Baard laten groeien als een gek of bijhouden.

Guido1994

Baard
Men!

De laatste tijd doe ik steeds meer informatie op over het laten groeien van een baard. Nu zie ik op youtube allerlei filmpjes waarin het volgende wordt gezegd:

- Knip de haren die te snel groeien/eruit springen af zodat alles gelijkmatig groeit;
- Laat je baard tenminste 3 maanden staan voordat je er echt vorm aan geeft;
- Houd je neklijn altijd bij (vingerdikte boven je adamsappel).

In andere filmpjes hoor ik weer tegengestelde dingen, waardoor ik door de haren de baard niet meer zie!

Ik vroeg me af hoe jullie, als ervaringsdeskundigen, over deze drie punten denken.
Alvast bedankt!:)>
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Mijn visie (die je op geen enkel filmpje kan vinden :oops:) over deze punten is de volgende:

Laat je baard minstens 4 maanden groeien voor je kunt weten wat je er zoal naar de toekomst mee naartoe kan.
Tijdens die 4 maanden ga je eventueel langs bij een barbier om het netjes te houden, tenzij je er zelf al in slaagt om dat zelf netjes te houden.
Na 4 maanden ken je al enigszins het potentieel en heb je hopelijk een idee waar je verder naartoe wil. Probeer dat zo duidelijk mogelijk aan je barbier uit te leggen, tenzij je zelf kan sturen waar je heen wil.
De springerige haartjes zou ik niet te veel van wakker liggen. Beetje glad strijken met olie, wax of balsem doet wonderen.

Wat de neklijn betreft ligt het er aan of je voor een serieus exemplaar wilt gaan of niet. Indien niet kan je het best netjes houden en op (ongeveer) een vingerdikte boven de adamsappel aflijnen. Indien je gaat voor "groot" moet je even door een warrige fase heen op weg naar de langere haren waarbij de zwaartekracht dan op termijn zorgt dat je die neklijn toch niet meer zal zien :)>

Het belangrijkste is uiteindelijk dat je je zelf goed voelt bij hoe je er bij loopt. Al die informatie is namelijk erg persoonlijk en daardoor dus erg uiteenlopend ;)
 

Guido1994

Baard
Mijn visie (die je op geen enkel filmpje kan vinden :oops:) over deze punten is de volgende:

Laat je baard minstens 4 maanden groeien voor je kunt weten wat je er zoal naar de toekomst mee naartoe kan.
Tijdens die 4 maanden ga je eventueel langs bij een barbier om het netjes te houden, tenzij je er zelf al in slaagt om dat zelf netjes te houden.
Na 4 maanden ken je al enigszins het potentieel en heb je hopelijk een idee waar je verder naartoe wil. Probeer dat zo duidelijk mogelijk aan je barbier uit te leggen, tenzij je zelf kan sturen waar je heen wil.
De springerige haartjes zou ik niet te veel van wakker liggen. Beetje glad strijken met olie, wax of balsem doet wonderen.

Wat de neklijn betreft ligt het er aan of je voor een serieus exemplaar wilt gaan of niet. Indien niet kan je het best netjes houden en op (ongeveer) een vingerdikte boven de adamsappel aflijnen. Indien je gaat voor "groot" moet je even door een warrige fase heen op weg naar de langere haren waarbij de zwaartekracht dan op termijn zorgt dat je die neklijn toch niet meer zal zien :)>

Het belangrijkste is uiteindelijk dat je je zelf goed voelt bij hoe je er bij loopt. Al die informatie is namelijk erg persoonlijk en daardoor dus erg uiteenlopend ;)


Okee bedankt voor je reactie, dat ga ik toch maar eens toepassen. Voorheen maakte ik een fout door na een week al vorm te geven aan mijn baard(je) waardoor ik niet doorhad dat ik asymetrisch te werk ging:rolleyes:
 

maximum

Zware baard
Cowboy zijn methode is een goeie(Y)Zelf doe ik alles zelf:)Als je echt alles wil benutten zou ik zeggen 1 jaar niet aanraken en dan pas modeleren;)Zelf heb ik nu na 9 maanden bev. weinig gecorrigeerd behalve weekelijks bovenzijde kaaklijn..Ben er nu achter dat die in die tijd geleidelijk 1,5cm is gezakt:eek:Beard up:)>
 

Guido1994

Baard
Cowboy zijn methode is een goeie(Y)Zelf doe ik alles zelf:)Als je echt alles wil benutten zou ik zeggen 1 jaar niet aanraken en dan pas modeleren;)Zelf heb ik nu na 9 maanden bev. weinig gecorrigeerd behalve weekelijks bovenzijde kaaklijn..Ben er nu achter dat die in die tijd geleidelijk 1,5cm is gezakt:eek:Beard up:)>


Wahhh 9 maanden :eek: pittig lang!

