Scheren voor sollicitatie?

Scheren voor een sollicitatie?

  • Nooit! Ze nemen me maar zoals ik ben!

    Votes: 16 41,0%
  • Alleen netjes bijtrimmen.

    Votes: 18 46,2%
  • Ja, maar daarna laat ik hem gewoon groeien, hoor.

    Votes: 2 5,1%
  • Ja, iemand met een blote-billen-gezicht wordt sneller aangenomen.

    Votes: 3 7,7%
  • Anders...

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    39

Sander

beards be like...
Als we dan toch bezig zijn: zou jij je scheren voor een sollicitatie? En ik welke situatie wel/niet?

Zelf kan ik me goed voorstellen dat het soms wel nodig is. In mijn branche (reclame) kan het tegenwoordig prima, zolang je je baard maar verzorgt. Heeft ook een beetje met het feit te maken dat het nu weer deels de mode is. Maar toen ik bij de marine zat was het sowieso verboden (officiersopleiding). En er zijn veel andere branches waar het frowned-upon is kan ik me voorstellen. Ben dus benieuwd.
 

Hans

Zware baard
Oerbaard
Voor mij maar twee functies waar ik op solliciteer en beide hebben
als pré dat er een baard aanwezig is, beide banen hebben grote voordelen,
11 maanden vrij en een paar weken werken in december, ik laat het aan
jullie fantasie over op welke functies ik doel ;) :p :D :rolleyes:
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Zelf heb ik makkelijk praten omdat ik niet meer hoef te solliciteren maar ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde branches wel gevoelig ligt.

Voor mezelf moet ik er qua werk trouwens ook op letten dat de baard niet TE veel buiten proportie komt want anders sluit het gasmasker niet meer netjes aan wanneer dat nodig zou zijn :confused:

Aangezien ze die paardenversie van gasmasker uit Wereldoorlog I niet meer willen aankopen hou ik me dus maar aan de regels :)>
 

Almer

Baard
Ik heb gesolliciteerd met baard bij een nieuwe functie en ze waren gelijk overtuigd en ook gelijk aangenomen. Werk er nu voor mijn 2de maand, het bevalt van beide kanten prima en de baard is geaccepteerd omdat ze me niet zonder kennen.

Ik vertegenwoordig het bedrijf als "vertegenwoordiger" naar klant en producent ook en ik denk juist dat het hebben van een baard samen met het kennen van je vak toch wel helpt, je bent iemand die ze onthouden en herkennen en dat zijn toch prima eigenschappen voor iemand die bij (potentiële) klanten over de vloer komt. Dat merk ik in het dagelijks leven ook, ik ben die gast met de baard, omdat het in mijn regio vrij zeldzaam is en dit is goed voor mijn bedrijf dat zich wil onderscheiden.

Ook val ik met mijn randwerkzaamheden (vrij breed allemaal, ook nog verkoop, inkoop, ontwerp, montage/service werkzaamheden) net even buiten de bewandelde paden van het bedrijf zijn werkzaamheden zelf en een apart iemand valt hier prima binnen. Heb ook overlegd of overmatig hobbywerk en eventueel tattoo's een probleem zouden kunnen zijn maar dat is allemaal goedgekeurd.

Tsja je hebt natuurlijk altijd gebieden zoals je zelf al aangeeft de militaire sector waar het "verplicht" is om je te scheren (mijn broertje heeft in zijn oriëntatiejaar zich eens vergeten te scheren en moest het toen doen met wegwerpmesjes zonder schuim en wat heb ik gelachen om zijn kapotgeschoren gezicht) maar heb gelezen dat in de britse militaire dienst je na 2 weken een evaluatie kan krijgen als je je baard wilt laten staan of het mannelijk genoeg is en zo niet dan moet ie eraf. Geen idee of het waarheid is maar ik vind het een mooi verhaal :)

De conclusie is dan toch dat als het negatief commentaar oplevert je er al niet wilt werken, maar ik zou eerder op iemand afstappen die een baard heeft dan niet omdat het een deel vertrouwen geeft dat zo iemand er al een tijd zit en schijt zou hebben aan wat de leiding er van vind en zeker weet waar die over praat.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
heb gelezen dat in de britse militaire dienst je na 2 weken een evaluatie kan krijgen als je je baard wilt laten staan of het mannelijk genoeg is en zo niet dan moet ie eraf. Geen idee of het waarheid is maar ik vind het een mooi verhaal :)

In elk land zijn deze regels bij Defensie anders wat baarden betreft.

Zo heb je bijvoorbeeld de "Pioneer Sergeant" : http://forces.tv/42849745

Die springt er overigens niet alleen qua baard maar ook qua bewapening, materiaal en kledij echt wel uit :)>

Bij de Belgische Defensie wordt er "in principe" naar gekeken dat de dracht van het gasmasker niet belemmerd wordt en uiteraard moet het er "netjes en verzorgd" bij staan.
 

