Voorstellen

Wout

Stoppelbaard
Dag beste Baardmenschen!

Ik ben Wouter, 30 jaar en sinds begin Oktober een baard vanaf scratch!
Ik had al tijden een korte baard, maar dit keer maar eens laten groeien. Ik wou mijn baard goed verzorgen en kwam al snel uit bij de olie en wax van de kruidvat... Walgelijk, walgelijk, walgelijk spul! Dat ze dat durven te verkopen!

Op internet zitten zoeken en een wereld ging open! Op mijnbaard een sample pack van Mad Viking besteld en was verkocht!
Na een week kwam er een balsem, een wax, pomade etc etc. Heel leuk allemaal die baardproducten, maar je word er behoorlijk hebberig van. Ik had nog een mooie 40+ jaar oude baardkam van mijn vader, dus die nieuw leven ingeblazen.

Het kost allemaal best wat geld, dus maar eens zitten kijken naar diy en kwam toevallig op dit forum. Na veel in gelezen te hebben, komt er als het goed is over een uurtje een 2kg pakket met alle benodigdheden om zelf olie/wax/balsem te maken!

Leuk forum en genoeg info voor je baard! ;)

Fijne dag!

Wouter
 

JeroenP

Volle Baard
Wolkom, je bent goed bezig en wat geweldig dat je de baardkam van je vader gaat gebruiken! Zelf ben ik nog niet bezig geweest met het creëren van eigen baardproducten. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. Dus....hou ons op de hoogte..wp_ss_20171025_0001 (2).png
 

Kale666man

Baardaap
Welkom wout.
Wat een prachtige baard heb je man.
Nou ga er maar voor zitten kerel,hier krijg je heel veel positieve reacties op.
Super
 

Wout

Stoppelbaard
Thnx voor het welkom!
Inmiddels mijn 1e olie en balsem gemaakt! Bij de tuinen mooi gebruik gemaakt van de 2e olie gratis, dus een hoop essentiële oliën gekocht.

De 'carrier' oliën heb ik bij jojoli gekocht. Mijn 1e testbatch olie was een mislukking... Ik had een 10ml flesje gevuld met jojoba, almond, castor en arganolie elk 2ml. 5dr ceder en 3dr mandarijn (de tuinen huismerk)

Flink lopen schudden en toen een paar druppels in de baard... Branden! Leek wel of mijn baard aan het affikken was :p misschien een allergische reactie?

2e batch 50/50 jojoba en almond en 10 druppels touch of Musk (Jacob hooy parfumolie) uit gemakzucht in een 30ml fles gedaan. Deze was direct spot on qua geur! Alleen ook bij deze een licht brandend gevoel... Wat zou het kunnen zijn? De oliën, of de parfum/essentiële oliën?

Mijn 1e batch 25 gram balsem is redelijk gelukt.

5gr bijenwas
4gr shea
6gr jojoba
6gr arganolie
4gr amandrl
5 dr touch of Musk

Consistentie is redelijk goed, de geur van de Musk is heel licht. Ik ruik ook een iets vreemde geur en ik denk dat het die arganolie is, ruikt muffig.

In de baard is ie iets aan de vettige kant, de hold is licht en de geur ruikt een beetje naar klei. Genoeg mogelijkheden tot verbetering!

De arganolie heeft voor mij persoonlijk een iets te penetrante geur. Die maar eens spaarzaam toevoegen aan de volgende batches.

Tips en truuks zijn zeer welkom!
@moderator als ik dit in een andere topic moet plaatsen etc, let me know!
 

Texman

Koning Baard
Ha Wout,
Waarschijnlijk is de essentiële olie de boosdoener deze mag je alleen sterk verdund gebruiken.
Ik denk dat je een beetje moet experimenten met de hoeveelheid essentiële olie.
Ook kan het branderige effect per soort essentiële olie verschillen. Ooit heb ik essentiële olie van kruidnagel gebruikt (tandartsen gebruiken het ook om een lichte verdoving te geven). Ook deze soort brandde vreselijk.
Tip, probeer je olie mengsel eerst uit op de huid van b.v. je arm. Gaat het mis dan is het makkelijker te verwijderen dan uit je baard.
Over essentiële olie , de werking en toepassingen ervan is veel te vinden op het internet.
Echte zuivere essentiële olie is over algemeen duur maar wel heel zuinig in gebruik. Gebruik daarom alleen goed spul en van een betrouwbaar merk. Chi is zo'n merk en bestaat al jaren. Zie hiervoor https://www.chi.nl/aromalogica/etherische-olien.
Veel succes verder.
 
Laatst bewerkt:

Wout

Stoppelbaard
Ha Wout,
Waarschijnlijk is de essentiële olie de boosdoener deze mag je alleen sterk verdund gebruiken.
Ik denk dat je een beetje moet experimenten met de hoeveelheid essentiële olie.
Ook kan het branderige effect per soort essentiële olie verschillen. Ooit heb ik essentiële olie van kruidnagel gebruikt (tandartsen gebruiken het ook om een lichte verdoving te geven). Ook deze soort brandde vreselijk.
Tip, probeer je olie mengsel eerst uit op de huid van b.v. je arm. Gaat het mis dan is het makkelijker te verwijderen dan uit je baard.
Over essentiële olie , de werking en toepassingen ervan is veel te vinden op het internet.
Echte zuivere essentiële olie is over algemeen duur maar wel heel zuinig in gebruik. Gebruik daarom alleen goed spul en van een betrouwbaar merk. Chi is zo'n merk en bestaat al jaren. Zie hiervoor https://www.chi.nl/aromalogica/etherische-olien.
Veel succes verder.

Thnx voor de tip! Ik was iets te enthousiast om het gelijk op mijn baard te smeren :) de touch of Musk is ook een parfumolie en zal denk ik ook wat alcohol bevatten,wat het brandend effect kan geven... Ik ga verder experimenteren!
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het is waarschijnlijk de parfum geweest. Deze is behalve vaak huid-agressief, tevens niet geschikt voor de haren.
De percentages in de samenstelling van je olie en wax kloppen ook niet.
Kijk eens bij de topics over zelf baardolie en wax maken.
De muffe lucht komt van de sheabutter, wat wel goed voor huid en haar is. Deze geur is vrij goed te maskeren met geur-olie.
Gewoon verder experimenteren. Goed bezig! (Y)
 
Banner image
Top