Normaal scheer ik altijd mijn wangen aangezien het beetje langzaam doorkomt en daardoor ´patchy´ oogt. Maar ik ga het nu eens even een paar maanden aankijken (kijken wat er gebeurt). Dan maar even dealen met grappen en grollen van mensen die commentaar hebben.:)>
 

Marius

Baard
Zelf ben ik vrij vlot naar de barbier gegaan, na twee maanden denk ik omdat ik het belangrijk vond en vind dat mijn baard en verzorgd uitziet. Daardoor heb je wat minder snel echte lengte maar blijft het wel mooi gelijkmatig en in model. De barbier adviseerde destijds om ongeveer eens in de drie weken langs te komen om het bij te houden. Dat was me wel wat te gortig maar ik ga nog wel eens in de anderhalf/twee maanden langs voor groot onderhoud. Langzamerhand ben ik zelf meer gaan uitproberen met de schaar om het tussentijds wat bij te houden. Beetje afkijken van de barbier :)>. Er is geen goed of fout natuurlijk. Je doet wat bij je past.
[DOUBLEPOST=1462532042][/DOUBLEPOST]Overigens vind ik persoonlijk een 1 cm boven de adamsappel vrij hoog. Ik heb zelf de lijn op/net boven mijn adamsappel. Maar goed dat hangt ook een beetje af van hoeveel lengte je in je baard hebt en je persoonlijke voorkeur wederom.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Wat de neklijn betreft ligt het er aan of je voor een serieus exemplaar wilt gaan of niet. Indien niet kan je het best netjes houden en op (ongeveer) een vingerdikte boven de adamsappel aflijnen. Indien je gaat voor "groot" moet je even door een warrige fase heen op weg naar de langere haren waarbij de zwaartekracht dan op termijn zorgt dat je die neklijn toch niet meer zal zien :)>

Hier heb ik over zitten peinzen. Momenteel loopt de neklijn bij mij met mijn kaaklijn mee, maar als ik in een rechte lijn vanaf de adamsappel naar de zijkanten scheer dan krijg ik enige ondergrond voor de later overhangende haren en de nek/kaaklijn is toch niet meer zichtbaar. Klopt deze redenatie?
 

maximum

Zware baard
Als je zeker voor een vollere wat langere baard wil gaan zou ik niet veel aan de neklijn doen:)Hooguit mocht het wat te lang worden de eerste maanden met een schaartje bijwerken en lichtelijk strak trekken(Y)Ga je die te hoog houden krijg je later een gat omdat het haar onder de kin lengte begint te pakken;)Ikzelf ben vanaf maand 3 de natuurlijke lijn gaan aanhouden..Beard up:)
 
Wou al een vraag gaan stellen over de neklijn maar die is hier al goed beantwoord. De barbier heeft me een neklijn gemaakt net boven de adamsappel. Met advies deze goed bij te houden dus ik doe hem nu om de 2 dagen bijhouden met mn shavette. Maar wil wel een grotere baard creëren dus zal ik hem vanaf nu ook maar gewoon lekker laten gaan.
 
Laatst bewerkt:

JeroenP

Volle Baard
Na dit alles gelezen te hebben laat ik het voorlopig gewoon doorgroeien. Later kan alles wel mooi op lengte worden gemaakt....

thank someone for balm and oils....
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Grappig om een post van een half jaar geleden terug te lezen en erachter te komen, dat ik bepaalde vragen nooit had hoeven te stellen. Als je gaat voor een middellange of lange baard moet je inderdaad de neklijn niet meer bijhouden, omdat je anders een model baard krijgt, die als een wig naar voren steekt.
 
Banner image
Top