(zak-)messen

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik begrijp niet waarom je met een mes op zak rond loopt. En kom niet aan met ik schil wel eens en appel of snij soms een touwtje door. Met een mes op zak rondlopen is nergens voor nodig..of voel je je zo onveilig en is de angst overvallen te worden zo groot dat je dit nodig hebt?
Net als @Hartenheer al aangeeft: je hebt hier zelf een vreemd idee over, want waarom ga je er vanuit, dat een mes een wapen is inplaats van gereedschap?
Een mes is niets meer, dan een scherp stuk metaal, waarmee je iets kunt snijden en dat gebruik je dagelijks, dus draag je het met je mee.

Eenzelfde vreemde op vatting, die me nogal irriteerde, was toen ik gisteren bij enkele bekende bouwmarkten een koevoet/breekijzer aan wilde schaffen, aangezien ik die altijd in mijn Land Rover heb liggen voor de diverse klusjes op de weg, maar ook in het terrein.
Ik zocht naar een bepaalde maat, dus ik stelde mijn vraag aan de verkoop-medewerkers: iedere idioot in die zaken begon direct over inbraak-gereedschap te praten!

Om op messen terug te komen: ik ken werkelijk geen enkele schipper, matroos, boer, orderpicker, automonteur, schilder, groenteboer, théater-geluidsman, electro-monteur, etc. die geen mes bij zich draagt en die lopen niet in de wilde weg op elkaar in te steken.
 

Hartenheer

Zware baard
Net als @Hartenheer al aangeeft: je hebt hier zelf een vreemd idee over, want waarom ga je er vanuit, dat een mes een wapen is inplaats van gereedschap?
Een mes is niets meer, dan een scherp stuk metaal, waarmee je iets kunt snijden en dat gebruik je dagelijks, dus draag je het met je mee.

Eenzelfde vreemde op vatting, die me nogal irriteerde, was toen ik gisteren bij enkele bekende bouwmarkten een koevoet/breekijzer aan wilde schaffen, aangezien ik die altijd in mijn Land Rover heb liggen voor de diverse klusjes op de weg, maar ook in het terrein.
Ik zocht naar een bepaalde maat, dus ik stelde mijn vraag aan de verkoop-medewerkers: iedere idioot in die zaken begon direct over inbraak-gereedschap te praten!

Om op messen terug te komen: ik ken werkelijk geen enkele schipper, matroos, boer, orderpicker, automonteur, schilder, groenteboer, théater-geluidsman, electro-monteur, etc. die geen mes bij zich draagt en die lopen niet in de wilde weg op elkaar in te steken.
Ligt vast aan je gevaarlijke uiterlijk. :p
 

Texman

Koning Baard
Alweer een tijd terug hadden we een elektrische ketting zaag nodig om een grote conifeer om te zagen.
Bij de kassa van de bouwmarkt maakte ik de opmerking dat we de zaag nodig hadden omdat we een horror film wilde maken.
Ik heb nog nooit een dame aan de kassa zo boos zien kijken. Typisch geval van geen gevoel voor humor.:(
Het bleek gelukkig een prima zaag waar we nog steeds heel veel plezier van hebben. Bij mijn schoonzus zijn recent een aantal bomen omgewaaid ook daar heeft de zaag weer prima zijn werk gedaan. (Y)
 

Laurent1965

Zware baard
Ik ben nog altijd bezig met mijn buxus besproeien met spiritus/groene zeep.
Deze week 8 flessen spiritus gekocht bij de supermarkt.
Vraagt die kassamiep, wat moet je met 8 liter spiritus....., meteen erop, lachend, ik geef een feestje...:D:D
Wist niet waar ze moest kijken, was duidelijk gepikeerd, zal mij niet snel meer iets vragen!:p
Wat zijn er veel mensen zonder humor helaas!
 

TMG1961

Baardaap
Ben in verleden 3 maal bedreigd door iemand met een mes. Is voor mij goed afgelopen zonder lek geprikt te zijn, de bedreigers zijn er lichamelijk een heel stuk minder goed vanaf gekomen. Sindsdien vind ik messen iets wat niet buiten werk of keuken hoort. Ik gebruik zelf alleen een mes in de keuken en als het even kan liever niet.
 

Laurent1965

Zware baard
Kan ik ook over mee spreken, 1 bedreiging was ook nog beroepshalve, je kunt alleen maar maken dat je wegkomt...., krijg je daarna te maken met een woud van protocollen...., bij fysieke verdediging ben je de sjaak.
 
Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
Ik ben nog altijd bezig met mijn buxus besproeien met spiritus/groene zeep.
Deze week 8 flessen spiritus gekocht bij de supermarkt.
Vraagt die kassamiep, wat moet je met 8 liter spiritus....., meteen erop, lachend, ik geef een feestje...:D:D
Wist niet waar ze moest kijken, was duidelijk gepikeerd, zal mij niet snel meer iets vragen!:p
Wat zijn er veel mensen zonder humor helaas!
Ik had een vrouwelijke collega die gelukkig wel gevoel voor humor had. Want juist met dit soort opmerkingen had zij altijd een pittig antwoord klaar waardoor we helemaal in een deuk lagen. :p:p:p
Maar het is waar, veel vrouwen kunnen dit soort humor niet waarderen en zijn gelijk gepikeerd, jammer :(:(:(.
Jaren geleden vroeg op het werk iemand naar mij, waarop een collega zij "dat is die mijnheer met al dat haar in zijn gezicht:p"
Als ik er aan denk dan leg ik wederom in een deuk :D:D:D:D.
[DOUBLEPOST=1566119660][/DOUBLEPOST]
Dat zijn onprettige situaties, maar zegt niets over dit topic, want de agressieve personen hadden evengoed een schroevendraaier of beitel bij zich kunnen dragen.
Wees blij, dat @Texman niet achter jullie aan zat met zijn kettingzaag! :eek:
Zou zo maar kunnen :mad::mad::mad::mad:
 

Hartenheer

Zware baard
Ben in verleden 3 maal bedreigd door iemand met een mes. Is voor mij goed afgelopen zonder lek geprikt te zijn, de bedreigers zijn er lichamelijk een heel stuk minder goed vanaf gekomen. Sindsdien vind ik messen iets wat niet buiten werk of keuken hoort. Ik gebruik zelf alleen een mes in de keuken en als het even kan liever niet.
Ben zelf ook 3x neergestoken, omdat ik niet opzij stap.
Maar dat maakt een mes niet gelijk gevaarlijk. De persoon die het mes gebruikt is gevaarlijk.
 

Yainderidoo

Zware baard
Ik meende al eens gehoord te hebben dat het dragen van een zakmes tegenwoordig strafbaar is? En verder precies wat @Hartenheer zegt:
Maar dat maakt een mes niet gelijk gevaarlijk. De persoon die het mes gebruikt is gevaarlijk.
Ooit als jongetje van een jaar of 8 misschien 9 een zakmes gepikt in de Hema. We hadden het niet ruim in ons gezin en ik wou zo graag een zakmes. Betrapt en met de winkelbaas mee naar het kantoor. Is daar ook afgehandeld....weet niet meer precies hoe. Jaaaaaaren later kwam ik die man nog eens tegen....nog steeds dezelfde grote man....heel aardig, maar inmiddels ook heel oud. Hij herinnerde zich mij wel maar helaas niet meer het incident met het zakmes.
 

Laurent1965

Zware baard
Bij ons is veel natuur, water en bos ( woon nog steeds waar ik ben geboren en opgegroeid, weinig veranderd ).
Het dorp is in 45 jaar amper een paar honderd mensen gegroeid...
Als kind liep ik altijd met zo'n klein zakmes, - ein kniep - in het Limburgs.
At van een suikerbiet zo uit de grond en kraste mijn naam in een boom oa, was altijd in de natuur.
Zou nu echter niet meer weten wat ik er mee zou moeten..., met een mes dan althans.

Ben het ermee eens, een mes is niet gevaarlijk, de persoon die het gebruikt kan dit wel zijn
 
Laatst bewerkt:

Laurent1965

Zware baard
Als het een opvouwbaar mes is met maar 1 snijkant en deze uitgevouwen niet langer dan 28 cm is, is het toegestaan.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/wapens/messen/mag-ik-een-mes-op-zak-hebben.html
Toch nog behoorlijk lang, 28 cm.
[DOUBLEPOST=1566142260][/DOUBLEPOST]
Desondanks heb 'k hem liever in m'n tas zitten dan op m'n persoon zelf om een of andere reden. Als 'k hem nodig heb, haal 'k hem er wel uit.

Qua militaria verzamelen vind 'k onder andere de m1918 trench knife mooi en zou deze best willen bezitten. Dan zou het gewoon op display staan, niet voor gebruik. Zelfde geldt voor allerlei andere spulletjes, gaat om de geschiedenis erachter. :)
Even opgezocht, interessante materie! :) Ben ook een geschiedenis"fan".
 
Banner image
Top