Baard verven: tips / stappenplan

Baardhaar is vaak lichter, roder, of grijzer dan haar op het hoofd. Sommige mensen vinden dit er beter uitzien of juist bij hen horen. Toch zijn er ook veel mannen met baarden die zich ergeren aan lichtere plekken, waardoor ze een minder volle baard lijken te hebben. Of die het vervelend vinden dat hun baard grijs is of een andere kleur heeft dan hun hoofdhaar. Er zijn dus mensen die hun baard en snor verven. Ik vind het niks om je voor te schamen, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Hieronder een stappenplan voor het verven van je baard:

1. Kies een baardverf
Er is speciale baardverf te krijgen. Deze is niet permanent en groeit dus niet uit. Ook is deze verf een stuk duurder dan normale haarverf. Er is zeker een verschil tussen baardhaar en hoofdhaar, maar voor een verf maakt dat niet veel uit. Dus je kunt gewoon normale (mannen) haarverf kopen om je baard te verven. Wel is het verstandig om niet permanente verf te kopen, omdat het er natuurlijker uitziet wanneer het er langer in ziet (het vervaagt in plaats van dat het uitgroeit). Overigens is speciale baardverf vaak wat dikker, wat wel weer handig kan zijn, omdat het makkelijker aan te brengen is.

2. Kies de kleur
Baardharen zijn stugger en ruwer dan de haren op je hoofd. Daardoor pakt de kleur doorgaans minder goed wanneer je je baard verft. Daarom kun je beter wat donkerdere verf gebruiken dan de gewenste kleur (en dit wat korter in laten trekken). Vind je dit eng? Pak dan gewoon de kleur die je wilt en wanneer het niet donker genoeg is, verf je het gewoon nog een keer.

Echt zwart is vaak uit den boze. Zelfs als je haar ook pikzwart is. Je kunt dan beter kiezen voor een heel donkere bruintint, omdat het je huid niet zo ontzettend bleek maakt.

3. Voorbereiding
Voor de volledigheid meld ik het volgende, wat natuurlijk zwaar overdreven is (we zijn immers mannen, zelfs als we onze baard verven): voor de veiligheid is het verstandig om de verf eerst op je huid te testen. Doe dit bijvoorbeeld aan de binnenkant van je arm bij de elleboog. Wacht 48 uur om te zien of er een reactie optreedt. Zo niet, dan kun je verder. Wanneer er wel een reactie optreedt, moet je misschien gewoon je baard afscheren…

Was je baard vooraf niet met shampoo of conditioner, want achtergebleven resten zorgen ervoor dat de verf minder goed pakt. Breng eerst een dun laagje vaseline aan rond de baard bij de hals en de wangen. Hierdoor kleurt je huid niet mee als je geen vaste hand hebt (of de verf drupt). Trek dan de bijgeleverde handschonen aan. Nu ben je klaar voor het baardverfproces.

4. Toepassing
De meeste verf pakketjes bevatten een kwast. Echter als je een haarverf setje gebruikt is het verstandig om een tandenborstel te gebruiken in plaats van de grote haarverfkwast. De baardharen zijn meestal wat dunner gezaaid dan de haren op je hoofd. Om je huid niet helemaal vol te schilderen is een kleinere borstel of kwast dus handiger. Die verf blijf je namelijk op je huid zien en dat is erg lelijk.

Zorg ervoor dat je de verf op de gehele baard aanbrengt en dat je alles bedekt. Zorg er dus ook voor dat je zo min mogelijk huis meepakt. En verwijder het ook waar mogelijk. Wat betreft tijd houd je de tijd op de verpakking aan wanneer je wat lichtere verf gebruikt (en het eventueel een tweede keer wilt verven om de kleur beter te krijgen). Bij een wat donkerdere verf check je iedere paar minuten door met een stukje nat keukenpapier wat verf weg te halen. Als de kleur iets donkerder is dan verwacht is dat overigens niet erg; na 1-2 keer wassen vervaagt de kleur weer enigszins.

Ben je helemaal niet tevreden over het resultaat dan bestaat er trouwens ook shampoo om dit soort verf weer uit te wassen.

Volgens mij zijn de meningen hier over het baard verven nogal verdeeld, maar laten we hier geen oordelen vellen, iedereen in zijn waarde laten en dit topic laten voor tips en vragen m.b.t. het verven van je baard en snor.
 
