baardolie verkopen

hoi baard broeders

ik ben van plan zelf baardolie te maken
probleem is dat alle olien die je kan kopen per 150ml gaat
als ik flesjes van 30 ml maak en 4 carier oilien heb dan kan ik dus 20 flesjes maken.
dat is heel veel. zeker als ik verschillende combinaties wil maken en dus nog meer flesjes heb.

ik vroeg me dus af zou ik gewoon ergens een website kunnnen maken en dan daar 15 flesjes verkopen (en dan over een half jaar als ik weer nodig heb weer een "batch" verkopen)
of krijg je hier problemen mee met overheid en belastingdienst? ik heb geen bedrijf en geen KVK en ben ook niet van plan me daar in te verdiepen laat staan het aan te vragen. ik ben niet van plan winst te maken. als ik genoeg krijg om er weer nieuwe olien van te kopen vind ik het prima

ps. sorry als dit topic niet goed staat maar wist niet echt waar ik dit het best kon plaatsen
 
Heb een beetje rondgekeken maar kon er niet veel over vinden
Er stond ergens dat als je het incidentioneel (zoals bijvoorbeeld op een rommelmarkt) dat je geen BTW hoeft af te dragen.

Ik ga het maar gewoon wagen
Heb wat flesjes besteld ik laat weten hoe het gaat in een ander topic
 

Weeble

Volle Baard
Als je huidverxorgingsproducten in Nederland wilt verkopen, moeten je producten geproduceerd zijn in een ISO-gecertificeerde lab en moeten je producten dermatologisch getest worden.
Dus een 'huisbrouwseltje' verkopen mag helaas niet zomaar.
 
Hmm
Nooit bij stilgestaan
Jammer dat alles zo moeilijk gemaakt word.
Gratis weggeven mag wel neem ik aan? Ik doe jaren met een flesje dus 20 flesjes is veelste veel.
[DOUBLEPOST=1482690000][/DOUBLEPOST]
Als je huidverxorgingsproducten in Nederland wilt verkopen, moeten je producten geproduceerd zijn in een ISO-gecertificeerde lab en moeten je producten dermatologisch getest worden.
Dus een 'huisbrouwseltje' verkopen mag helaas niet zomaar.

Ik bedenk me net dat alle oliën die je koopt bij de tuinen allemaal al ISO gecertificeerd zijn. Als ik die verschillende oliën mix dan blijft het toch nog steeds gecertificeerd? Of werkt dat zo niet?
 

Weeble

Volle Baard
Dan nog moet het gemist worden in een lab en getest worden.
Gratis weggeven lijkt me geen probleem. Ik wil je wel mijn adres geven als je er van af moet;)
 

Corneel

Baard
Weeble heeft gelijk. Ook producten die je importeert uit het buitenland en wilt doorverkopen, zullen ISO gecertificeerd moeten zijn.
 

stephan0

Stoppelbaard
Leuk idee!

Inderdaad jammer dat het zo lastig moet gaan, aan de andere kant wel begrijpelijk dat er ISO normen aan verbonden zitten...

Daarbij zou je wellicht een oproepje kunnen plaatsen aan onze beard fam. of er interesse is, mocht je het willen ''doneren''. Daarbij denk ik niet, wanneer je het op dit forum houdt, je er problemen mee zal krijgen als iemand er iets voor geeft.
 

Lei

Baard
En een andere leuke oplossing is misschien ruilen. Er zijn verschillende mannen hier op het forum die ook experimenteren met homemade baardolie. Het blijft dan heel veel baardolie, maar wel allemaal verschillende soorten en geuren.
 

stephan0

Stoppelbaard
@Lei

Strak plan! wellicht een mogelijkheid om een soort ruil platform te beginnen. Heb bv de mini variant van Woody,(huismerk mijnbaard.nl) geprobeerd maar is mijn geur niet.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het gehele verhaal over zelf produceren en op de markt brengen van cosmetische producten ligt nog veel ingewikkelder dan je kunt vermoeden.
De regels op dit punt zijn, op kleine nuances na, gelijk in de hele Europese Unie. Dat is mooi, want als u de producten in Nederland kan verkopen dan kan dat meestal ook in de andere EU-landen. De belangrijkste regels staan in de Europese Cosmetica Verordening (voor 2013 De Europese Cosmetica Richtlijn). Een paar belangrijke punten hieruit:
- Cosmetica moet op een bepaalde manier verpakt zijn, op de verpakking moeten een aantal gegevens staan, waaronder de ingrediënten, houdbaarheid en batchnummer.
- Degene die de cosmetica op de markt brengt (fabrikant of importeur) moet bepaalde gegevens vastleggen en desgevraagd ter inzage geven aan ambtenaren die de wet moeten controleren. De gegevens die vastgelegd moeten worden zijn o.a. samenstelling, eisen aan de grondstoffen op het gebied van zuiverheid, dierproeven, claims, bijwerkingen.
- Voor elk product moet een verantwoordelijke worden aangewezen die belast is met de veiligheid van het product.
- Er moet ook inzage worden gegeven in de veiligheidsbeoordeling van het product. Hiermee wordt indirect ook verplicht dat er een veiligheidsbeoordeling moet worden gemaakt. Deze beoordeling moet worden gemaakt door een gediplomeerd chemicus, arts, bioloog of iemand met een aanverwant beroep / diploma.
- Cosmetica moet volgens bepaalde hygiëne normen worden gemaakt en verpakt, dat kan niet zomaar in de keuken.
- Bij de EU moet elk cosmetisch product worden aangemeld via het Cosmetic Products Notification Portal (CPNP).
Ook staan in de wet lijsten met stoffen die niet mogen worden gebruikt of juist wel.

