Zelf baardolie maken!

Macx

Baardaap
Baardolie is goed voor je baard en je huid. Baardolie ruikt lekker. Baardolie is dus redelijk briljant. Maar baardolie is ook redelijk duur. Voor een paar ml betaal je al gauw een paar tientjes. Maar je kan zelf ook baardolie maken!

Het hoofdbestanddeel van de meeste baardolies is Jojoba-olie. En dat is bij bijvoorbeeld De Tuinen te kopen voor een veel lagere prijs dan de baardolie die je online koopt. Combineer deze olie met bijvoorbeeld kokos-olie en/of amandel-olie en je hebt een goede basis voor je baardolie die alle verzorgende aspecten bevat die een standaard baardolie ook heeft. Denk ook eens aan vitamine E olie trouwens.

Nu dus nog het lekkere geurtje... Daarvoor kun je essentiële oliën bestellen. Ik gebruik vaak een combinatie van cederhout, den en citroen/sinaasappel/mandarijn. Uiteraard is dit geheel eigen smaak, maar geloof me, er zijn echt veel geuren verkrijgbaar, dus probeer maar gewoon wat (en combineer).

Er zijn online veel recepten verkrijgbaar (zoek voornamelijk Engels in Google), maar zelf doe ik normaliter: 50/50 jojoba-/amandel-olie en een paar druppels essentiële olie. Die laatste niet teveel, want het is doorgaans erg sterk.

Maken jullie zelf wel eens baardolie? En met welk recept?

Interessante links
Hartelijk bedankt voor de zeer goede tips, ik heb al wat verschillende geuren olies besteld bij HB, nu bij elk 1 flesje 1 gratis. Dus nu kan ik zelf ook baardolie gaan maken. Lijkt me leuk om je eigen baardolie te maken.
[DOUBLEPOST=1649394912][/DOUBLEPOST]
Zou leuk zijn als iedereen zijn bevindingen qua essentiële oliën hier dan zou kunnen plaatsen. Ben heel benieuwd welke geurtjes lekker te combineren zijn en tegelijkertijd niet vrouwelijk zijn! Ha ha. ...

Ga ik zeker doen Arjay, ik hou jullie baardbroeders op de hoogte als ik iets lekkers heb gecreëerd, heel goede tips hier mannen. Bedankt hiervoor.
[DOUBLEPOST=1649395814][/DOUBLEPOST]Deze geur olies heb ik zojuist besteld bij HB, ze geven bij elke 1 flesje + 1 gratis

Deze heb ik als eerste gekozen,

De Tuinen Essentiële Olie Ceder
Aantal: 2

€ 5,51
was € 11,98


De Tuinen Essentiële Olie Mandarijn
Aantal: 2

€ 6,44
was € 13,98


De Tuinen Essentiële Olie Rozemarijn (30ml)
Aantal: 2

€ 12,88
was € 27,98


De Tuinen Essentiële Olie Citroen
Aantal: 2

€ 5,51
was € 11,98


De Tuinen Essentiële Olie Lavendel 10ml
Aantal: 2

€ 7,36
was € 15,98

Totaal bestelling
Subtotaal:
€ 81,90
Bespaard:
-€ 44,20
Levering:
GRATIS
Totaal:
€ 37,70
 
Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
Wat ook een fijne olie is, is Sandelhoutolie.
Het is erg moeilijk te winnen en zeldzaam daarom heel duur.
Sandelhout heeft behalve een fijne geur ook heel veel nuttige eigenschappen en ook een enigzins erotiserende werking.
Hiervoor moet het vermengt worden met jasmijn of roos.
Alle eigenschappen heeft alleen de 100% zuivere sandelhoutolie en die is vreselijk duur.
Je kan dit dan ook niet kopen bij Holland&Barret.
De geur is echter heel fijn dus als het alleen daarom gaat kan dat wel.
Ga maar eens googlelen op "Sandelhoutolie" er is heel veel over te vinden.
 

Macx

Baardaap
Wat ook een fijne olie is, is Sandelhoutolie.
Het is erg moeilijk te winnen en zeldzaam daarom heel duur.
Sandelhout heeft behalve een fijne geur ook heel veel nuttige eigenschappen en ook een enigzins erotiserende werking.
Hiervoor moet het vermengt worden met jasmijn of roos.
Alle eigenschappen heeft alleen de 100% zuivere sandelhoutolie en die is vreselijk duur.
Je kan dit dan ook niet kopen bij Holland&Barret.
De geur is echter heel fijn dus als het alleen daarom gaat kan dat wel.
Ga maar eens googlelen op "Sandelhoutolie" er is heel veel over te vinden.
Ga ik zeker bestellen, ik heb de prijs gezien van 15 euro 10 ml. Bedankt voor de tips Texman
 
Denk dat ik ook maar aan het mengen ga...
Maar voor ik bestel vroeg ik me af of er kwaliteitsverschil is tussen de draagoliën van Holland&Barrett, Geurwalhalla, NaturelHeroes,enz...
Aan het prijsverschil zou je denken van wel.
 