P

PUNK-JAZZ

Guest
Volgens mij zijn de meningen hier over het baard verven nogal verdeeld, maar laten we hier geen oordelen vellen, iedereen in zijn waarde laten en dit topic laten voor tips en vragen m.b.t. het verven van je baard en snor.
Super Barry :)>:D(Y)
 
Volgens mij zijn de meningen hier over het baard verven nogal verdeeld, maar laten we hier geen oordelen vellen, iedereen in zijn waarde laten en dit topic laten voor tips en vragen m.b.t. het verven van je baard en snor.
Super Barry :)>:D(Y)
Op andere plekken mag je trouwens wat mij betreft best een oordeel vellen of je mening geven. We zijn immers geen pussies! Maar dit is meer een disclaimer om dit topic netjes en on-topic te houden...
 

Goliath

Baard
Mannen die hun baard verven... Zal dat nooit begrijpen..
Haar verven vind ik vrouwen en niet voor de man! Poeder breng je toch ook niet aan op je gezicht als je een vlekje hebt?? Mascara of eyeliner doe je toch ook niet om je ogen te laten uitblinken?? Waarom dan wel je baard verven?? Een baard is mannelijk, hoe die er ook uitziet!
Maar goed, dit is mijn mening..

Echte mannen grijs of niet laten de baard en zichzelf puur natuurlijk zijn. Geen plastic in het lichaam. Geen verf en andere shit op het lichaam. Gewoon puur natuur.

:)>
 

Goliath

Baard
Een barbier hoort in het zelfde rijtje thuis als de kapper, die bezoek je voor je persoonlijke verzorging (ik bezoek m al jaren niet, scheer mn hoofd kaal). Olie/wax is ook pers.verzorging evenals een geurtje.
Hier verander je je look niet mee. Hiermee ben je gewoon nog steeds jezelf.
Met verf verberg je jezelf. Laat je jezelf anders ogen dan wie je bent.

Voor mij is de grens voor verwijfing verf/ ea ellende die kleur voor het gezicht is, behalve tattoos dan ;)
[DOUBLEPOST=1429648682][/DOUBLEPOST]Maar als jij gelukkig word van verf in je baard dan moet je dat vooral doen en een ander je niet laten vertellen wat te doen :)>
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ja, bij mij ligt de grens ook bij verven van de baard. NO WAY! :)
[DOUBLEPOST=1429652143][/DOUBLEPOST]Maar verwijfd zijn we allemaal. Anders hadden we niet zoveel vette shit voor onze baard aangeschaft.

Wijven zijn we! ALLEMAAL.!! :p
 

Sander

beards be like...
Ben het ermee eens hoor dat je baard verven verwijfd is. Wel grappig dat dit het best bezochte topic is volgens mij op het hele forum, haha,

En daarbij zijn er ook steeds meer mannen die tegenwoordig hun haar verven. Ik ga er niet aan beginnen, maar het begint allemaal wel een beetje een trend te worden: de verwijving van mannen. :p
 

RikkyD

Stoppelbaard
Het is mij wel duidelijk dat de meeste mannen hier dus geen fan zijn van het verven van de baard.

Als ik op youtube kijk zie ik echter wel veel mannen die dit doen. Vooral diegene met een minder volle baard en 9 van de 10 keer lijkt de baard indd veel voller.

Mijn barbier doet het trouwens dagelijks bij veel klanten.
 

Brambo

Stoppelbaard
Ach man ik woon in Melbourne Australia al kleur je je haar hier roze of geel. Ter is niemand die nog omkijkt en ook niemand die iemand anders beoordeeld of hij nu zijn haar of zen baard kleurt. Kort zichtige mensen word wakker ieder doet wij hij wil. De 1 wil een tatoo een ander wil mascara. Wat maakt het uit. Je doet waar jij je goed bij voeld basta
 

Laurent1965

Zware baard
Zie dit topic nu pas, interessant hoe de meningen zijn, wat is er mis aan wat aandacht voor je uiterlijk, wij zijn toch allen trots op onze baarden, moet je daar verwijfd voor zijn?

ik heb lang mijn baard geverfd, kreeg er vaak positieve reacties op en heel soms minder positieve.
Nu ben ik puur natuur en lijk ik meteen een stuk ouder..., als ik mijn eigen donkerbruin nog had zou ik ook nooit geverfd hebben trouwens.

Als ik dit grijs weer moe ben gooi ik er gewoon weer wat in, nou en??
ik ben altijd eerlijk en als mij iemand er naar vraagt zeg ik gewoon dat ik lang geverfd heb, meteen doodse stilte.
Voel me echt niet minder vent!!
Weet wel zeker dat er heel wat mannen zijn die hun baard / snor verven, maar dit steevast ontkennen, wie is hier de Sissy??

Een mens moet doen waar hij zich goed bij voelt. :);)

Maar om even terug te komen op de insteek van dit topic, ik heb Just for Men baard gebruikt, duurt heel lang om te laten uitgroeien als je ervan af wilt, tot enkele maanden!
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top