Snor donkerder dan baard?

RolandK

Baard
Het valt me op veel foto's en bij mijzelf op dat als de baard langzaam aan grijzer begint te worden, dat de snor veel langer de originele haarkleur blijft houden dan de baard. Iemand daar een verklaring voor??
 

RCM

Baardaap
In Jip en Janneke taal : De zogenaamde 'pigmentfabriekjes' die in de haarwortels zitten hebben besloten om eerder met pensioen te gaan. Waar ze als eerste stoppen en wanneer, is waarschijnlijk genetisch bepaald. Als je 'ouder' wordt, dan raken de stamcellen uitgeput met als gevolg dat het haar niet meer van kleur wordt voorzien. Je ziet ook vaak de combinatie van origine kleur hoofdhaar en een grijze baard... :)>(Y)
 

RolandK

Baard
In Jip en Janneke taal : De zogenaamde 'pigmentfabriekjes' die in de haarwortels zitten hebben besloten om eerder met pensioen te gaan. Waar ze als eerste stoppen en wanneer, is waarschijnlijk genetisch bepaald. Als je 'ouder' wordt, dan raken de stamcellen uitgeput met als gevolg dat het haar niet meer van kleur wordt voorzien. Je ziet ook vaak de combinatie van origine kleur hoofdhaar en een grijze baard... :)>(Y)
Ja ik snap hoe het mechanisme werkt. Waar ik dus benieuwd naar ben is dat de snor later gaat dan de baard op vrijwel alle foto’s die ik zie. Dit lijkt dus niet genetisch te zijn dan.
 

RCM

Baardaap
Het is en blijft deels genetisch bepaald wanneer je haren tekenen van 'ouderdom' gaan vertonen. Het ene haarzakje bevat nou eenmaal meer pigment dan het andere. Zodra deze zijn pigment verliest wordt die wit. Dit geld zover ik weet, voor hoofd, baard en snor! Wie weet kunnen andere baardbroeders hier een aanvulling op geven om zodoende je vraag voldoende te kunnen beantwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top