Waarom een baard?

IvarO

Stoppelbaard
Beste baarden van dit forum,

Er zijn tal van redenen te bedenken waarom iemand besluit zijn baard te laten groeien en op pinterest vind je 100'den grappige illustraties en redenen waarom je een baard zou kunnen groeien. Enkele heb ik hier ook voorbij zien komen en ik moet zeggen dat ik nu ik besloten heb een baard te laten staan sinds enkele weken ook een pinterest bord heb aangemaakt en verzamel deze soms hilarische quotes en afbeeldingen over baarden.
Maar mijn hoofdreden om een baard te laten staan zitten wat dieper dan dropping panties, en tentoon stellen van mannelijkheid, niet dat er iets mis mee is om dit als motivatie te hebben. Ieder zijn meug. No judgment here.

Mijn hoofdreden om een baard te laten groeien is omdat het de meest natuurlijke staat van zijn is. Je lichaamshaar zit er niet voor niets, los van het feit dat het je lichaam enorm veel energie kost om telkens weer dit afgeschoren haar aan te groeien ben ik van overtuiging dat haar in het algemeen, ook baardhaar dus, nog een functie heeft. Een functie die door de wetenschap nog niet onderkend is, of toch wel ? Ongeschoren/ geknipt haar functioneert als "antennes" en is in staat zonlicht min of meer op te nemen ten gunste van je gezondheid. Om maar eens een paar zaken te noemen waarvan ik denk dat ze of waar zijn

Dit, ietwat kort door de bocht, is mijn motivatie. Dat ik er dan ook nog eens super aantrekkelijk voor het andere geslacht door wordt, dat baardloze "mannen" :) mij als hun leider gaan zien, dat ik nu eindelijk als man gezien word om maar een paar dingen te noemen vind ik niet zo interessant. Voor velen zal dit wellicht onzin zijn en daar heb ik geen probleem me. Ik ben gewoon erg benieuwd wat jullie motivaties zijn.

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. I.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ha Ivar,
ik had geen vooropgezette motivatie om mijn baard te laten groeien. Ver voordat het mode werd schoor ik dertig jaar geleden mijn hoofd al, omdat ik een vetkuif ongemakkelijk vond worden en niet met een losse pluizenbol rond wilde lopen. Aamgezien ik geen gezichtbeharing liet groeien was ik dus altijd "netjes" geschoren.
Afgelopen februari kreeg ik gewoon, net als vele Nederlanders met mij, een griepje en was ik gewoon twee weken gammel en had weinig zin om me te scheren, evenals enkele vrienden van me: Eddy Zoëy (televisie-presentator), René Castelijn (fotograaf), Rob Thoolen (acteur) en Ruben van der Meer (cabaretier), dus besloten we voor een tijdje onze baarden te laten staan. Hoewel de anderen hun baard trimmen, ben ik doorgegaan en heb toen besloten zeker voor een Yeard te gaan.
Het bevalt me eigenlijk prima: ik word toch anders door zowel mannen als vrouwen benaderd (vreemd!), ben ineens interessant bij de Rotterdamse hipsters (?), waar ik eerst door de groepen Medelanders van Arabische afkomst moest ploegen wijken deze nu uiteen en ben ik bezig een eigen merk baardolie en baardwas op de markt te zetten.
Alhoewel ik nog steeds moet wennen, als ik mezelf in een spiegel of etalageruit zie, vind ik het gevoel van een baard en snor wel lekker. Het enige nadeel is dat mijn huid in de zon snel bruint en dat de schaduw van de baard voor een blanke hals zorgt, haha.
Ik amuseer me prima met het forum en vind het interessant, dat je tevens een band krijgt met personen, waar je anders waarschijnlijk nooit contact mee zou hebben gehad. Het enige wat ons forumleden bindt is een baard en toch zien we elkaars hobbies, partners, kinderen, kleinkinderen, huisinrichtng (vooral veel badkamer-selfies), wagens en motoren, tattouages en weten we vaak wat voor werk iemand verricht en maken we grappen met elkaar.
Of een baard gezonder of ongezonder is heb ik niet over nagedacht en ik sta niet zo dicht bij een 'natuurlijke' levenshouding. Ik heb vele jaren beroepsmatig in afzondering op de oceanen of in woestijnen doorgebracht en ik kan oordelen, dat de door velen verheerlijkte natuur echt niet zo vriendelijk is voor het menselijk lichaam. Avonturen zijn fantastisch, maar het sloopt je fysieke gestel in een moordend tempo. Waarschijnlijk was ik in die gebieden met baard belaagd door luizen, vlooien en allerhande parasitair ongedierte.
Tot zover de motivatie-overdenkingen en ga ik je Pinterest-pagina bekijken. Onder welke naam staat deze?
[DOUBLEPOST=1468753875][/DOUBLEPOST]Beard on :)>(Y)
 

