Borstel+Kam schoon houden?

Ruben

Baard
Hallo,

Is het echt nodig om telkens je kam en borstel schoon te maken? En zo ja, hoe doen jullie dat?
Ik stuurde een mailtje naar Mijnbaard (waar ik die van mij gekocht heb) met deze vraag, maar ik kreeg als antwoord dat ik de "schoonmaak set" het beste kon bestellen, wat uiteraard weer neer komt op zo'n €12...
Volgens hem was heet water een no-go, omdat dat slecht is voor het hout (wat ik me best kan voorstellen).
Goedkopere ideeën zijn welkom!
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Inderdaad, maximum is, wat onderhoud en baardverzorging betreft, zowat de autoriteit hier ;)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Kan je water ook voor hout gebruiken dan? Dacht dat het na verloop van tijd barst :p
Dat klopt. Dat gaat hout op den duur doen. Onbewerkt (verf, lak, beits, etc) hout dient dus ge-olied te worden, zodat vocht niet in de nerven door kan dringen.
Hout- of meubel-olie is niet goed voor de haren, dus doe net als met de broodplank: leg de houten kam regelmatig in een schaaltje met olijfolie en laat dit even intrekken. Daarna kun je de kam afspoelen met lauwwarm water en schoonborstelen met een tandenborstel en wat Aleppo-zeep.
Resultaat: schone kam en het hout zal niet barsten.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
En nog even ter aanvulling: houtsoorten, zoals bv. ebbehout, hebben een nerfstructuur, die heel dicht tegen elkaar groeit (hardhout) of zijn van nature vettig, zoals bv. teak, waardoor er geen water tussen de nerven kan komen. Ook van deze houtsoorten worden kammen vervaardigd, alleen zijn de aanschafkosten hiervan hoger, dan van de reguliere houten kam.
 

Ruben

Baard
En nog even ter aanvulling: houtsoorten, zoals bv. ebbehout, hebben een nerfstructuur, die heel dicht tegen elkaar groeit (hardhout) of zijn van nature vettig, zoals bv. teak, waardoor er geen water tussen de nerven kan komen. Ook van deze houtsoorten worden kammen vervaardigd, alleen zijn de aanschafkosten hiervan hoger, dan van de reguliere houten kam.

Bedankt! :D
 

maximum

Zware baard
Inderdaad, maximum is, wat onderhoud en baardverzorging betreft, zowat de autoriteit hier ;)

Auww Cowboy..Kan bijna niet meer lopen met al die veren in mijn reet;) Ik mag graag een proper en verzorgd baardje hebben maar die behoefte deel ik toch met jou,Arjay,Glenn etc. dacht ik zo(Y) Denk dat dat ook de insteek is van de meeste beardbrothers op het forum hier:)>
 
Banner image
Top