(zak-)messen

zenn

Zware baard
Vind dat altijd wel mooi, oude messen & wapens. Moet ook niet teveel aangebeuren, zodat het wel zijn eigen karakter houdt. :)

Moest net ook opeens denken aan een klasgenootje van vroeger; was van Japanse komaf, zijn ouders die hadden hier een restaurant, die had altijd een zakmesje bijzich. Het was heel dun, leek een beetje op een samouraizwaard maar dan in het klein en had zow'n 'pieletje' dat je hem met één hand kon open doen.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Knap staaltje werk @ProfessorMelchior leuk om te zien hoe je dat gedaan hebt (Y)(Y)(Y)
Dank voor het compliment!
Dit soort werkjes zijn altijd leuk om te doen. Beetje knutselen. :)
[DOUBLEPOST=1573408314][/DOUBLEPOST]
Moest net ook opeens denken aan een klasgenootje van vroeger; was van Japanse komaf, zijn ouders die hadden hier een restaurant, die had altijd een zakmesje bijzich. Het was heel dun, leek een beetje op een samouraizwaard maar dan in het klein en had zow'n 'pieletje' dat je hem met één hand kon open doen.
Klopt, het was gebruikelijk, dat Japanse schoolkinderen al een zakmes bij zich droegen. Door het zgn. Tanto of omgedraaide Tanto-lemmet lijkt het op een Japans zwaard. Het "pieletje" om te openen heet Chikiri.

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Natuurlijk is mijn baard van mij, net zo goed als dat jouw baard van jou is. :D

De materiaalkosten zijn inderdaad verwaarloosbaar:
gereedschappen komen uit mijn atelier en werkplaats, dus kosten €0,00
beetje houtlijm €0,25
kwastje lak €1,00
pufje alleslijm €0,50
4,50 meter rood koord €0,45
politoerwas maak ik zelf €0,00
metaalpolijstpasta maak ik ook zelf €0,00
Herold stropping compound is een relatie-geschenk van www.mijnbaard.nl

Valt mee toch?:)
 
Ha, vind in zomaar een topic over een van mijn (vroegere) hobby's.
Ik heb van kinds af aan altijd al een zakmes bij me gedragen. Van mijn 6e tot mijn 12e eigenlijk altijd het zelfde mes, gekregen van mijn opa.
Sindsdien zijn aardig wat messen de revue gepasseerd, en heb ik tegenwoordig eigenlijk nog maar 2 messen en 1 multitool die ik regelmatig afwissel. Dit zijn de Spyderco manix 2, Benchmade Barrage of de leatherman Surge.20191119_151859.jpg Screenshot_20191119-152244_Gallery.jpg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zojuist gevonden in de blubber langs een meertje! :)
Het lag er al een tijdje en was aardig aangetast door het vocht, dus direct maar aan het werk gegaan met polijstpasta, houtolie, wax, koperpoets en de slijpsteen. Prettig klusje voor 2e Kerstdag, terwijl de rest van het gezelschap bezig is met het nuttigen van hapjes en drankjes.
Ik vermoed, dat de Kerstman het mes voor me heeft neergelegd, waar ik hem dankbaar voor ben, want nu kan ik een leuke Adda Black Eagle bij de verzameling voegen.

image.jpeg
 

Laurent1965

Zware baard
Zojuist gevonden in de blubber langs een meertje! :)
Het lag er al een tijdje en was aardig aangetast door het vocht, dus direct maar aan het werk gegaan met polijstpasta, houtolie, wax, koperpoets en de slijpsteen. Prettig klusje voor 2e Kerstdag, terwijl de rest van het gezelschap bezig is met het nuttigen van hapjes en drankjes.
Ik vermoed, dat de Kerstman het mes voor me heeft neergelegd, waar ik hem dankbaar voor ben, want nu kan ik een leuke Adda Black Eagle bij de verzameling voegen.

Bekijk bijlage 14283
Netjes, gered uit de blubber door de prof, klaar voor een tweede leven, heeft zo moeten zijn!;)
 

Hartenheer

Zware baard
Zojuist gevonden in de blubber langs een meertje! :)
Het lag er al een tijdje en was aardig aangetast door het vocht, dus direct maar aan het werk gegaan met polijstpasta, houtolie, wax, koperpoets en de slijpsteen. Prettig klusje voor 2e Kerstdag, terwijl de rest van het gezelschap bezig is met het nuttigen van hapjes en drankjes.
Ik vermoed, dat de Kerstman het mes voor me heeft neergelegd, waar ik hem dankbaar voor ben, want nu kan ik een leuke Adda Black Eagle bij de verzameling voegen.

Bekijk bijlage 14283

Sommige mensen hebben het geluk aan hun kont hangen (Y)

Dit zijn echte kwaliteit messen, volgens mij ben ik hem daar verloren :D:D:D:rolleyes:
 
Banner image
Top