gemerkt. Ze krullen meer en steken meer uit. De snor groeit bij mij gelukkig net zo hard als de rest van de baard. Dat grijs is trouwens wel een dingetje, ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het staat als de baard langer is.

Zoals al vermeld in het voorstel-topic ben ik niet zo van met mijn hoofd herkenbaar op internet. Maar omdat ik dit een te gek forum vind, wil ik er toch aan meedoen. Daarom heb ik mijn gezicht minder goed herkenbaar gemaakt. Maar m’n baard is wel gewoon te zien. En daar gaat het op dit forum uiteindelijk om, toch?!

Tot zover maand 1. Half november een nieuwe update!

Voor maand 1.jpg rechts maand 1.jpg
links maand 1.jpg
 

RonM

Baard
Dat is een flinke intro, maar ben ook ook wel benieuwd naar het resultaat!
Succes met je baardreis
 
  • Like
Reactions: Jim

Jim

Baard
MAAND 2 :
=========

1/3 van de doelstelling bereikt: Stick to the plan

De afgelopen maand heb ik mij aan mijn doelstelling gehouden: let it grow. Ik heb alleen een enkel
snelgroeiend haartje van mijn snor wat korter gemaakt. Verder niks. Toch ging ik een beetje twijfelen
of ik de juiste strategie had gekozen. Ik heb daarom eind oktober aan een goede barbier gevraagd of
mijn strategie van een half jaar mijn baard minimaal bijwerken de juiste is om een volle baard te
kweken? Of moet ik juist de 1e maanden de baard laten bijwerken zodat ie zich mooi kan zetten en
doorgroeien? Hij adviseerde mij niet te lang te wachten met naar de barbier gaan. Helemaal laten groeien voor een
half jaar, daar krijg je geen mooi model van en daardoor ziet het er toch al snel onverzorgd uit. Tevens
kan een barbier altijd wat meer persoonlijke uitleg geven hoe jij het beste je baard kunt verzorgen en
welke lijnen je het beste kunt aanhouden om zelf thuis je baard netjes bij te houden. Aldus deze
barbier.

Ik heb dit advies toch niet opgevolgd. Ik vond het een te groot risico. Ik was bang dat er, zeker aan de
zijkanten, teveel vanaf zou worden gehaald waardoor ik minder snel mijn doel zou bereiken.
Daarnaast merkte ik dat ik bezig was te bedenken hoe ik het beste zelf mijn baard zou kunnen
bijwerken. De verschillende opzetstukken die ik zou gebruiken, de volgorde van bijwerken enz. Je
leest toch veel dat barbiers er teveel vanaf halen. En dat sommige gasten het ook zelf heel goed
kunnen. Dit blijkt ook wel uit de vele Youtube video’s over dit onderwerp. Het was heel verleidelijk om
het te proberen. Maar ik wist ook dat ik in het verleden fouten hiermee maakte en maanden groei
verknalde. Daarom bleef ik denken aan wat ik afgesproken had met mijzelf. Een half jaar minimaal
bijwerken en vooral: let it grow.

Toch overwegen om naar een barbier te gaan en zelf te gaan barberren? Terwijl ik toch heel duidelijk
ging voor een half jaar let-it grow?! Hoe komt dat nou? Ik denk de onrust vanwege de gedachte om er
niet verzorgd bij te lopen. Misschien ook wel vanwege de komende feestdagen. Ik zag mezelf al met
een hele vreemde creatie aan mijn kin deelnemen aan het kerstdiner ;-)
Later is dit veranderd in berusting. Denken aan je uiteindelijke doel en weten hoe je dit het snelste
bereikt. Door in ieder geval niet naar een barbier te stappen en door niet zelf te gaan barberren. Ik
probeer het nu meer te zien als een oefening in acceptatie, doorzettingsvermogen, en
vasthoudendheid. Het idee dat je er een half jaar niet over na hoef te denken, kan ook rust geven. Ik
probeer er gewoon een andere denkwijze tegenover zetten. En nee, ik drink geen kamille-thee en
mediteer ook niet dagelijks ofzo ;-) Tot zover even de psychologische aspecten van het kweken van
een baard.

Op dit forum zijn goede voorbeelden van mannen die een flinke baard gekweekt hebben en waarbij
het proces ook goed zichtbaar is. Bijvoorbeeld Maximum, Arjay, Prof Melchior, Ronald en Johan.
Allemaal hebben ze allemaal de eerste tijd gewoon de boel laten groeien voordat ze na een tijdje de
boel lieten fatsoeneren (muv de professor, die held gaat gewoon voor een echte yeard!). Op een
filmpje van Beardbrand zeiden ze dat je eigenlijk pas naar de barbier moet gaan als je je gewenste
lengte bereikt hebt. Ik denk dat dat klopt.

Laat je daarom niet afleiden door je gedachten of je omgeving! Stick to the plan!

