Indobaard - 4 maal scheepsrecht?

Indomahn

Stoppelbaard
Gegroet baardvrienden,

Al vanaf mijn zeventiende droom ik er al van om een mooie baard te laten groeien. Na een eerste groeipoging op mijn achttiende kwam ik er al na twee weken achter dat ik mogelijk door mijn Indonesische afkomst geen volle baard kon laten groeien (ik ben zelf half Nederlands en half Balinees). Op dat moment had ik niet meer dan twee bakkebaardjes, een vlas snorretje en drie haren op mijn kin. Na een eerste “mislukte” poging besloot ik op mijn negentiende een nieuwe poging te wagen. Ook toen was mijn baardreis geen succes. Na vijf weken mijn baard te laten groeien besloot ik door al het negatieve commentaar van mijn omgeving toch mijn baard te scheren.

Ongeveer drie jaar later, toen de Coronapandemie uitbrak besloot ik een derde poging te wagen. Tot mijn verbazing was mijn baard al een stuk beter ontwikkeld dan drie jaar geleden. Eindelijk begonnen de bakkebaarden te verbinden met mijn kin en was mijn hals ook al redelijk gevuld. Alleen mijn wangen en kin waren nog aan de magere kant. Uiteindelijk besloot ik toch mijn baard na drie weken weer af te scheren, omdat ik hem toch nog iets te vlassig vond.

Inmiddels ben ik afgelopen zomervakantie aan mijn vierde poging begonnen om een baard te groeien. Tot mijn verbazing waren veel mensen erg positief over mijn baard. Echter zijn er toch een paar mensen die vinden dat mijn kin aan de vlassige kant is en ik mijn baard daarom het beste kan afscheren (zie de vierde foto). Door deze opmerkingen ben ik zelf toch gaan twijfelen of ik mijn baard moet afscheren of dat ik schijt moet hebben aan de mening van de anderen.

Wat denken jullie, zit er potentie in mijn “indobaard” of zal ik over twee/drie jaar een vijfde poging wagen?

Ik ben op dit moment net 25 geworden.

c357816ec61547b36037c82c6168912e.jpg

0510f6cb49b4b00eb10c79066f4529f2.jpg

f902c0022b67f3a24f1d2048407d9b3f.jpg

b6ebcc650295f20b3c5c1ad1c6f33b78.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Texman

Koning Baard
Ha @Indomahn ,
Welkom op ons leuke forum :)
Als je al zoveel pogingen hebt ondernomen om een baard te laten staan dan kan ik concluderen dat wel heel graag een baard wil hebben (Y).
Voor je eerdere pogingen was je waarschijnlijk nog te jong maar de baard die je nu hebt vind ik prima passen bij iemand van jouw leeftijd.
Bij de meeste mannen ontwikkelt de baardgroei zich langzaam en gaat zeker nog door tot een jaar of dertig. Ook daarna is er nog ontwikkeling maar dat is vaak gering hoewel je met een goede verzorging heel wat kan bereiken.
Jouw baard groei is nog niet volledig maar mag best gezien worden dus ik zou zeggen zorg ervoor dat hij er altijd goed verzorgt uitziet want dat is echt belangrijk als je er goed wil uitzien.;)
Niet afscheren dus en vanaf nu door het leven gaan als een baardman .
Succes Texman:)>
 

Indomahn

Stoppelbaard
Ha @Texman,
Bedankt voor je bemoedigende woorden. :)
In mijn vorige post ben ik nog vergeten te vermelden dat ik inmiddels in de 8ste week van mijn baardreis zit. Twee weken geleden ben ik bij een barbier geweest die mijn bakkebaarden in dezelfde lengte heeft getrimd met mijn wangen. Daarnaast heeft hij ook mijn sik en snor getrimd en mijn contouren bijgewerkt.

Al een tijdje ben ik als gast op dit forum aan het rondneuzen en las ik dat er grofweg twee kampen zijn op het gebied van de baardgroei.

Kamp 1 zegt dat je in de eerste drie maanden niks qua trimmen en contouren moet doen. “Just let it grow.”

Terwijl kamp 2 zegt dat het voor de verzorgdheid beter is om de lijnen en eventuele uitstekende haren te verzorgen.

Zelf neig ik op dit moment het meeste naar kamp 2.

