Baardadvies gevraagd

Wilco79

Stoppelbaard
Nog wat vraagjes mbt het onderhoud. Omdat het af en toe toch wat jeukt en ik merk dat de onderliggende huid af en toe wat vervelt (als je je scheert schraap je elke keer de dode huidcellen weg, en nu dus niet meer) heb ik een flesje baardolie gekocht en een klein baardborsteltje.

Maar hoe moet je zo'n borsteltje precies gebruiken? Moet je met de haargroeirichting mee borstelen, of juist het haar in de gewenste richting borstelen? (Mijn haar groeit op de ene wang verticaal en op de andere horizontaal, ook weer zoiets). Ook kwam me voor dat het borsteltje wel erg hard is, alsof ik mijn gezicht bewerkt heb met een ruwe afwasborstel. Of heb ik gewoon teveel druk uitgeoefend?

Verder nog een vraagje mbt het "niet trimmen gedurende de eerste weken". Ik zit nu op 3 weken, dus da's nog niks, maar met name mijn snor begint toch wat in de weg te zitten. Regelmatig komen er haartjes in mijn mond. Kan ik de snor wel alvast wat bijwerken, en hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon alles naar beneden kammen, voor zover die weerbarstige borstel bereid is zich in een bepaalde richting te laten duwen), en dan gewoon al knippend de lijn van de lip volgen?
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Wat je voorstelt over je snor lijkt me prima.. al adviseer ik wel de haartjes die oversteken verticaal te knippen. Geeft een wat natuurlijkere look.

Wat dat borstelen betreft, hoe langer de baard des te beter voelt dat aan. Bij een ietwat kortere baard zit je gauw op de huid te borstelen. Dus zou ik iets minder druk uitoefenen idd. Je moet sowieso niet te veel drukken. En daar ga je wel aan wennen. Ik vond dat in het begin juist heerlijk. Vooral als ik jeuk had, maar goed.. kijken wat voor jou het beste werkt.
Die schilfertjes zul je wel wat blijven houden in het begin. Elke dag lekker olietje erin en misschien voor de nacht een pure jojoba doet het iets meer voorkomen dat je huid uitdroogt. Maar daar gaat je baard straks door middel van lengte vanzelf voor zorgen.
 

Wilco79

Stoppelbaard
Kleine baardcrisis hier. De groei gaat al aardig rap (behalve dan nog steeds op de wangen, en dan met name links) maar ik had wel gehoopt dat na 4 weken de jeuk wat minder zou zijn. Jeuk is eigenlijk niet het goede woord, het is meer een soort permanent tintelend gevoel, alsof je constant piepkleine speldenprikjes krijgt. Ik heb al baardolie in de strijd gegooid, en hoewel het erg lekker ruikt, wordt de jeuk niet echt minder. De 24-uurs regel dan maar.....
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ja heel verstandig. (Y)
De baard misschien ff met conditioner wassen maakt de haartjes tijdelijk ook wat zachter. Prikt het iets minder..
 

Goliath

Baard
Wilco, jij bent je vader niet dus lekker geduld blijven hebben :)
En zoals eerder gezegd, laat de tondeuse liggen die eerste weken is het wachten. Maar zodra die komt dan gaat ie als een trein!:)
Wat je borstel betreft, probleem had ik ook. Leek wel een staalborstel, gewoon blijven borstellen je went er van zelf aan. Ja aan pijn wen je, en dan word het genot ;)
Wat de snor betreft, ieder doet zn ding. Mijn maat borstelt hem naar beneden - richting lippen en knipt dan kort. Ik strijk met hand, of kam met borstel/kam richting mn mondhoeken en knip niet. Dus de vraag is wat je zef wil, er is geen regel van "moeten" of "horen".
Ik wil mijn snorharen volledig over laten gaan in mn baard en af en toe opkrullen, mn vriendin pesten ;)

Sccs met je baard :)

Ps: gebruik de shampoo en conditioner van mn vriendin eens per week. En pak af en toe moroccanoil van haar, ruikt lekker en werkt verzachtend - daarnaast vind zij mijn baard dan nog fijner.
Wat je misschien kan gebruiken nu in het begin is Castorolie (De Tuinen ca 8euro). Daar zeggen ze van dat je baardgroei wat dikker/dichter word. Hou er rekening mee dat het hele dikke olie is - even laten zitten en na paar uurtjes uitwassen met shampoo en conditioner erin.
[DOUBLEPOST=1429300557][/DOUBLEPOST]Ik vond dat prikkelende/tintellende gevoel wel fijn. Leuk om te lezen dat er mensen zij die dat anders ervaren. Mis dat gevoel wel. Heb het paar weken geleden weer meegemaakt nadat mijn baard en dus ook gezicht onder de modder zaten (meegedaan met de Viking mudrun). Laat dat tintelen maar weer komen :D
 
Laatst bewerkt:

Hans

Zware baard
Oerbaard
Positief commentaar van de dames is altijd een goede stimulans,
dat prikkelen cq jeuken is een fase, daar moet je doorheen, goed
van je om de 24-uursregel toe te passen, succes (Y)
 
Banner image
Top