Baard of snor op paspoort of rijbewijs?

Sander

beards be like...
In juni ga ik op vakantie en toevallig heb ik een nieuw paspoort nodig. Allemaal leuk en aardig, maar een paspoort is tegenwoordig net als een rijbewijs 10 jaar geldig. En ik weet echt niet of ik tegen die tijd nog een baard draag. Daarbij is mijn rijbewijs nog een tijd geldig en daar sta ik zonder baard op.

Mijn vraag is dus wat de regels zijn omtrent baarden en/of snorren op een paspoort of rijbewijs? Op rijksoverheid.nl staat:
De pasfoto moet een goed gelijkend beeld van de aanvrager geven. De instantie waar u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, bepaalt of de pasfoto voldoet. Deze neemt uw aanvraag voor een paspoort of identiteitskaart niet in behandeling als de pasfoto niet voldoet. U moet dan een nieuwe pasfoto inleveren.

Een paspoort of identiteitskaart wordt ingehouden als de pasfoto onvoldoende lijkt op de houder van het document. Dit staat in de Paspoortwet. Als mensen twijfelen over de gelijkenis van de pasfoto, dan kunnen zij contact opnemen met de gemeente.

In mijn beleving zou dat betekenen dat je geen paspoort of rijbewijs met pasfoto met baard mag hebben als je die niet meer draagt (en omgekeerd dus), omdat je dan gewoonweg geen goed gelijkende foto erop heb staan. Maar sowieso is die regel vreemd als je van een geldigheidsduur van 10 jaar uitgaat. In zo'n periode kun je toch onwijs veranderen qua uiterlijk?

Wie weet hier meer over? En/of hoe gaan jullie hiermee om?
 
P

PUNK-JAZZ

Guest
Sander,
Wuhahaahh...dat is toevallig...ik moet mijn paspoort in juni ook verlengen...hahaha...ik ga voor een baardfoto..o_O:D:):)>
 

Hans

Zware baard
Oerbaard
Ik ben van mening dat je een pasfoto kan aanleveren die recent is genomen, wat jij zegt is
natuurlijk zo: de meeste mensen veranderen behoorlijk in 10 jaar dus ik zou mijzelf niet
druk maken over een baard of geen baard, lang of kort haar of zelfs kaal, een bril of geen
bril, etc, etc.
Als ze willen dat de foto exact gelijkend is kunnen ze geen geldigheidsduur aanhouden
van 10 jaar, dat zou absurd zijn. Gewoon een recente pasfoto en klaar lijkt mij (Y)
En die baard mag behoorlijk groeien Sander zolang je je ogen maar vrij laat :D:D:D

Groeten Hans
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ja, ik zie er tegenwoordig ook anders uit dan op mijn rijbewijs. Daar kijkt de overheid dan maar ff lekker doorheen.
 

Sander

beards be like...
Klopt ook allemaal wel, maar het is toch vreemd dat een ambtenaar dus zomaar een paspoort of rijbewijs kan inhouden omdat je niet meer lijkt op die foto. Zou leuk zijn als je dan net op dat moment op het vliegveld staat. Daarom vroeg ik me eigenlijk ook af of hier jurisprudentie over was. Of gewoon ervaringen van iemand...
 
P

PUNK-JAZZ

Guest
Klopt ook allemaal wel, maar het is toch vreemd dat een ambtenaar dus zomaar een paspoort of rijbewijs kan inhouden omdat je niet meer lijkt op die foto. Zou leuk zijn als je dan net op dat moment op het vliegveld staat. Daarom vroeg ik me eigenlijk ook af of hier jurisprudentie over was. Of gewoon ervaringen van iemand...

begrijp je volkomen hoor Sander.... ben benieuwd hoe jij dit gaat doen...with or without a :)>(Y)
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ongeacht de geldigheidsperiode van 10 jaar dien je (hier in België) wel degelijk opnieuw je paspoort en rijbewijs aan te vragen als je uiterlijk drastisch verandert. Een baard hoort dus in dit rijtje thuis.

Heb ik toch wel recent (paar maanden voor ik mijn baard liet groeien) mijn paspoort vernieuwd zeker :confused:

Laat ik dat ondertussen aanpassen? Nope :p

Ben ik dan in orde? Nope :oops:

Hopelijk maken ze er dus komende zomer op de ferry naar Ierland geen problem van (anders zal ik genoodzaakt zijn van me ter plaatse te scheren :D)
 

Sander

beards be like...
begrijp je volkomen hoor Sander.... ben benieuwd hoe jij dit gaat doen...with or without a :)>(Y)
In principe met baard. Maar liever had ik het net andersom gehad net zoals @Cowboy. Een baard afscheren is wat eenvoudiger dan hem in 10 minuten laten groeien ;)
Kan er verder ook niks over vinden dat mensen hier problemen mee hebben gehad. Dus denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Baard en afscheren zijn voor mij geen woorden die me in één zin aanstaan haha, maar wat moet dat moet.. :D
 
Laatst bewerkt:
P

PUNK-JAZZ

Guest
kom ik in juni bij de gemeente-balie....voor het verlengen van mijn paspoort...
vraagt de gemeente-ambtenaar naar aanleiding van mijn pasfoto ... "heeft u altijd een baard?"
is hierbij mijn antwoord : "Ja, voor de komende jaren dat ik op deze planeet mag zijn" ghehehe:D:p:)>
 

Beatle

Baard
denk niet dat ze het snel innemen, heb op mijn rijbewijs en ID kaart een 14 jaar oude foto, en daar zegt de politie iig niks van

had toen 1mm haar en geen baard, nu een aardige baard en stuk langer haar
 

Sander

beards be like...
Maar hoe vaak ben je sinds die tijd al aangehouden (of heb je aan iemand die je id in mag houden hem laten zien)? :)

Ach, ik weet dat je risico loopt. Maar ook ik denk dat het risico klein is.
 

Beatle

Baard
afgelopen jaar een stuk of 10x "gecontroleerd" , allemaal tijdens het vissen.

zelfs nog gecontroleerd tijdens het vissen langs de afgezette snelweg tijdens de nucleaire top in maart 2014, en dan kijken ze echt alles na van je
 

Goliath

Baard
Volgens mij word er bij een paspoort controle alleen op primaire signalement gelet. Dat zijn:
Ras, geslacht, leeftijd, lengte, postuur.
Dat zijn omschrijvingen die je niet kan veranderen, tenzij je een arts bezoekt.
Daarnaast heb je secundaire herkenningspunten, dat zijn:
Haardracht, ogen, neus, overig.

Bij een paspoort controle zullen ze in eerste opslag niet naar je haar/baard kijken. Maar naar je gezicht; stand ogen, soort neus, vorm hoofd etc (overige primaire zaken).

Wat te denken aan al die vrouwen die om de haverklap hun haar verven/knippen/laten groeien? Dat zou betekenen dat ze elke maand een nieuw paspoort moeten halen..

Maak je geen zorgen :) fijne reis :)
 
Banner image
Top