Qua verzorging was ik mijn baard om de dag met een zachte gezichtsscrub en smeer ik hem elke dag met baardolie in.
Heb je nog verdere tips voor mij qua verzorging?

Verder vroeg ik mij ook af wat ik het beste kan doen met mijn sik. Raad je het mij aan om deze regelmatig bij te knippen of zal ik hem toch nog een beetje laten groeien?

Ik hoor graag van je!

Groetjes, Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Daaf

Baard
Ik denk dat je voor een Indo (deze blanda is getrouwd met een volbloed Javaanse) een hele goede dekking hebt. Ik ken geen oudere Indonesische mannen met meer baardgroei. Indo's wel, maar dat is heel erg afhankelijk van wie je de erfelijke genen van baardgroei heb overgenomen. Mijn neef van 30 heeft een vergelijkbare baardgroei, iets dichter. Maar op jouw leeftijd was dat nog niet het geval.
Ik denk niet dat je ooit een volle baard gaat krijgen, dat zit gewoon niet in jouw DNA. Maar je kan wel een toffe baard nemen, weliswaar korter als je wilt, en niet de dekking zoals je wilt. Daar is niks aan te doen. Mijn neef heeft ook dat zijn kin en wangen niet bedekt raken. Iets kaler dan de baard van Daniël Ricciardo. Maar door het kort en verzorgt te houden, gebruik makend van de volle haardos die jullie beide hebben, kan je een heel stoer uiterlijk krijgen. Je zal het, net als wij allemaal, moeten doen wat je toebedeeld hebt gekregen.

Ben benieuwd hoe jouw baard er uiteindelijk uit gaat zien, succes en veel plezier op jouw baardreis! Ik zit overigens ook in kamp 2, maar wel met die verstande dat je het ook wel de tijd moet geven. Dus wat je hebt kan je ook met een trimmer kort houden, zonder de hele bijvoorbeeld wang te scheren. Dat krijgt dan de tijd om zich te ontwikkelen. . (Y)
 

Texman

Koning Baard
Ha @Texman,
Bedankt voor je bemoedigende woorden. :)
In mijn vorige post ben ik nog vergeten te vermelden dat ik inmiddels in de 8ste week van mijn baardreis zit. Twee weken geleden ben ik bij een barbier geweest die mijn bakkebaarden in dezelfde lengte heeft getrimd met mijn wangen. Daarnaast heeft hij ook mijn sik en snor getrimd en mijn contouren bijgewerkt.

Al een tijdje ben ik als gast op dit forum aan het rondneuzen en las ik dat er grofweg twee kampen zijn op het gebied van de baardgroei.

Kamp 1 zegt dat je in de eerste drie maanden niks qua trimmen en contouren moet doen. “Just let it grow.”

Terwijl kamp 2 zegt dat het voor de verzorgdheid beter is om de lijnen en eventuele uitstekende haren te verzorgen.

Zelf neig ik op dit moment het meeste naar kamp 2.

Qua verzorging was ik mijn baard om de dag met een zachte gezichtsscrub en smeer ik hem elke dag met baardolie in.
Heb je nog verdere tips voor mij qua verzorging?

Verder vroeg ik mij ook af wat ik het beste kan doen met mijn sik. Raad je het mij aan om deze regelmatig bij te knippen of zal ik hem toch nog een beetje laten groeien?

Ik hoor graag van je!

Groetjes, Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ha Indomahn,
Er zijn inderdaad 2 kampen, het advies van kamp 1 is de snelste manier om een volle baard te laten groeien zeker als je een goede baardgroei hebt.
Een nadeel is dat je er na een paar weken uit gaat zien als een zwerver. Zeker als je nog jong bent kan dat ook vreselijk goed staan maar het wordt niet door iedereen gewaardeerd (werkgevers, en echtgenoten c.q. vriendinnen) waardoor sommige weer afhaken wat natuurlijk jammer is.
Het advies vanuit kamp 2 is om het vanaf het begin je baard direct goed bij te houden door de lijnen strak te maken en de hals en wangen schoon te houden.
Deze manier roept niet zoveel weerstand op en je omgeving kan rustig wennen aan het feit dat jij je baard laat staan. Ook deze manier kan weerstand oproepen bij anderen. In beide gevallen verdwijnt na verloop van tijd het commentaar om iedereen eraan gewend is geraakt.
Een ander optie is de gulden midden weg , je laat de baard een paar weken groeien b.v. tijdens een vakantie en gaat het dan wel of niet bijhouden.
Het is allemaal een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken.
Het is echter niet zo dat de ene methode een betere baard oplevert dan de andere want dat heeft te maken met je genen.
Maar heb je eenmaal een baard dan geeft dat een speciaal gevoel (baardmangevoel).

