Baardmannen blijken zich met veel plezier over het Aardoppervlak te verplaatsen in hoge schoenen, oftewel laarzen, oftewel boots.
De populariteit van boots stamt uit onze historie en komt voort uit de geografische ligging.
Hartstikke leuk, dat Egyptenaren, Romeinen, Nubiërs en meerdere volkeren uit Bijbelse tijden rondtrippelden door stoffige gebieden op sandalen en sloffen, maar daar hadden onze verre voorouders de Batavieren, Vikingen en Germanen weinig baat bij. Zij moesten door blubber en klei ploegen, dus was het comfortabeler om na het oppeuzelen van de jachtbuit de huid om de enkels te wikkelen en deze met een touwtje vast te knopen.
Zelfs de Romeinen zagen dit in op het moment, dat hun legioenen op hun slippers naar het noorden van Europa slenterden en de Franken en Galliërs wel warme voeten koesterden.
Toen de Industrialisatie aan het begin van de 20ste eeuw zijn intrede deed en daarmee de uitvinding van het automobiel een feit werd begon men de straten te plaveien. Waar men eerder nog door de modder en paardenpoep strompelde, kon men ineens over tegels wandelen. Niet dat dit veel uitmaakte, aangezien er nog geen rioleringssysteem bestond, dus men marcheerde nog steeds door de blurrie en uitwerpselen en aangezien dit over de randen van lage schoenen kolkt droeg men laarzen.
In deze situatie is weinig veranderd, want ook de huidige baardman wil droge voeten en beschermde enkels. Tot het moment, dat de opwarming van de Aarde eens flink doorzet zijn we dus genoodzaakt om door modderpoelen en vloeibare drek te huppelen. Wie kent niet het moment, dat men zich met een doordrenkte linker sok bedenkt, dat het slimmer geweest zou zijn om de wagen in een minder diepe plas te parkeren?
De Baardman heeft in het leven twee dingen nodig: een goed bed en goede laarzen, want in één van de twee bevind men zich op een moment van de dag.
Er zijn vele overdenkingen en beweegredenen voor de aanschaf van bepaalde boots.
Welke functie moeten ze vervullen? Kaplaarzen zijn prettig op het weiland, maar niet op een bruiloftsfeest. Legerlaarzen zijn handig in het bos, maar niet op het dek van een zeilboot en suède mode-boots houden het niet lang vol, als men de motorfiets van een onderhoudsbeurt gaat voorzien.
Welke pasvorm is verkiesbaar? Ieders voeten verschillen, dus de keus is geheel persoonlijk. Heeft men een hoge voetwreef, kwetsbare Achilles-pezen, knobbeltenen, draagt men steunzolen, wil men 6", of 9" schachthoogte, zijn gladde of profielzolen nodig of wil men instappers of veter-boots?
Welke milieu-overwegingen spelen mee? Zijn lederen boots niet diervriendelijk of is het beter om alle onderdelen van een dier functioneel te gebruiken, nadat het is opgegeten? Zijn boots vervaardigd van gebakken olie en bij elkaar gehouden met lijm minder schadelijk dan de lederen versie, die met touwtjes en spijkers wordt geassembleerd?
Welke mode te volgen? Iedereen heeft een andere smaak en verschillende stijl, dus mode bestaat alleen bij de gratie van een ontwerper en producent.
Welke aanschafkosten zijn verstandig? Kiest men voor een paar goedkope boots, die enige maanden meegaan, waardoor men steeds de nieuwste mode kan volgen of kiest men voor de duurdere versies, die men kan laten verzolen en waarmee men door de jaren heen een band mee opbouwt, als ze een patina ontwikkelen?
@Gunter en ik hadden een praatje over boots, waarna hij onder begeleiding van zijn eega op reis is gegaan en thuis is gekomen met Red Wing Iron Rangers 8085 Copper Rough and Though en de dame met Red Wing 3360's.
Ik heb vernomen, dat er een crowdfunding-actie is gestart om hen uit de schuldsanering te houden, maar ze dansen met een grote glimlach door de poep en prut.
