Imago van de baard

Ab79

Baard
Hallo baardbroeders.

Voor ik mijn mening/stelling in ga brengen even de toevoeging dat ik totaal geen racistische motieven heb.
Enkele van mijn collega's zijn moslim evenals een aantal van de doelgroep die hier bij ons verblijft.
Met die collega's heb ik een ontzettend goede relatie. Met sommige jongens wat minder maar dat is niet vanwege hun geloof maar meer vanwege hoe ze zijn of hoe ze zich profileren.

Dat gezegd hebbende:
Wat vinden wij ervan dat als je een baard hebt, je steeds vaker de opmerking krijgt of je extremist bent geworden of zekere verwijzingen naar I.S.?
In zekere mate zetten de extremistische groeperingen die nu volop in het nieuws zijn de nobele baard daarmee ook in een kwaad daglicht.
Uiteraard weet ik dat de opmerkingen grappig bedoeld zijn (hoe afgezaagd en slecht ze dan ook zijn) maar de voedingsbodem is er.

Al met al een extra reden om de extremisten met hun gedachtegang beleefd de tering te wensen dacht ik zo.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Met of zonder baard.. Die extremisten wens ik sowieso de tering!! Dat ff voorop..

Wat betreft de opmerkingen.. Die zijn hier ook de revue gepasseerd. Maar daar sta ik boven.. Zoals je zelf al zegt, het is vaak voor de grap bedoelt en het is ook wel een relatief makkelijke inkopper.
Mensen die nog moeten wennen aan je baard gaan opmerkingen plaatsen. Dat gaat voorbij. Dan weten ze niet beter dan dat jij een baard draagt. En mensen die jou niet kennen hebben vaak het lef niet zulke opmerkingen te plaatsen.

En zolang je niet met een jurk en een tulband gaat lopen.... ;)
 

Hans

Zware baard
Oerbaard
Ja, zonde dat een baard dragen soms gekoppeld wordt aan extremisme :mad:
Die opmerkingen verdwijnen vanzelf, lekker blijven genieten van je eigen baard
en van die van andere baardbroeders.
Dat veel mensen rare opmerkingen maken zegt meer over die mensen dan over jou ;)
 

Noorman

Baard
tja, ervaar dat hier ook....over het algemeen zijn het meestal wel mensen die wat dichterbij je staan.....die dat dan denken te kunnen maken op eoa manier......soort van grappig bedoelt... in dezelfde hoek als "ga je straks voor de kerstman spelen"... Blijft lastig om daar op te reageren.... Volgens mij kan je dat soort opmerkingen het best negeren...... Mensen die je jouw niet kennen van voor je baard, heb ik eigenlijk nooit dat soort opmerkingen horen maken......
 

Steef

Baard
Ik wordt er schijtziek van eigenlijk. Die IS grappen hoor ik al 2,5 maand op het werk. Soms wordt het minder en denk je er klaar mee te zijn. Tot er weer een aanslag is in Parijs, begint het weer.
Ik heb maar besloten me er niet meer druk om te maken. Ik weet wel beter!
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Gezien ik bij Defensie werk wordt er met de regelmaat van de klok gevraagd of ik binnenkort "in een conflictregio" zal ontplooid worden en daar moet infiltreren bij "de anderen".

Termen als IS, Taliban, etc zijn dus dagelijks kost voor me.

Meestal kan ik het wel plaatsen maar ik heb toch al één keer "vrij kordaat" gezegd dat een bepaalde collega zijn opmerkingen stilaan afgezaagd begonnen te worden en toen is het duidelijk afgenomen van zijn kant o_O
 

maximum

Zware baard
Ik krijg eigenlijk nooit verwijzingen richting gebaarde oosterlingen..Misschien stukje uitstraling;)..Verder vind ik het uiteraard erg voor bev. de slachtoffers,familieleden van parijs enkele weken terug:(Maar kijk ik zelden naar die mediahype erom heen daarna..Hetzelfde als dat ik nooit stem bevoorbeeld:)Allemaal hypocriet gedoe waar je weinig tot geen invloed op hebt..Hou me liever bezig met de dingen die ik leuk vind in het leven bev.werk,hobbys,familie en vrienden..Beard on:)>
 

Ab79

Baard
Het gaat mij er ook niet om of ze het zeggen. En de opmerkingen fase ben ik nu ook wel voorbij ondertussen.
Anders had ik wel gepost in het topic over opmerkingen over de baard.
De acceptatie is aanwezig nu. (Y)

Ik doel meer op de negatieve associaties die zijn gekomen sinds een aantal jaren.
Het woord 'haatbaard' bijvoorbeeld bestaat nog niet zo lang.
 

maximum

Zware baard
Ik ervaar persoonlijk geen negatieve assiocaties;)En van haatbaard heb ik nog nooit gehoord:)De enigste assiocatie die ik wel eens hoor is de van sinterklaas:DEn die vind ik positief:pAls ik 70 ben wil ik ook zo'n masterpiece op mijn kin:)..Beard on:)>
 

Almer

Baard
Regelmatig hoor, ik zorg nu ook meestal dat ik een rugzak bij me heb. Dan wijs ik ze op het feit dat ik het eigenlijk niet van plan was maar er wel wat te regelen valt.

Normaal reageer ik vrij luchtig, Dan Bilzerian, Theo Janssen en Ragnar Lothbrok (dit vind ik de vetste nog :D ) zijn regelmatige koosnamen die naar me geroepen worden in verschillende situaties. Wat mij heel erg opvalt is dat de jongere generatie het helemaal te gek vind.

Daarnaast is het beeld van een baard ten opzichte van een terroristische groep echt het westerse beeld, ik ben in turkije geweest op nog geen 100km van de grens met syrie en niemand die de associatie ermee legt dat je wel eens de grens over zou kunnen vluchten. Geen vragen of moeilijkheden mee gehad.

De slechtste opmerking kwam wel van een man die zelf ook een baard had, in duitsland op een beurs dat iemand vrijdagochtend na de aanslagen in parijs mij in een hal vol met mensen vraagt of er een bom in mijn rugzak zat...voor de "lol". Even duidelijk uitgelegd dat de timing van de opmerking geen succes was.
 
Banner image
Top