Stijltang

Glenn13

Baard
is een vraagje zou je een stijltang mogen gebruiken voor je baard of beschadigd dit teveel, als hem eerst wast met baardshampoo daarna je balsem of olie in doet en dan plat stijlt met e stijltang?
Meestal doe ik alles met de föhn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

zenn

Zware baard
Geen idee, 'k ben zelf huiverig voor de föhn... en een stijltang vind 'k helemaal een no-go. :eek:o_O
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Net als voor hoofdhaar is een (vaak veel te warme) stijltang niet echt gezond voor je (baard)haren.
Ik zou er alvast niet al te vaak gebruik van maken.
Maar ik gebruik ook geen föhn.
Handdoek en goed drogen en nadien balsem of wax er in volstaat voor mij ;)
 

Texman

Koning Baard
Ik heb geen ervaring met een stijltang maar er zijn wel zgn. Beard Straightener maar met alles wat warmte produceert moet je oppassen.
 

Laurent1965

Zware baard
Heb er ooit een gekocht, omdat hij heel goedkoop was bij de Prijsmepper.
Twee keer gebruikt, vond het een onding, snel in de rommel-la gegooid.
Wordt ook nog erg heet, duidelijk dat het niet goed voor de baard zal zijn. o_O

Föhnen doe ik wel dagelijks, op koude stand.
 

Glenn13

Baard
Ik ook dagelijks met haardroger, maar m’n vrouw stelde het is voor v die steiltang nu het geprobeerd en direct gezegd vo ermee te stoppen.... nu ben ik bang dat m’n baard (haren) beschadigd en kapot zijn, nadien direct gedoucht en gewassen met baardshampoo goed uitgespoeld en droog deppen met handdoek en balsem in gesmeerd
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Omgevingswarmte is niet slecht voor de haren. Ze vallen niet uit, als je in de zon zit of de sauna bezoekt.
Contactwarmte is wel schadelijk voor de haren.
Haren zijn opgebouwd uit drie componenten en door de hitte van bv een stijltang duw je de buitenste laag - de haarschubben- dicht, waardoor de haar niet meer kan ademen. Zonder toevoer van zuurstof zal de haar droog en dor worden. Tegelijkertijd smelt het merg in het haar en verhard de schors. Van binnenuit is aanvoer van voedingsstoffen nu onmogelijk geworden en de haar zal afsterven en uitvallen. Het haarzakje gaat aan het werk om een nieuw exemplaar te produceren, maar dat heeft tijd nodig.

image.png

"Permanent wave" oftewel een permanentje werkt anders. Men brengt een vloeistof aan, die door de haren opgenomen wordt en daarna wordt het haar dmv lucht verwarmd. Na afkoeling blijft het haar in de vorm zitten, die er aan gegeven is. Ook dit proces is niet bevorderlijk voor het haar en het zal droog en dor worden.

En dan bestaan er nog enkele chemische middelen, die tot doel hebben om kroeshaar of sterk krullend haar zodanig te verslappen, dat het een rechte vorm aanneemt. De haren zullen afsterven, omdat ze gewoon toxicologisch vermoord worden.

Een stijltang of warmteborstel is dus niet bevorderlijk voor een gezonde baard.


Een persoonlijk advies, dat je gerust naast je neer mag leggen: hou op met het zoeken naar wondermiddelen, die de haargroei bevorderen, want die bestaan niet en geef je geld liever aan een goed doel, dan dat je er een styling-toverstaf voor koopt, die een producent aan je probeert te slijten.

Jouw baard is jouw baard en of hij nou recht is, krult of dat er slagen inzitten: het is de baard, zoals die bij jou hoort te groeien.
Verzorg 'm goed, houdt 'm gezond door voldoende lichaamsbeweging te nemen (aanmaak testosteron) en gevarieerd te eten, knip 'm bij, gebruik balsem en olie, maar doe niet alle moeite van het groeien teniet, door 'm doelbewust te mishandelen.
 

Texman

Koning Baard
Omgevingswarmte is niet slecht voor de haren. Ze vallen niet uit, als je in de zon zit of de sauna bezoekt.
Contactwarmte is wel schadelijk voor de haren.
Haren zijn opgebouwd uit drie componenten en door de hitte van bv een stijltang duw je de buitenste laag - de haarschubben- dicht, waardoor de haar niet meer kan ademen. Zonder toevoer van zuurstof zal de haar droog en dor worden. Tegelijkertijd smelt het merg in het haar en verhard de schors. Van binnenuit is aanvoer van voedingsstoffen nu onmogelijk geworden en de haar zal afsterven en uitvallen. Het haarzakje gaat aan het werk om een nieuw exemplaar te produceren, maar dat heeft tijd nodig.

Bekijk bijlage 12896

"Permanent wave" oftewel een permanentje werkt anders. Men brengt een vloeistof aan, die door de haren opgenomen wordt en daarna wordt het haar dmv lucht verwarmd. Na afkoeling blijft het haar in de vorm zitten, die er aan gegeven is. Ook dit proces is niet bevorderlijk voor het haar en het zal droog en dor worden.

En dan bestaan er nog enkele chemische middelen, die tot doel hebben om kroeshaar of sterk krullend haar zodanig te verslappen, dat het een rechte vorm aanneemt. De haren zullen afsterven, omdat ze gewoon toxicologisch vermoord worden.

Een stijltang of warmteborstel is dus niet bevorderlijk voor een gezonde baard.


Een persoonlijk advies, dat je gerust naast je neer mag leggen: hou op met het zoeken naar wondermiddelen, die de haargroei bevorderen, want die bestaan niet en geef je geld liever aan een goed doel, dan dat je er een styling-toverstaf voor koopt, die een producent aan je probeert te slijten.

Jouw baard is jouw baard en of hij nou recht is, krult of dat er slagen inzitten: het is de baard, zoals die bij jou hoort te groeien.
Verzorg 'm goed, houdt 'm gezond door voldoende lichaamsbeweging te nemen (aanmaak testosteron) en gevarieerd te eten, knip 'm bij, gebruik balsem en olie, maar doe niet alle moeite van het groeien teniet, door 'm doelbewust te mishandelen.
Hele goede uitleg @ProfessorMelchior bedankt hiervoor.(Y)
 
Banner image
Top