Wat ik mijzelf afvroeg?

Boof72

Volle Baard
Wat is het verschil tussen baardhaar en hoofdhaar?
En moet je dit anders verzorgen?

Mijn hoofd haar doe ik om de 3-4 weken met de tondeuse, al jaren.
Voor de rest wassen en voor de rest helemaal niets.

De baard daar in tegen, die scheren of trim ik niet.
Smeer er van alles in.

Maar waarom eigenlijk???
Zit er zoveel verschil in de haren?
 

Almer

Baard
Je kunt ook prima baardolie in je schedel begroeiing smeren lijkt mij maar ik denk dat je baard ook wel zonder kan eigenlijk.

Ik heb gemerkt dat mijn olie ook voor de huid heel veel goeds doet, pukkeltjes en dat soort gekke meuk heb ik eigenlijk helemaal niet meer daarom gebruik ik het nog.
Verder realistisch gezien verschilt het per baard wat ik denk dat je zou moeten gebruiken. Dat van mij is heel licht en zacht dus ik zoek vaak wat hold en spullen die de haren verzwaren. Voor de ander zijn ze juist weer stug en ruw.

Waar het verder zijn roots (woordgrapje haha) heeft weet ik niet exact. Bij sommigen zit het zo immens dicht op de schedel begroeiing qua haarstructuur dat ik me wel eens verbaas. Ik heb niks om het mee te vergelijken op de rest van mijn lichaam eigenlijk....

Want mijn hoofdhaar is vanuit zichzelf heel dicht en dik, mijn baardhaar heel dun en springerig...zegt u het maar!
 

Joke

Stoppelbaard
Baardhaar is vergelijkbaar qua structuur met het haar dat onder je oksels zit, schaamhaar en haar dat uit je oren of neusgaten groeit. Zelfs wenkbrauwen en wimpers zijn 'terminale' haren. Dit (harde) haartype wordt 'terminaal' haar genoemd en is anders dan het zogenoemde wolhaar, dat ook wel dons- of vlashaar wordt genoemd en op je hele lichaam voorkomt. Hoofdhaar is eigenlijk een bijzondere vorm van 'terminaal' haar. Een mix van donshaar/terminaal haar zeg maar. De opbouw van iedere haar is in principe hetzelfde, maar het heeft met de structuur van de huid te maken (talgkliertjes!) of het wolhaar, terminaal haar of een tussenvorm (hoofdhaar) wordt. Het verschil in het verzorgen van baardhaar of hoofdhaar heeft dus niet zozeer met de (andere) verzorging van die haren te maken, maar meer met de andere structuur van de talgkliertjes, waarvan de ene soort (wolhaar) meer vocht vasthoudt dan de andere (terminaal haar).

Om een rare vergelijking te maken (ik heb n.l. kippen ;) ):
Kippen hebben heel harde vleugelpennen (terminaal haar). Daaronder zit veel zachter dons (wolhaar). Als ik ze een bad geef, zal het dons zeiknat worden en doordrenkt raken, de vleugelpennen zijn echter zo weer droog, omdat ze zijn opgebouwd met een grotere hoeveelheid keratine.
Zo kunnen we ons haar ook opdelen: ons hoofdhaar kan zeiknat regenen en nog lang in slappe, natte slierten naar beneden hangen, terwijl de 'terminaal' haren razendsnel weer droog zijn (denk b.v. aan je wenkbrauwen en wimpers). Ooit weleens iemand met op de wangen hangende wimpers gezien door de regen of douche??

Enfin, ik hoop dat je aan de hand van dit idiote voorbeeld een idee hebt gekregen van het verschil tussen b.v. hoofd- en baardhaar en waarom de verzorging daarvan toch iets anders is i.v.m. de talg/keratine structuur van de huid waarop de haren groeien
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Interessant! (Y)
Zolang de gecultiveerde mens al bestaat smeren ze van alles in hun haren. De Mesopotamiërs stonden bekend om hun ge-oliede baarden. Egyptenaren, Romeinen, Grieken, enz. smeerden olie in hoofdhaar en baard.
Italianen, Spanjaarden, Portugezen, enz. smeren gewoon olijfolie in het haar, wat vorige eeuw en de eeuw ervoor leidde tot het modebeeld om het haar met olie of pommade te bewerken. Los, droog haar werd als zeer onfatsoenlijk gezien. Immigranten uit het Middelandse Zee-gebied brachten dit naar de Nieuwe Wereld. Hoogtepunt in deze rage was waarschijnlijk de vetkuif van de jaren '50, waar men het haar met brilliantine en later brillcream bewerkte.
In de jaren '60 van de vorige eeuw bepalen de beatniks, nozems en hippies het modebeeld met hun droge lange haar en verdwijnt tevens de hoed uit het straatbeeld.
Rond het Millenium gaat men het haar weer stijlen met zgn. fixeerders, maar kamt het niet in model. De opkomst van subculturen als Steampunkers en Hipsters zorgen ervoor, dat men teruggrijpt naar kapsel uit de Victoriaanse tijd en de periode van de Grote Oorlog en men er niet meer uitziet als een opgejaagd kuiken of een nachtbraker, die net uit bed is gestapt.
 
Banner image
Top