Dit is nog maar een heel klein deel van de rompslomp. De Inspectie Markt en Concument en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn de controlerende instanties en dan laat ik de Rijks Belastingdienst nog buiten beschouwing.

Wil je een product ook buiten de EU verkopen, dan is het haast ondoenbaar en onbetaalbaar dit voor elkaar te krijgen als eenling.

.......hoe komt het toch, dat zo weinig mensen tegenwoordig nog een avontuurlijk initiatief tonen? :mad::(:mad:
 
Het gehele verhaal over zelf produceren en op de markt brengen van cosmetische producten ligt nog veel ingewikkelder dan je kunt vermoeden.
De regels op dit punt zijn, op kleine nuances na, gelijk in de hele Europese Unie. Dat is mooi, want als u de producten in Nederland kan verkopen dan kan dat meestal ook in de andere EU-landen. De belangrijkste regels staan in de Europese Cosmetica Verordening (voor 2013 De Europese Cosmetica Richtlijn). Een paar belangrijke punten hieruit:
- Cosmetica moet op een bepaalde manier verpakt zijn, op de verpakking moeten een aantal gegevens staan, waaronder de ingrediënten, houdbaarheid en batchnummer.
- Degene die de cosmetica op de markt brengt (fabrikant of importeur) moet bepaalde gegevens vastleggen en desgevraagd ter inzage geven aan ambtenaren die de wet moeten controleren. De gegevens die vastgelegd moeten worden zijn o.a. samenstelling, eisen aan de grondstoffen op het gebied van zuiverheid, dierproeven, claims, bijwerkingen.
- Voor elk product moet een verantwoordelijke worden aangewezen die belast is met de veiligheid van het product.
- Er moet ook inzage worden gegeven in de veiligheidsbeoordeling van het product. Hiermee wordt indirect ook verplicht dat er een veiligheidsbeoordeling moet worden gemaakt. Deze beoordeling moet worden gemaakt door een gediplomeerd chemicus, arts, bioloog of iemand met een aanverwant beroep / diploma.
- Cosmetica moet volgens bepaalde hygiëne normen worden gemaakt en verpakt, dat kan niet zomaar in de keuken.
- Bij de EU moet elk cosmetisch product worden aangemeld via het Cosmetic Products Notification Portal (CPNP).
Ook staan in de wet lijsten met stoffen die niet mogen worden gebruikt of juist wel.

Dit is nog maar een heel klein deel van de rompslomp. De Inspectie Markt en Concument en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn de controlerende instanties en dan laat ik de Rijks Belastingdienst nog buiten beschouwing.

Wil je een product ook buiten de EU verkopen, dan is het haast ondoenbaar en onbetaalbaar dit voor elkaar te krijgen als eenling.

.......hoe komt het toch, dat zo weinig mensen tegenwoordig nog een avontuurlijk initiatief tonen? :mad::(:mad:

Best jammer eigenlijk. Ik had ergens gelezen dat in Amerika baardolie niet als verzorgingsproduct werd gezien en daar dus minder strenge eisen waren. Ik snap wel dat er bepaalde regels voor zijn maar op deze manier kunnen alleen grote bedrijven nieuwe producten maken. Enigste mogelijkheid is dan dus om je "recept" te verkopen aan zo'n groot bedrijf
[DOUBLEPOST=1482836796][/DOUBLEPOST]
En een andere leuke oplossing is misschien ruilen. Er zijn verschillende mannen hier op het forum die ook experimenteren met homemade baardolie. Het blijft dan heel veel baardolie, maar wel allemaal verschillende soorten en geuren.

Ruilen is zeker een leuk idee
Zodra ik mijn spullen binnen heb ga ik is kijken of daar animo voor is
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat is de reden waarom "bekende mensen" een eigen lijn onderbrengen bij een parfummerie-bedrijf, dat het op de markt brengt.
In Amerika zijn de wettelijke normen inderdaad anders. Daarom laat bv. Schorem Barbiers zijn Reuzel-lijn in Amerika produceren.
Echter.....Amerikaanse producten mogen onder de Amerikaanse regels in Europa verhandelt worden. Europese producten mogen NIET onder Europese regelsgeving vallen, maar moeten onder zeer strenge regels door Amerika geaccepteerd worden om de Amerikaanse markt te beschermen.......zucht.:(
 
  • Like
Reactions: Lei
Banner image
Top