(zak-)messen

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Een vergelijkbaar argument wordt in de Verenigde Staten gebruikt om het in bezit hebben en het gebruik van vuurwapens te rechtvaardigen.
Geheel andere discussie dan zakmessen, maar zijdelings kun je je wel afvragen, hoe het komt dat iedere Zwitser verplicht is een vuurwapen te bezitten om neutraliteit in geval van oorlog te garanderen en dat ze elkaar daar niet tot Zwitserse gatenkaas schieten.

En wat ik me serieus afvraag is hoe het komt, dat men in de V.S., waar zo'n 310 miljoen legale en 170 miljoen illegale vuurwapens in bezit zijn -naast zwaarden, dolken, bijlen, boksbeugels, etc.- met als reden, dat "men zich moet kunnen verdedigen" en op het moment, dat een persoon in een winkelcentrum gaat lopen knallen iedereen gillend weg rent! :confused:
Waarom "verdedigt" zich nooit iemand?o_O
 
En wat ik me serieus afvraag is hoe het komt, dat men in de V.S., waar zo'n 310 miljoen legale en 170 miljoen illegale vuurwapens in bezit zijn -naast zwaarden, dolken, bijlen, boksbeugels, etc.- met als reden, dat "men zich moet kunnen verdedigen" en op het moment, dat een persoon in een winkelcentrum gaat lopen knallen iedereen gillend weg rent! :confused:
Waarom "verdedigt" zich nooit iemand?o_O
Het gros van de wapenbezitters ontlenen hun veiligheid enkel en alleen aan het bezit ervan.
Onder het mom van "we kunnen schieten maar ik durf het toch niet" maken ze hun wapens schoon achter het toetsenbord om op YouTube te kijken hoe het ook alweer moest".
Én .... een wapen maakt je nog geen 'held'.
Jezelf verdedigen is voor de meeste verbaal al angstaanjagend, laat staan iemand met je wapen verwonden of doden.
Nee, 'op highschool zat ik in het atletiek team, ik kan sneller rennen dan richten'.



Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 

zenn

Zware baard
Hangt het ook niet af van de wapenwetten af per county/state? In sommige mag je wel geconcealed bij je dragen, andere moet je weer je ammo apart hebben etcetera. Dus je moet maar net fully loaded erbij lopen... En in zo'n situatie gaat er eerder een lampje branden van 'dan kan 'k ook worden doodgeschoten' en dat de meeste dan toch afzien om te handelen. (fight-flight-response) En dan morele beslissing; om iemand het leven te ontnemen, is het aan jou/kan je dat oordeel maken?
 
Laatst bewerkt:

Arjay

Baardaap
Oerbaard
41360F87-B625-44B0-B22B-45AB226278EC.jpeg DF760E75-DE94-4FF2-A76C-A59A82E33A5F.jpeg
Hier een kijkje in mijn collectie. Ik heb er nog meer, maar die liggen overal en nergens; auto, werk, zolder, etc.

De Spyderco’s en Benchmades zijn natuurlijk de echte messen. Kost wat, maar dan heb je ook wat #superstaal.
De diepgroene Benchmade onderin is de 940. Dit is het ultieme zakmes. Kost nieuw zo’n €235,-. Maar man man wat een beest.
Moet wel zeggen dat de hobby momenteel stil ligt.
Wil er geen geld meer insteken. Soms verkoop ik wat exemplaren om eens wat anders te kunnen kopen.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Die bruine zijn de welbekende Herder messen. Nog steeds volop te verkrijgen, alleen niet meer de kwaliteit die ze vroeger hadden. Op de foto zijn 2 nieuwere en dus niet zo best. Ik heb nog een oude van mijn Pake geërfd. Helemaal uitgeleefd destijds tijdens het vissen, maar je voelt en ziet duidelijk het verschil. Robuust!
97F11F91-FE59-401E-832C-C1A014F6AB5A.jpeg A0888470-7246-4E6D-92AC-B16D491D3D26.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Op een plaatselijke rommelmarkt vind ik een zwaar verwaarloosd zakmes van Adda, Solingen.
De Duitse versie van de Buck 112.
Aankoopkosten €2,50 na er een euro afgepraat te hebben.