We gaan er dus achterkomen welke boots favoriet zijn bij welke Baardforummer en de redenen daarvoor!
De populariteit van boots stamt uit onze historie en komt voort uit de geografische ligging.
Hartstikke leuk, dat Egyptenaren, Romeinen, Nubiërs en meerdere volkeren uit Bijbelse tijden rondtrippelden door stoffige gebieden op sandalen en sloffen, maar daar hadden onze verre voorouders de Batavieren, Vikingen en Germanen weinig baat bij. Zij moesten door blubber en klei ploegen, dus was het comfortabeler om na het oppeuzelen van de jachtbuit de huid om de enkels te wikkelen en deze met een touwtje vast te knopen.
Zelfs de Romeinen zagen dit in op het moment, dat hun legioenen op hun slippers naar het noorden van Europa slenterden en de Franken en Galliërs wel warme voeten koesterden.
Toen de Industrialisatie aan het begin van de 20ste eeuw zijn intrede deed en daarmee de uitvinding van het automobiel een feit werd begon men de straten te plaveien. Waar men eerder nog door de modder en paardenpoep strompelde, kon men ineens over tegels wandelen. Niet dat dit veel uitmaakte, aangezien er nog geen rioleringssysteem bestond, dus men marcheerde nog steeds door de blurrie en uitwerpselen en aangezien dit over de randen van lage schoenen kolkt droeg men laarzen.
In deze situatie is weinig veranderd, want ook de huidige baardman wil droge voeten en beschermde enkels. Tot het moment, dat de opwarming van de Aarde eens flink doorzet zijn we dus genoodzaakt om door modderpoelen en vloeibare drek te huppelen. Wie kent niet het moment, dat men zich met een doordrenkte linker sok bedenkt, dat het slimmer geweest zou zijn om de wagen in een minder diepe plas te parkeren?
De Baardman heeft in het leven twee dingen nodig: een goed bed en goede laarzen, want in één van de twee bevind men zich op een moment van de dag.
Er zijn vele overdenkingen en beweegredenen voor de aanschaf van bepaalde boots.
Welke functie moeten ze vervullen? Kaplaarzen zijn prettig op het weiland, maar niet op een bruiloftsfeest. Legerlaarzen zijn handig in het bos, maar niet op het dek van een zeilboot en suède mode-boots houden het niet lang vol, als men de motorfiets van een onderhoudsbeurt gaat voorzien.
Welke pasvorm is verkiesbaar? Ieders voeten verschillen, dus de keus is geheel persoonlijk. Heeft men een hoge voetwreef, kwetsbare Achilles-pezen, knobbeltenen, draagt men steunzolen, wil men 6", of 9" schachthoogte, zijn gladde of profielzolen nodig of wil men instappers of veter-boots?
Welke milieu-overwegingen spelen mee? Zijn lederen boots niet diervriendelijk of is het beter om alle onderdelen van een dier functioneel te gebruiken, nadat het is opgegeten? Zijn boots vervaardigd van gebakken olie en bij elkaar gehouden met lijm minder schadelijk dan de lederen versie, die met touwtjes en spijkers wordt geassembleerd?
Welke mode te volgen? Iedereen heeft een andere smaak en verschillende stijl, dus mode bestaat alleen bij de gratie van een ontwerper en producent.
Welke aanschafkosten zijn verstandig? Kiest men voor een paar goedkope boots, die enige maanden meegaan, waardoor men steeds de nieuwste mode kan volgen of kiest men voor de duurdere versies, die men kan laten verzolen en waarmee men door de jaren heen een band mee opbouwt, als ze een patina ontwikkelen?
@Gunter en ik hadden een praatje over boots, waarna hij onder begeleiding van zijn eega op reis is gegaan en thuis is gekomen met Red Wing Iron Rangers 8085 Copper Rough and Though en de dame met Red Wing 3360's.
Ik heb vernomen, dat er een crowdfunding-actie is gestart om hen uit de schuldsanering te houden, maar ze dansen met een grote glimlach door de poep en prut.
We gaan er dus achterkomen welke boots favoriet zijn bij welke Baardforummer en de redenen daarvoor!