De gezichtsscrub zou ik slechts een maal in je week gebruiken want je mag je huidvetten niet iedere keer verwijderen. de andere dagen gebruik je een goede baardzeep/shamppoo. En de dagen daartussen spoel je je baard goed uit met lauwwarm water.
Gebruik iedere dag een of tweemaal baardolie en masseer deze goed in je huid want dat stimuleert je bloedsomloop in je huid onder je baard.
Ik zou je sik nog iets langer laten worden want het front van je baard bepaalt in hoge mate het aanzien van je baard.
Groet Texman :)>
 

Indomahn

Stoppelbaard
Beste @Daaf en @Texman,

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden en adviezen. Het geeft mij toch nog hoop dat de baardgroei de komende jaren nog kan toenemen. Op dit moment is mijn groeistrategie om de baard op een verzorgde manier nog even te laten groeien tot eind oktober, begin november om zo te kijken wat mijn volledige potentieel is als baardman.
Op dit moment is het ook nooit mijn doel geweest om een baard zoals Gandalf of Ragnar Lothbrok te laten groeien, gewoon een verzorgde korte baard.

Een baard zoals kapitein Iglo lijkt mij op latere leeftijd wel vet, al verwacht ik niet dat ik zo’n baard op 60 jarige leeftijd kan groeien.
Het gras is immers vaak groener bij de ander.
Gezien mijn eerdere pogingen ben ik allang blij dat ik nu voor een Indo van mijn leeftijd (eindelijk) een redelijke dekking heb.

Over twee weken ga ik weer eens langs de barbier om mijn contouren bij te werken en waar nodig de uitstekende haren weg te knippen.

Ik probeer jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn baardreis.

Groetjes,
Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Indomahn

Stoppelbaard
Ha Baardmannen,

Zoals beloofd stuur ik jullie een korte update van mijn baardreis. Inmiddels ben ik al in week 9 aangekomen. Vandaag heb ik de Barber bezocht voor mijn baard, aangezien mijn baard erg slordig begon te worden door de vele uitstekende haren. Verder begon ik bij de hals langzamerhand ook een ‘nekbaard’ te ontwikkelen. Met de Barber heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om mijn baard een beetje te trimmen om er toch weer representatief uit te zien voor mijn werk en mijn omgeving.

Zelf merk ik ook wel dat er voor mij voorlopig nog geen grote volle baard inzit en ik mij een stuk comfortabeler voel met een korte verzorgde baard dan een wat langere vlassige baard.

In de onderstaande foto’s heb ik het resultaat van mijn baard na het trimmen.

102a14f2a22023ec86fe50d07461f4f3.jpg



28ff149583a03fd2c2210c11bf6ba7d6.jpg

ad450ea8e790f2a53082d19d15954ca9.jpg

6bdbf549fd8446833bee7293e5aaf6b1.jpg


Groetjes Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Texman

Koning Baard
Ha @Indomahn,
Ik vind het perfect, de barbier heeft heel goed aangevoeld wat jij graag wilde.
Je hebt weliswaar geen volledige volle baardgroei maar je moet eens weten hoeveel wereld beroemde mensen dit ook niet hebben en razend populair zijn geworden.
Het ligt er ook niet aan of je nu wel of niet een volle baardgroei hebt maar wat je er mee doet en wat voor een gevoel het je geeft.
Wat mij betreft ben je heel goed bezig en hoop ook dat je ervan geniet.
Groet Texman :)>
 

Indomahn

Stoppelbaard
Dank jullie wel voor jullie positieve reacties.
Mede door jullie reacties voel ik mij gemotiveerd om door te blijven gaan!
Tijdens de baardreis heb ik een paar keer gehad dat ik mijn baard wilde afscheren, ik ben blij dat ik uiteindelijk toch doorgezet heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Texman