Macx

Baardaap
Is Holland&Barrett geworden, vriendin moest daar ook spullen hebben en er is momenteel veel korting :)

Jojoba
Argan
Castor
Kokosnoot MCT
Vitamine E

Is het geworden.

Leuke keuze, met castor olie moet je wel uitkijken als je dat voor een baardolie wilt gebruiken, het is nogal dik in vergelijking met de andere oliën, het maakt je baard wat vetter, je kunt het wel goed gebruiken voor het slapen gaan bijvoorbeeld. Castor olie bevorderd de haargroei. Kokosnoot is een mooie keuze, Jojoba en argan olie mag nooit gemist worden en zijn zeer belangrijke draagoliën voor een goede baardolie. Nu nog een paar lekkere essentiële oliën bestellen voor een lekker geurtje.
Een druppel of vijf op 30ml is al genoeg.
 
Heb opgezocht wat de beste oliën zijn voor onze baard vandaar m'n keuze.
Had graag nog weideschuimolie gehad maar hadden ze niet en een aparte bestelling doen voor 1 flesje...
Ga me eerst baseren op een basis olie maken voor ik met geurtjes begin.
Zou wel graag 1 van m'n favo parfums willen namaken maar lijkt me niet zo evident :confused:
 

Macx

Baardaap
Heb opgezocht wat de beste oliën zijn voor onze baard vandaar m'n keuze.
Had graag nog weideschuimolie gehad maar hadden ze niet en een aparte bestelling doen voor 1 flesje...
Ga me eerst baseren op een basis olie maken voor ik met geurtjes begin.
Zou wel graag 1 van m'n favo parfums willen namaken maar lijkt me niet zo evident :confused:
Goed idee Jos, hier kun je ook https://www.etsy.com/nl/market/weidefoamolie bestellen.
 

tijn

Zware baard
Zelf je baard olie maken is super leuk, en wat voordeliger. Ik vind het wel moeilijk om de juiste geuren combi te vinden. Maar al doende leert men. Volgende week komen er weer wat geurtjes binnen bij me en dan ga ik ook weer lekker aan de baardoliebrouwerij
 

Vicente

Stoppelbaard
Ik maak zelf mijn baardolie (Jojoba, Argan, amandelolie) en maak ook citroenolie om erbij te doen. Probleem : ik verkrijg geen homogene massa. Men moet flink schudden om de baardolie goed te vermengen. De kwaliteit is goed maar de bodem met citroenolie ziet er niet uit. Enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
 

Texman

Koning Baard
Ik maak zelf mijn baardolie (Jojoba, Argan, amandelolie) en maak ook citroenolie om erbij te doen. Probleem : ik verkrijg geen homogene massa. Men moet flink schudden om de baardolie goed te vermengen. De kwaliteit is goed maar de bodem met citroenolie ziet er niet uit. Enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
Ik hou mij eigenlijk niet zo bezig met het maken van baardolie e.d. maar ik weet dat citroensap vaak gebruik wordt in schoonmaak middelen omdat het een goede ontvetter is. Dat gaat echt niet samen met olie want het mengt niet en het gaat schiften. De essentiële olie van citroen wordt dacht ik gewonnen uit de schil.
Je zou kunnen kijken of je zelf ook wat olie kan winnen uit de schil en anders zou ik een goede essentiële citroenolie kopen en daarvan een paar druppels aan je mengsel toevoegen. Je moet wel oppassen want essentiële olie is heel erg sterk en kan je niet onverdund op je huid aanbrengen.
 

Macx

Baardaap
Citroen word vaak vervangen door Bergamot.

Ga de 1ste keer gaan voor:
50% Jojoba
20% Argan
20% Castor
9% Kokos
1% E

Met castor moet je voorzichtig zijn, je weet het is een dikke olie, ik wil met niet bemoeien met je keuze, maar zou 9% castor en 20% kokos ook kunnen?
Door gewoon te doen leer je het vanzelf, dus mocht het iets te dik zijn dan vul je het met een andere olie aan, komt helemaal goed Jos, succes en laat maar weten wat het is geworden. :)(Y)
 
@Macx Ja heb gezien dat die Castor de dikste is vandaar dat ik dacht "maar" 20%
Maar jij zou dus nog minder doen ?
Alle tips zijn altijd welkom natuurlijk.
Hoe sneller dit in orde is hoe sneller ik met geurtjes uitvinden kan beginnen hehe.
 

Macx

Baardaap
@Macx Ja heb gezien dat die Castor de dikste is vandaar dat ik dacht "maar" 20%
Maar jij zou dus nog minder doen ?
Alle tips zijn altijd welkom natuurlijk.
Hoe sneller dit in orde is hoe sneller ik met geurtjes uitvinden kan beginnen hehe.

Ja, ik zou minder of geen castor olie er in doen voor baardolie voor overdag, je baardharen nemen niet zoveel olie op en als die castor achterblijft dan blijft je baard wel een beetje vet en dat kun je dan weer zien aan je overhemd, bij de kraag zie je dan een vlek, ik heb dat al een keer meegemaakt en dat nog wel zonder castor olie. Castor olie voor in de baard boter die je voor het slapen gaan er in doet, lijkt me een goed idee.
 
Banner image
Top