image.jpeg

De punt van het lemmet is afgeselten en vervormd en het snijvlak is zo bot als beton.

image.jpeg

Even bijwerken op de roterende slijpschijf.

image.jpeg

En het lemmet scherpen op de water-wetsteen.

image.jpeg

Een baard en blauwe ogen kunnen in je voordeel zijn, dus kreeg ik drie roerstokken van de kassière van de bouwmarkt.

image.jpeg

Even met houtlijm op elkaar bevestigen.

image.jpeg

Na droging er één geheel van maken.

image.jpeg

Handvat creëeren.

image.jpeg

En netjes bijwerken.

image.jpeg

In de zwarte lak kwasten.

image.jpeg

Bij de kringloopwinkel een stevige, echt lederen broekriem voor €1,00 weten te bemachtigen.

image.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 21

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Twee stukken leer uitsnijden om de slijpvlakken te bekleden.

image.jpeg

Éen zijde met de suède kant aan de bovenzijde en de andere met de gladde leren kant.

image.jpeg

Op elkaar lijmen.image.jpeg

Bijna klaar voor gebruik.

image.jpeg

Zeezeilers vervelen zich stierlijk onderweg, dus kennen ze allerlei knoopwerkjes en is een Japans handvat snel gefabriceerd en dan ook nog eens met een ophanglus erbij.

image.jpeg

Slijppasta word geleverd door www.mijnbaard.nl die natuurlijk ook veel scheermaterialen in het assortiment hebben.
Groene pasta is grof en wit is superfijn.

image.jpeg

Het lemmet met de hand polijsten duurt in tijd een gehele speelfilm. Kijken en ondertussen poetsen.

image.jpeg

Het hout politoeren moet natuurlijk ook handmatig voor het beste resultaat.

image.jpeg

Zakmes voor!

image.jpeg

En na enig werk en met de totale kosten van €2,00 voor al het materiaal.

image.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Hartenheer

Zware baard
Zo'n mes heb ik vele jaren gehad, tot hij werd gestolen door een uitzendkracht.:mad:

Hoe ik dit zeker weet? Uitzendkrachten mochten toen niet de gewone afdeling op, omdat daar de euro in ontwikkeling was.
Een bijzonder prettig model dit te duur was/is om nog eens aan te schaffen.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Handig is volgens mij iedereen, als je maar probeert en ik heb veel geprobeerd, dus ik kan wel wat.

Uitgespaard denk ik zo'n €60,00 voor de strop en meerwaarde van het zakmes zo'n 6 à 7 tientjes.
Winst is er pas na verkoop en dat gaat niet, want de strop hangt netjes aan de wand en het zakmes woont nu in de broekzak. :)
 

Texman

Koning Baard
Twee stukken leer uitsnijden om de slijpvlakken te bekleden.

Bekijk bijlage 13770

Éen zijde met de suède kant aan de bovenzijde en de andere met de gladde leren kant.

Bekijk bijlage 13771

Op elkaar lijmen.Bekijk bijlage 13772

Bijna klaar voor gebruik.

Bekijk bijlage 13773

Zeezeilers vervelen zich stierlijk onderweg, dus kennen ze allerlei knoopwerkjes en is een Japans handvat snel gefabriceerd en dan ook nog eens met een ophanglus erbij.

Bekijk bijlage 13774

Slijppasta word geleverd door www.mijnbaard.nl die natuurlijk ook veel scheermaterialen in het assortiment hebben.
Groene pasta is grof en wit is superfijn.

Bekijk bijlage 13775

Het lemmet met de hand polijsten duurt in tijd een gehele speelfilm. Kijken en ondertussen poetsen.

Bekijk bijlage 13776

Het hout politoeren moet natuurlijk ook handmatig voor het beste resultaat.

Bekijk bijlage 13777

Zakmes voor!

Bekijk bijlage 13780

En na enig werk en met de totale kosten van €2,00 voor al het materiaal.

Bekijk bijlage 13779
Knap staaltje werk @ProfessorMelchior leuk om te zien hoe je dat gedaan hebt (Y)(Y)(Y)
 
Banner image
Top