IvarO

Stoppelbaard
Hi Professor Melchior,

Ik vind het altijd interessant om mensen hun beweegredenen te leren kennen, vandaar mijn post. Ook leuk om op deze manier je een beetje te leren kennen. In mijn opinie zijn mensen vaak toegerust met die eigenschappen die voor hen, in hun natuurlijke omgeving het beste voor hen is. Denk aan de donkere huid van of het nagenoeg ontbreken van baardgroei bij sommige volken. In een tropisch regenwoud lijkt een baard me dan ook verre van ideaal.
Mode en trends hebben mij nooit geïnteresseerd, ik doe wat ik leuk vind en mensen mogen me nemen zoals ik ben als ze dat verkiezen. Graag of niet zeg maar.
Ik overweeg ook om mijn haar nooit meer te knippen, ik denk echter dat dit op meer weerstand van zowel mijn vriendind stuit. (Die denkt nog steeds dat ze niet van baarden houdt) en dat het wellicht mijn kansen op de arbeidsmarkt verkleind (hoe zeer ik hier ook van baal, ik moet het er even mee doen. ) Mijn vriendin draait wel bij, die zie ik volgende maand weer en ik denk dat ze er wel weg van gaat wezen.
Stap voor stap dus, eerst een dikke lange baard daarna zien we wel weer.

Mijn naam is Ivar Oudewortel, daar zul je mijn pinterest pagina wel mee vinden. Ook mijn blogje, work in progress, verteld je het een en ander over mij als je het leuk vindt.

Dank je voor je reactie.
We komen elkaar vast weer tegen.

Groeten I.

- grow your dreadlock, don't be afraid of the wolfpack -

Ps. Een eigen baardolie /waxlijn? Vertel...
 
Laatst bewerkt:

rudolf

Baard
Als je mij een half jaar terug gevraagd had, een Baard. Had ik nee gezegd gezien ik een liefhebber van scheren ben en stoppels vies vind aanvoelen.
Tot ik op een dag dacht zou het me staan. Door de jeukdagen en negatieve reacties heen gekomen en ben er nu blij mee. Reacties worden duidelijk meer positief dan negatief. Maar goed daar heb ik poep aan doe een Baard laten staan om dat ik het wil..

Of hij de rest van mijn leven blijft staan kan ik niet zeggen maar voorlopig staat hij.
 

Boof72

Volle Baard
Eigenlijk vanaf het begin dat ik mijzelf moest gaan scheren altijd onder de (scheer)uitslag gezeten.
Dus toen heel snel besloten om een baardtrimmer aan te schaffen en altijd stoppels te dragen.
Doordat de tussen posen van trimmen ook steeds groter werden diverse pogingen gedaan om het te laten groeien.
Maar na een week of 2 werd ik gek van de jeuk en ging alles er weer af.
Totdat ik eens bedacht om het in te gaan smeren met Nivea Men, iedere avond en ochtend.
Toen bleef de jeuk redelijk weg, en waren we gestart met de groei van een baard.
 

GlennBG

Volle Baard
Soms wordt je wakker uit een nare droom (Gilette!) en dat weet je het...
Ik stop met scheren.
Na enkele maanden groei raak je aan je baard gehecht.
Als aan een fijn huisdier, zeg maar.

En laten we eerlijk zijn, die kale bakkes in vergelijking met huidige looks was toch echt geen optie meer...
 