Koning Baard
Dank jullie wel voor jullie positieve reacties.
Mede door jullie reacties voel ik mij gemotiveerd om door te blijven gaan!
Tijdens de baardreis heb ik een paar keer gehad dat ik mijn baard wilde afscheren, ik ben blij dat ik uiteindelijk toch doorgezet heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ha @Indomahn ,
Als je een probleem ervaart met je baard en je zou hem het liefst weer afscheren, raad ik je aan om ons advies te vragen, de ervaring heeft namelijk geleerd dat de meeste mannen die hun baard afschoren er direct spijt van hadden en dat is jammer want dan moet weer opnieuw beginnen.
Wat je uiteindelijk met je baard wil doen is natuurlijk geheel je eigen zaak maar als je hulp nodig hebt zijn er altijd mensen van het baardforum die je willen adviseren.
Groet Texman :)>
 

Macx

Baardaap
Hoi Indomahn, leuke baard al en weer wat voller in vergelijking met de eerste foto's, het wordt steeds mooier. Ook een leuk patroon heb je in de baard. Je mag nu ook al wel baardolie gebruiken hoor, is goed voor je baard en gaat jeuken tegen, bij een korte baard zijn een paar druppels al genoeg.
Verder valt me op dat je er ook een stuk tevredener uitziet dan op je eerste foto's, dus je bent goed bezig man. Nu volhouden Indomahn.(Y):)
 
Laatst bewerkt:

Indomahn

Stoppelbaard
@Texman
Dankjewel voor je reactie.
Achteraf ben ik ook zeker blij dat ik mijn baard niet afgeschoren heb. Diep van binnen weet ik zelf ook wel dat ik er zeker spijt van zal krijgen als ik hem af zou scheren. Je scheert het er immers sneller vanaf, dan dat je het laat groeien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Indomahn

Stoppelbaard
Hi @Macx

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het fijn om te horen dat mijn baard er al een stuk voller uitziet dan een paar weken geleden. Het klopt inderdaad dat ik hierdoor een stuk tevredener ben over mijn baard en ik mij hierdoor een stuk zelfverzekerder voel.

Op dit moment gebruik ik al baardolie van Gilette. Ik smeer elke ochtend drie druppels door mijn baard. Sinds ik de baardolie gebruik merk ik inderdaad dat de jeuk een stuk minder is geworden dan voorheen en mijn baard er een stuk gezonder uitziet.

Ik wil alsnog iedereen bedanken voor zijn hulp. Ik vind het fijn dat iedereen zo behulpzaam en meedenkend is op dit forum.

Groetjes,

Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

gatowh

Baard
wij als ''indos'' hebben een beetje pech met onze baard groei omdat het algemeen bekend is dat deze gene niet bekend staan om zijn volle en dikke baard groei, maar ik moet zeggen dat het je aardig is geluk! de lengte en de harde lijnen passen goed bij je! SLMT HARI
 

Indomahn

Stoppelbaard
Dag @gatowh,

Nog bedankt voor je reactie.
Als ik de foto’s in je topic bekijk zie ik dat je als indo zijnde een hele goede baardgroei hebt.
Ik vind het leuk om te zien dat er ook nog andere indo’s zijn die ondanks de ‘mindere baardgenen’ toch een baardreis starten. :)

Groetjes,

Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Indomahn

Stoppelbaard
935801e48a6c91cf4bdb5b4b502c2bbd.jpg

68d92e18d5f6099b9ab27cc59e9e61df.jpg

9239217ce7a28fda26b32a75555a7d9d.jpg


Gegroet Baardmannen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie een update gestuurd heb over mijn baardreis.
Zoals op de foto’s te zien is heb ik nog steeds een baard. :)

Wat ik mij afvroeg: op dit moment ben ik 25 jaar, wat denken jullie uit ervaring wat ik de komende jaren nog aan baardgroei kan verwachten?
Op mijn kin zie ik in het licht best veel blonde haren. Is dat een garantie dat deze op latere leeftijd donker worden?

Verder viel mij ook op dat zowel mijn snor en kin voor ongeveer 40% bestaan uit felrode haren.
Dat valt op de foto minder goed te zien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Indomahn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Banner image
Top