Nieuwe baard maar extreme jeuk!

Koenv

Stoppelbaard
Hey allemaal!!

Ik dacht laat ik hier maar even een accountje aanmaken bij de echte kenners. Al wel wat gegoogled enzo maar leek me net wat handiger!

2,5 week terug kreeg ik het idee een baard te laten groeien. Na 3 dagen begon de bekende jeuk (moment dat ik heel mn leven al ga scheren dan), maar die werd steeds erger. Kreeg heel veel rode bultjes aan de zijkanten van mijn gezicht en ben toen dagelijks gaan scrubben en jojoba olie gaan gebruiken.
Ik werd echt gek van de jeuk en slaap er nu al 2 weken slecht door, vanochtend na een paar dagen slecht slapen heb ik het dan toch maar afgeschoren waar ik ookwel weer enorm van baal.
Er zitten veel rode vlekken/bultjes op mn gezicht en bij het scheren gingen er ook een hoop open/bloeden.
Na google denk ik dat t ingegroeide haartjes zijn, opzich altijd al wel die rare rode vlekken in mn gezicht gehad. Oja mn baard groeit ook mega snel naar mn idee! Zag er vanmorgen echt al vrij lang uit en geen kale plekken enzo.

Nu wil ik nog een 2e laatste poging wagen maar dan zo goed mogelijk. Had al gelezen heel scherp te scheren en met de haargroei mee, zou dan 1malig zijn denk ik. En overweeg dit te kopen:

Anthony ingrown hair treatment 90ml.

Hebben jullie nog meer tips ofzo? En als het weer ingegroeide haren worden komen die er op denk duur vanzelf uit? Langer volhouden? Werd nu alleen maar steeds meer ontstoken/geirriteerd naar mijn idee :-/
Ik heb zelf t idee dat als eenmaal alles eruit gegroeid is dat ik iig altijd van t gedoe van jngegroeide haren verlost ben..

Tnx alvast guys!!!

Gr Koen
 
Laatst bewerkt:

Jeepie

Baard
Suck it up princess;):p

zoals velen hier zullen zeggen, een goede baardolie en zeep/shampoo zullen de jeuk goed doen verminderen. Let wel op dat je zeep/shampoo neemt voor de baard, gezien dit een ander type haar is dan dat op je hoofd.
Ik was elke dag mijn baard (werk in een motorzaak dus de baard zit elke dag vol slijpstof en smeer/vet) met zeep van Damn good soap. In de ochtend gebruik olie en Savonds na het douchen lekkere balm (momenteel de berserker van de lijpe Viking, heerlijk).
Dit helpt prima om de huid en baard gezond en fris te houden.

Ik wil niet zeggen dat dit Dé manier is, maar voor mij helpt het goed tegen jeuk en andere 1st world beard problems!

Ik ben benieuwd hoe je baard eruit ziet over een paar maand, dat moet je vol kunnen houden. Mocht je toch twijfelen, denk er eerst een 24/48 uur over na voor je het scheermes weer pakt of vraag hier om steun om je door de twijfel heen te halen!

Goodluck met kweken!!:)>:)>
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ik zeg juist stoppen met die baardolie en vanaf dag 1 beginnen met tweemaal daags te scrubben. Die olie is puur voor de haren fijn, maar als je die nog amper hebt zul je r eerder verstopte poriën van krijgen wat ook weer resulteert in ingegroeide haren en roodheid.
Daarnaast is het een periode waar je even doorheen moet. Aan jeuk ontkomen de meesten niet..
Oliën kun je gerust een maand mee wachten.

Succes! ;)(Y)
 

Koenv

Stoppelbaard
Thanks!! Goeie tip :)

Verder zon dure gel kopen dat je minder ingegroeide haartjes hebt of is dat onnodig? :)

Bedankt ookvoor de olie tips en shampoos Jeepie!
 
Scrubb is idd 1 van de manieren die helpen ingegroeide haartjes door te laten komen. Er zijn speciale middeltjes voor tekoop maar ik heb het gevoel dat die juist de poriën verstoppen waardoor je puistjes ipv ingegroeide haren krijgt... Schiet weinig op dus.

