(zak-)messen

Zwollenaar

Zware baard
kershaw starter.jpg

Heeft iemand van de baardmensen ervaring met de folder Kershaw Starter 1301 BW?
Bij Knives & tools staat deze in de aanbieding voor € 15,95 excl verzendkosten.
 

Zwollenaar

Zware baard
Ik ben juist benieuwd naar jouw ervaring met de messen in de komende tijd.

Afgelopen woensdag heb ik bij de HEMA op het treinstation een kopje koffie met een tompouce genomen.
Met de Ruike P801 de tompouce in "hapklare brokken" gesneden. Het mes pontificaal voor me laten liggen
om eventuele reactie's uit te lokken. Ik zag de omstanders wel bezwaarlijk kijken maar er werd géén
commentaar geleverd. Ik had me daar verder netjes gedragen hoor!!! :)
 
In ieder geval dat Zwollenaar als ongevaarlijk wordt gezien.
Er is geen medewerker, stadswacht op politie bij hem aangeschoven.
Maar als je een een tompouce in hapklare brokken hebt gekregen, dan zit het met het mes wel goed lijkt me (al is dit mogelijk niet de ervaring die Zwollenaar ongetwijfeld nog aan ons zal toevertrouwen, maar mijn invulling na het lezen).
Na het nuttigen een medewerker om een doekje gevraagd om het mes te kunnen reinigen?

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 

Zwollenaar

Zware baard
Al eerder had ik over mijn bescheiden verzameling zakmessen geschreven. Nu heb ik een
beslissing genomen welk mes ik wanneer meeneem.
Standaard heb ik de Opinel no 8 met olijfhouten handvat bij me (foto 1)
Als ik "op chique ga" wat zakmessen betreft steek ik mijn Opinel no8 in ebbenhout bij me.
En uit pure ijdeltuiterij ga ik de Opinel no 8 Chaperon (zie foto nr 3} aanschaffen maar dit moet een wachten
totdat mijn vakantiegeld binnen is.
De Ruike nr P801 & de Buck Spitfire 722 gaan voorlopig in de achtervang.
Even voor de goede orde; als je zoals ik leef in een stedelijke omgeving VIND IK het onzin om
een bijna tactical mes als EDC mes te dragen en te gebruiken.
Als ik 'op chique ga" en mijn ebbenhouten Opinel meeneem ( en straks mijn Chaperon) poets ik
eerst mooi op zodat ik er mee kan pronken en anderen hiermee in figuurlijke zin de ogen kan uitsteken

opinel no8 olijfhout.jpg opinel no 8 ebbenhout.jpg opinel no 8 chaperon.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zwollenaar

Zware baard
Volgens mjj hebben de Opinel messen (en dan met name de no8) dezelfde iconische status als
de Citroën 2cv auto. Namelijk: Practisch; Betrouwbaar; minimalistisch en een goed design.
Voor zover mijn kennis strekt is de 2CV ontworpen om 2 agrariërs en een zak met aardappels
over de hobbelige Franse landwegen te vervoeren. Zijn de Opinel messen ontworpen met
vergelijkbare argumenten. Beiden ontdaan van alle overbodigheden. Vandaar dat de Opinel messen
mij zo aanspreken.
 

Geit

Baard
Ik heb ook een aantal messen bij elkaar verzameld, hier wat van mijn favorieten.

mes1.jpg


De bovenste Buck heb ik eens gekocht "voor de heb", is eigenlijk te groot voor het simpele dagelijkse gebruik van een mes.
De Böker er onder doet voornamelijk dienst als opener voor de post.
Idem voor de Buck in het midden van de foto; diverse snijwerkjes in huis.
De Buck op de vierde rij en de Opinel onderaan zijn eigenlijk de enige messen die ik weleens als "EDC" bij heb,
waarbij mijn voorkeur bij het Buck mesje ligt, omdat deze met de pocketclip makkelijker op z'n plek blijft zitten.

Voordat ik dat Buck mesje (4e rij) had, had ik een Kershaw Chill, maar die ben ik een paar jaar terug ergens verloren vrees ik..



mes2.jpg


En ook wat multitools uiteraard.. de Leatherman Charge TTI heeft me al bij vele klusjes in/om huis en auto geholpen.

Het zéér compacte Victorinox zakmesje gaat standaard mee naar mijn werk: mesje, schaartje, pen; alles wat ik regelmatig nodig heb.
Een balpen wil nogal eens breken in mijn broek- en jaszakken, dus dat pennetje is voor mij ideaal.
Het mesje is alleen zó compact, dat ik er uiteindelijk maar een touwtje om heb gebonden zodat ik 'm tenminste terug kan vinden in mijn broekzak. :D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zeker een leuke verzameling! (Y)

En over de 2CV @Zwollenaar : de opdracht voor André Citroen was: ontwerp een wagen, waar twee mannen met een hoge hoed op in passen en die een rekje met kippeneieren kunnen vervoeren zonder dat ze breken.
Redelijk gelukt! :)
 
Banner image
Top