PerryS

Baard
Aangezien mijn hoofdhaar al aardig op de terugtrekkende grens zit besloot ik eerste instantie mijn haar te laten groeien, aangezien dat niet echt een optie was ben ik gaan nadenken over een baard, was wel nieuwsgierig en vond het toen wel iets verfrissend, zeker de laatste paar weken heb ik geen spijt van de keuze!:D
 

IvarO

Stoppelbaard
Wat mij opvalt in deze be(h/b)aarde aantal weken is dat het erg snel went.
Los van het feit dat ik het zelf best een aardig baartje vind worden (ik zie potentie). Ik schrik niet meer van mezelf als ik langs een spiegel loop. It realy growed on me :)>
Sterker nog, als ik nu foto's van mezelf zie van 6 weken terug denk ik:" wat een baby face had ik al die 42 jaar"
Alles went behalve een baardloze vent, blijkbaar.

Ook grappig is dat ik nu veel meer let op baarden van anderen, met het groeien van mijn baard ben ik ineens heel anders naar andere mannen gaan kijken. Dat moet niet gekker worden!

Ik ben heel benieuwd naar wat het voor mij wordt. Net week 6 ingegaan en de ik ben tevreden, de meeste reacties zijn positief en het aller belangrijkste, ik heb er lol aan.
Al hoewel ik soms wel baarden zie waarvan ik denk.... dat zit er voor mij vast niet in....
Wie weet, het is al met al een leuk expiriment.
Ik zie ze voller en ik zie ze dunner dan wat ik kweek, vol verwachting klopt mijn hart.

Dank voor de reacties, leuk om te lezen wat anderen beweegt.

May the beard be with you at all times!
 

Eretmodus

Baard
Op het koppeke staat niet veel meer. Dus dacht ik, dan maar onder de kin.

Van scheren krijg ik uitslag, dus nog een goede reden.

En het gevoel om een baard te hebben is top
 

zenn

Zware baard
Voor mij is het een beetje een semi-family-legacy affair; vader/opa/overgrootopa hebben altijd bakkebaarden & snor gehad. 'K zelf wel bakkebaarden gehad en een veel liever ongeschoren dan glad en strak er bij gelopen. En toen had 'k iets van 'fock het, 'k stop met scheren en zie wel wat het wordt'.:)
 

Ronster

Baard
Mijn reden is simpelweg omdat ik baarden mooi vind en ik benieuwd was of ik een dikke baard kon laten groeien en hoe dit dan zou uitzien.
Verder vind ik het ook wel leuk om een soort van 'statement' te maken dat het me echt niets boeit wat anderen er van vinden (behalve mijn vrouwke dan).
 

maximum

Zware baard
Mijn reden is simpelweg omdat ik baarden mooi vind en ik benieuwd was of ik een dikke baard kon laten groeien en hoe dit dan zou uitzien.
Verder vind ik het ook wel leuk om een soort van 'statement' te maken dat het me echt niets boeit wat anderen er van vinden (behalve mijn vrouwke dan).

Sluit ik me geheel bij aan op het laatste zinnetje na dan:DVrouwlief hier wil hem liever meer korter en gestyled zien:cool:Terwijl ze zelf stug een bobline in haar haar blijft knippen terwijl ik het langer mooi vind..Zo zie je maar vrijheid blijheid:p:)>
 

Ronster

Baard
Sluit ik me geheel bij aan op het laatste zinnetje na dan:DVrouwlief hier wil hem liever meer korter en gestyled zien:cool:Terwijl ze zelf stug een bobline in haar haar blijft knippen terwijl ik het langer mooi vind..Zo zie je maar vrijheid blijheid:p:)>
Ghehe, 'Vrouwlief hier wil hem liever meer korter en gestyled zien' -> hier idem :D
Maar tuurlijk, vrijheid blijheid. Ze zou me wel zeggen als ze het niet mooi zou vinden, maar ze zou er geen probleem van maken. Mijn lijf, mijn leven hahaha.
 

Andreas

Baard
Heb m laten staan om niet meer dagelijks te hoeven scheren. Daar had ik helemaal geen zin in... Maar je wilt m een beetje netjes houden, een beetje verzorgen en op den duur word het stiekem een beetje een hobby... :) ben nu meer tijd kwijt met baard dan zonder ;) :)>
 

vonchipka

Baard
1e reden. Was het kotsbeu om 2 maal per week te scheren.
2e: was de babyface ook kotsbeu.
3e: vrouwen binnen doen :))
4e: afschrikmiddel voor de hond, maar werkt voor geen meter. Maar moet wel zeggen, sinds dan luistert mijn vrouw beter.
5e: dat ik eindelijk als man serieus genomen wordt, of dat denk ik toch
 
Banner image
Top