De lengte van mijn baard is nu tussen de 2 en 3 cm. Vanaf begin november begint m’n baard alle kanten op te gaan.
Het oogt wat wilder en ik moet meer doen om ‘m in het gareel te houden. Vooral iets meer olie. Vanaf begin
maand 2 heb ik de wanglijn niet meer bijgewerkt voor de meer natuurlijke look. Om ook eens te kijken hoe dat staat. En om mijn
wanglijn niet lager dan noodzakelijk te maken. In mijn geval is het toch een minder bedeeld gebied
van de baard. Na maand 3 ga ik ook stoppen met het bijhouden van de neklijn. En het liefst ook de stache met rust
laten, als ie dan recht groeit. O ja, 7 november ben ik voor het eerst terloops door een collega
uitgescholden voor baardaap. Eindelijk! Ik ben trots!

Tot zover maand 2: half december weer een nieuwe update!

Hieronder weer wat wazige foto’s. Nee, het ligt niet aan jullie zicht ;-) grapjassen…;-)
 

Bijlagen

  • links maand 2.jpg
    links maand 2.jpg
    49,9 KB · Weergaven: 234
  • rechts maand 2.jpg
    rechts maand 2.jpg
    461,8 KB · Weergaven: 234
  • voor maand 2.jpg
    voor maand 2.jpg
    332,4 KB · Weergaven: 242
Laatst bewerkt:

Diederik

Volle Baard
Mooie ontwikkeling van je baard.

Ik hoop overigens niet dat je het erg vindt dat ik je A3-tje niet helemaal heb gelezen... wat kan jij verhalen vertellen!
 
  • Like
Reactions: Jim

maximum

Zware baard
Hoi..Ik zou er id minder over nadenken en lekker een datum prikken om het te herzien..Tot die tijd let it grow..Je kan zelf altijd een enkeling die uit de linie springt bijwerken met een schaartje zolang je geen gaten creeert..En ja de barbier vragen wanneer je het beste een bezoek kan brengen is als vragen naar de bekende weg voor hem..Succes:)>
 
  • Like
Reactions: Jim

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Als je het geduld op kan brengen, dan ga je zo te zien een waanzinnig mooie baard krijgen!
.....en bedankt voor het compliment. Ik probeer anderen te motiveren. :)
 
  • Like
Reactions: Jim

GlennBG

Volle Baard
Ik zeg doorgaan op de ingeslagen weg.
Als je voor lengte wilt gaan dan idd niet zelf gaat bijtrimmen etc. :)>
Is een leuke inwendige en uitwendige metamorfose hè die je doormaakt als je besluit voor een volle baard te gaan...
Wens je succes en zo te zien wordt het een prachtbaard. (Y)
 

vonchipka

Baard
Op den tijd dat hij zijn verhaal geschreven heeft is de baard alweer een halve cm gegroeid :D
Maar inderdaad... laat die baard gewoon met rust. EN HEB GEDULD...
Ik loop nu naar mijn 7de maand en ongeknipt of bijgewerkt.... de reacties deren me al lang niet meer... en mag van mezelf zeggen. Wat een vette baard...
Nogmaals.... heb geduld en geniet
 

Jim

Baard
MAAND 3
========

Hallo iedereen,

Hier weer een nieuwe uitgebreide update. Ik heb de helft van mijn doelstelling bereikt! De derde maand is voorbij en ik schat dat de baard inmiddels tussen de 3 en 4 cm lang is. Ook deze maand heb ik het ‘let it grow” principe toegepast. Tot op heden heb ik alleen de neklijn bijgewerkt. Op zich groeit de baard mooi evenredig zonder dat ik er iets aan doe. Ik verzorg de baard goed (föhnen, goeie olie en regelmatig kammen) en dan merk je dat je eigenlijk helemaal nog geen barbier nodig hebt de eerste maanden. Ik merk wel dat de lengte van de baard nu over een bepaald punt heen is (hij is niet lang maar ook niet meer kort en hij krult als een malle) en dat ik de kritische fase nader. Bij eerdere pogingen heb ik nl. mijn baard rond de 4 / 5 maanden afgeschoren. Als de baard langer wordt, is ie gewoon moeilijker in toom te houden. Zeker in een tussenfase. Je kijkt dan weleens in de spiegel en dan zie je een halve wilde staan ;-) Als je baard korter is dan heb je dat gewoon minder. Ik moet mij de komende tijd door de “awkward stages” heen gaan bijten. En denken aan mijn uiteindelijke doel. Aangezien ik nu pas op de helft van mijn doelstelling zit, heb ik wel het idee dat het een beste baard kan gaan worden. Het is ook voor het eerst dat ik de zijkanten nu langer laat groeien. En eigenlijk ben ik daar wel tevreden over. De snor groeit ook goed verder. Hij komt nu tot aan mijn onderlip. Hoppa!