Bodemjager

Stoppelbaard
Voordat ik ging solliciteren bij mijn huidige werkgever had ik lang haar en een baardje.
Om toch mijn kansen te vergroten is er rigoureus de schaar en scheermes in gegaan.
Eenmaal aangenomen en nadat ik een vast contract kreeg: let it gro, let it grow let it grow!

al krijg ik soms negatief commentaar op mijn lange haard/baard, maar ja als mijn vrouwelijke collega's lang mogen, waarom ik dan niet.
sindsdien geen commentaar (lees gezeur) meer:)>
 

Glenn

Baard
Altijd beroepsmilitair geweest en in mijn eenheid was een baard verboden. (intern reglement)
Juist een snor tot aan de mondhoeken, en netjes bijgeknipt was toegestaan.
Moest ik nu solliciteren dan zou ik daar nooit mijn baard voor afscheren.
Ik heb meer dan 20 jaar moeten luisteren en me schikken naar hun voorschriften.
Nu ben ik wat ouder en niet meer zo manipuleerbaar.
En omdat ik nu reeds op pensioen ben, ben ik mijn eigen chef.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ach zo.
Ken daar best wat volk maar was me nog nooit gezegd geweest :cool:

Gelukkig kan je nu je schade ruimschoots inhalen dus :D
 

Geus

Baard
Hier een oude dienstweigeraar. Ik heb voor mijn vervangende dienstplicht gesolliciteerd in een jeugdherberg. Voorwaarde was wel dat mijn lange haar er af moest, want ik zou ook in de keuken werken en buitenlandse gaste zouden er aanstoot aan nemen (!). Verplicht een staart of een netje voor de hygiëne kon ik mee leven, maar er af niet. Baan niet aangenomen.
In 2000 had ik een sollicitatiegesprek in een tbs-kliniek. Speciaal voor de sollicitatie mijn neusring vervangen door een klein knopje. Toch was dat knopje we een half uur onderwerp in dat gesprek, de duidelijk zichtbare tattoo op mijn hand werd niet genoemd. Ik ben er nooit achter gekomen of dat kleinzielige burgerlijkheid was of een geniale test om te kijken hoe ik zou reageren als ik geïrriteerd werd. Wel aangenomen.
Ben nu ook niet van plan mijn baard op te geven. Is in de psychiatrie ook geen punt. Ben wel benieuwd hoe ik daarover denk nadat de eerste patiënt erin gehangen heeft...
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Nou, ik krijg ook regelmatig een aanval op mijn baard. Soms pijnlijk, maar als je r op bedacht bent kan ik dat vaak voorkomen gelukkig. Hier namelijk ook cliënten met agressie.. :p
 

Geus

Baard
Ik ken wel een paar trucjes voor als er een patiënt in je hoofdhaar gaat hangen. Dat gaat voor de baard ook vast werken. ;)
 

GlennBG

Volle Baard
Hier een oude dienstweigeraar. Ik heb voor mijn vervangende dienstplicht gesolliciteerd in een jeugdherberg. Voorwaarde was wel dat mijn lange haar er af moest, want ik zou ook in de keuken werken en buitenlandse gaste zouden er aanstoot aan nemen (!). Verplicht een staart of een netje voor de hygiëne kon ik mee leven, maar er af niet. Baan niet aangenomen.
In 2000 had ik een sollicitatiegesprek in een tbs-kliniek. Speciaal voor de sollicitatie mijn neusring vervangen door een klein knopje. Toch was dat knopje we een half uur onderwerp in dat gesprek, de duidelijk zichtbare tattoo op mijn hand werd niet genoemd. Ik ben er nooit achter gekomen of dat kleinzielige burgerlijkheid was of een geniale test om te kijken hoe ik zou reageren als ik geïrriteerd werd. Wel aangenomen.
Ben nu ook niet van plan mijn baard op te geven. Is in de psychiatrie ook geen punt. Ben wel benieuwd hoe ik daarover denk nadat de eerste patiënt erin gehangen heeft...

Werk ook in de psychiatrie en er heeft nog niet iemand in mijn baard gehangen tot nu toe..Zie dat ook niet gebeuren eigenlijk hoor. Wel opmerkingen maar nooit vervelende.
 

Geus

Baard
Zal ook liggen aan de doelgroep waar je mee werkt. Ik werk in de forensische psychiatrie, waar toch af en toe best gerichte agressie is richting personeel, omdat je als een vertegenwoordiger wordt gezien van het systeem dat hen (langdurig) vasthoudt. En ze hebben al bewezen de wet niet echt te respecteren. Ik heb het meegemaakt dat een collegaatje een whiplash heeft gekregen door een patiënt die haar haren te pakken had en heftig heen en weer schudde... Niet om spookverhalen te vertellen, maar die dingen gebeuren.
 
Banner image
Top