Wat ik zelf prima vond werken is:
- 2 a 3 keer per dag de baard goed wassen met een blok zeep zonder lotion (dus geen dove oid)
- er dan even 5 minuten een warme natte handdoek op leggen zodat de dode huidcellen opzwellen
- vervolgens scrubben met een varkensharen borstel (in het begin niet te hard, dan beschadig je de huid)
- even kort de baard uitspoelen, afdrogen en invetten met 1 a 2 druppels baardolie/jojoba die je eerst tussen je handen wrijft (dus eigenlijk alleen met vette handen, niet al druppels in de baard doen)

Het is even een fase waar je door moet, Beard up!
 

GlennBG

Volle Baard
Hoi, welkom, lastig zeg dat gedoe met die ingegroeide haren..snap dat je daar dol van werd.
De tips van Algekgenoeg lijken mij bruikbaar. Ben benieuwd naar je verdere posts en hoop dat je desondanks de tegenslag over een tijdje hebt waar je voor wilt gaan, een bazenbaard!
 

rudolf

Baard
Krijg je die bultjes juist niet doordat je huid vetter wordt. Ik zeg je huid reinigen met water en zeep daarna flink wrijven met een brok aluin om de overtollige huidvet te verwijderen.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
[Krijg je die bultjes juist niet doordat je huid vetter wordt]


Juist dat ja! En nogmaals olie pas gebruiken als de haren wat langer zijn!
 
Als je de huid meermaals per dag ontvet met zeep en scrubben dan zal het echt nodig zijn toch een klein beetje vettigheid aan te brengen, anders krijg je schilfers aka roos. Dat kan gezichtscreme zijn maar ook een gewone huidolie zoals jajoba. Je moet alleen uitkijken dat het niet te vet wordt en door dat je het er een paar uur later al weer afwast zal dat weinig uitmaken voor puistjes.
Als je als test konijn wilt dienen dan zou je de ene helft een week met een beetje vettigheid moeten proberen en andere helft zonder en de resultaten hier posten ;)
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Als je een hydraterende gezichtsscrub gebruikt is de olie nog steeds overbodig. Ik zeg nog steeds niet doen. Uitdroging van de huid zal dan reuze meevallen.. (Y)
Normaliter is dit geen discussie waard, maar aangezien TS een vrij heftig 'probleem' heeft is dit juist van belang.. ;)
 

maximum

Zware baard
Allemaal wel bekent lijkt me rode bultjes jeuk etc.;)Gewoon effe er door heen en inderdaad scrubben met bev. een goede mentolshampoo:)Werkte bij mij goed;)Verder kan ik me wel vinden in Arjays oplossingen(Y)Beard up:)>
 
In de tijd dat ik scheerde had ik ook constant ingegroeide haren, deze ging ik te lijf met een fijne tondeuse/scheerapparaat zonder kopje. Hiermee haalde ik de droge huid weg,(de schilfers) en daarmee ook de ingegroeide haren. Dit deed ik constant in plaats van elke dag scheren om te voorkomen dat de haren konden ingroeien. Echte stugge ingegroeide haren plukte ik weg met een speldje. Als je dit elke dag doet ben je binnen no time van je ingegroeide haren af. Eenmaal die fase voorbij! Baard laten groeien en geen ingegroeide haren meer.
 

Koenv

Stoppelbaard
Thanks voor de tips allemaal!! Heel tof :)

Ik ben momenteel 2x per dag aan het scrubben met de tips hier en heb een baardtrimmer gekocht. Mijn plan was om eerst de boel te laten genezen en van ingegroeide haren af te komen, tijdens die periode gewoon 2mm trimmen ofzo zodat er niet weer nieuwe haren ingroeien maar mn huid nog even rust heeft. Als dan de problemen voorbij zijn laat ik t mooi doorgroeien!

Zal zeker nog een keer voortgang/pics posten! :)
 

Keefler

Baard
Ik heb ook bij een paar pogingen enorme jeuk gehad, bij de laatste keer totaal niet, nog meer jeuk aan mijn schoenveter gehad dan aan mijn baard.

De eerste keren volgde ik het advies om met een goed scherp scheermes totaal glad te scheren. Maar niet alleen kreeg ik er veel jeuk van na een paar dagen (volgens sommigen verklaard als haartjes die scherp zijn afgesneden) had ik ook last van geïrriteerde huid, vooral omdat ik normaal niet zo glad schoor.

De laatste keer heb ik zoals normaal (voor mij) met een gewone haartrimmer op de kortste stand zo netjes mogelijk de baard afgeschoren, en twee maal per week voor het douchen even gescrubd.

Toen ik na twee weken nog geen jeuk had was het mij wel duidelijk, deze keer zou ik mijn baard laten staan ;)

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top