Qua verzorging merk ik dat ik mijn baard eigenlijk ’s ochtends na het douchen moet föhnen. Dan valt ie de rest van de dag het mooist. Dat doe ik meestel dan ook braaf. Maar ik merk ook dat ik daar eigenlijk niet altijd even veel zin in heb. Dat is wel even wennen dus. Verder gebruik ik uiteraard meer baardolie dan voorheen (een druppel of 4). En ik heb de baardborstel van Oak sinds deze maand in mijn bezit. Hiermee kan ik de baard goed borstelen. De borstel is lekker stevig.

We gaan nu de vierde maand in. Vanaf nu wil ik de neklijn niet meer bijwerken. Voor de benodigde stevigheid onderin de baard straks. Komende maand laat ik de baard in ieder geval weer lekker groeien. Eind december / begin januari is zo voorbij en dan hoef ik nog maar twee maandjes. Dat schiet lekker op! We zijn in ieder geval weer een stapje verder bij het creëren van mijn eigen masterpiece ;-)

Yo-ho Yo-ho. De feestdagen staan weer voor de deur! Het kerstdiner eten met een flinke snor / baard wordt sowieso een uitdaging. Ik heb al een extra voorraadje servetten en rietjes in huis. Daarnaast, heel wijverig, standaard een uitklapbaar spiegeltje in mijn broekzak om te checken of er geen guacamole of een verdwaalde sparerib ergens hangt. En spierpijn in de kaken is tegenwoordig ook heel normaal omdat ik bij elke hap kwark, yoghurt of soep mijn mond extra wijd open moet doen. En bier drink ik alleen nog maar uit een flesje… Je moet er wat voor over hebben… Zo’n handlebar / walrus- moustache in wording…. zucht ;-). Nee hoor jongens, geintje natuurlijk. Het is gewoon wennen maar verder is het ook supertof om zo’n badass- beard en dito snor te laten groeien! Voor degenen die nog twijfelen: Try before you die! zou ik zeggen!

Allemaal alvast mooie feestdagen en een bebaard 2017!

Tot zover maand 3. Half januari weer een nieuwe update.

Hieronder weer wat wazige foto’s.





 

GlennBG

Volle Baard
Die baard van jou is een super serieuze aangelegenheid..als je het mij vraagt.

Je zegt een 'halve wilde' te zien in de spiegel. ;)
Gewoon niet druk om maken, hoe meer haar op het gelaat hoe beter.
Ikzelf neem alle 'baardongemakken' als die al bestaan voor lief.
Sterker nog, ik sta daar niet eens bij stil. Maar goed, Ik zie dan ook een 'hele wilde' als ik in de spiegel kijk....:)>
 
  • Like
Reactions: Jim

Corneel

Baard
Mooi verhaal weer Jim! Jouw baard ziet er puik uit, op die verdwaalde sparerib na dan, hèhè. Ik ben nog lang niet zo ver als jou, maar ik herken me wel in veel punten. Ik heb dan nog geen spiegel, maar dat gaat er vast nog wel een keer van komen. Misschien tijd om eens te upgraden naar een balsem of wax om jouw baard meer in toom te houden?

Ik kijk uit naar de volgende update en wens jou en jouw familie ook fijne feestdagen toe.
 
  • Like
Reactions: Jim

vonchipka

Baard
Ik denk dat die die kerel gezocht wordt door de CIA,FBI of Interpol denk je ook niet.....
maar het is natuurlijk nog vroeg hé als ik dit bericht schrijf....
maar wat een wazige foto's:p:D(Y)
en mooi getrokken in de line up.... hahahaha.....
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ziet er sjiek uit! Het gaat zonder meer een hele mooie baard worden, maar dat is het eigenlijk al.
Jij ook een fijne Kerst en een baardig 2017 toegewenst. :)>(Y)
 
  • Like
Reactions: Jim

Bekkers

Baard
Dat is al een beste baard na drie maanden en wat een baardperikelen, zeg!

Ik zou je haast willen adviseren met het kerstdiner voor kalfswangetjes, ibericohaas of wildzwijngebraad te gaan ...
Struisvogelbiefstuk, eendenborst of fazantfilet zou maar eens nesteldrang krijgen!

Fijne feestdagen toegewenst.
 

Jim

Baard
MAAND 4
========

Hallo allemaal,

Hier weer een nieuwe update. 5e maand is in gegaan. Tot nu toe nagenoeg NIETS getrimd of bijgeknipt. Let it grow dus ;-) Sinds maand 4 gebruik ik dagelijks beard-polisher. Dat was wel nodig. Verder valt er weinig te melden ten opzichte van de vorige maanden. Alleen dat het nu leuk begint te worden omdat het ergens op begint te lijken. Ik word dagelijks tenminste 4 keer aangesproken over mijn baard. Ali-Akbar, Jihad, Grizzly Adams... ze komen allemaal voorbij. Ook vaak vrouwen die het nodig vinden om hun mening -ongevraagd- over mijn baard te ventileren. Ik kan er niet wakker van liggen... Conclusie: Baard groeit lekker door dus en ik zit alweer op ruim 2/3e van m'n doelstelling! Tot volgende maand!

 
Banner image
Top