Perfectionisme

Ruben

Baard
Hallo,

Zoals jullie waarschijnlijk ook allemaal hebben, heb ik vaak "last" van té perfectionistisch bezig zijn, als het gaat om bijvoorbeeld het bijwerken van m'n baard. Alles moet perfect symmetrisch zijn, anders ben ik niet tevreden.
Normaal gesproken zou dit juist positief zijn, maar aangezien dit zo'n beetje onmogelijk is bij een baard, moet ik mezelf dit afleren.
Nu mijn vraag: Hoe gaan jullie hiermee om? Misschien een beetje een rare vraag, maar ik irriteer mezelf telkens als ik met m'n baard bezig ben, dus vandaar.

Bedankt!
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Aangezien er ook geen enkel aangezicht perfect symetrisch is (zet maar eens een spiegel half voor je gezicht en bekijk hoe je er dan uit ziet ;) ) zou ik daar ook qua baard niet al te veel van wakker liggen.

Zelf ga ik daar dus eenvoudigweg niet mee om omdat ik makkelijk de verschillen kan aanvaarden. Ze maken mij en mijn baard uniek. De rest is bijzaak.
Hopelijk lukt het jou ook om de boel iets vaker te kunnen relativeren ;)
 

Ruben

Baard
Aangezien er ook geen enkel aangezicht perfect symetrisch is (zet maar eens een spiegel half voor je gezicht en bekijk hoe je er dan uit ziet ;) ) zou ik daar ook qua baard niet al te veel van wakker liggen.

Zelf ga ik daar dus eenvoudigweg niet mee om omdat ik makkelijk de verschillen kan aanvaarden. Ze maken mij en mijn baard uniek. De rest is bijzaak.
Hopelijk lukt het jou ook om de boel iets vaker te kunnen relativeren ;)

Klinkt logisch. Bedankt! :)
 

Andreas

Baard
Dit is een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd als je zelf je baard knipt/trimt Op het moment dat je gaat twijfelen of je klaar bent, ben je klaar...
 

zenn

Zware baard
'K begrijp wat je bedoelt; 'k heb het meestal met van die stray haren die opeens de andere kant op staan dan dat je wilt...
Op een gegeven moment moet je je er zelf maar gewoon bij neerleggen en denken 'het is goed zo'. Accept the beard for who it is.:)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik herken het wel. Vooral in het begin van de baardkweek en ook ik werd gefrustreerd door het continue proberen er een homogeen geheel van te maken, wat natuurlijk niet kan, omdat een baard uit heel veel losse elementen bestaat en niet van een gegoten kunststof gemaakt is.
Bij mij kwam de omslag bij foto's van Brett Keisel, een Amerikaanse football-speler, die gewoon de hele handel laat groeien, waardoor zijn baard er uitziet, als een golvende, woeste Viking-baard. Waarschijnlijk cultiveert hij die "look", maar bij mij hielp het.
Ik denk gewoon 'Who Cares?' , verzorg mijn baard en snor goed en verder zal het me een zorg zijn.
Ik hoef dus niet te trutten om een Hipster-baard of welk model dan ook te hebben.
Probeer het eens een week of twee en het zal je rustiger maken. :)
 

GlennBG

Volle Baard
Ach... het groeit zoals het groeit
Als ik elk haartje wat uitsteekt of tegendraads is weghaal blijf ik aan de gang.
Ben nu meer in de woeste baard fase, de professor ook geloof ik hierboven te lezen...

Mijn hoofdhaar wordt wel strak gehouden daar in tegen, voor het contrast.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Zo dicht als je zelf op de spiegel staat zo dicht komen (de meeste) mensen vaak niet in de buurt.. Dus veel dingetjes aan je baard zie je alleen zelf..
Maar ik heb het ook een tijd gehad hoor, bijna de baard aan alle kanten willen uitmeten enzo.. :confused:
 

Ruben

Baard
Zo dicht als je zelf op de spiegel staat zo dicht komen (de meeste) mensen vaak niet in de buurt.. Dus veel dingetjes aan je baard zie je alleen zelf..
Maar ik heb het ook een tijd gehad hoor, bijna de baard aan alle kanten willen uitmeten enzo.. :confused:

Goed punt :D
 

JeroenP

Volle Baard
Het is meer dat mijn partner moppert dat het nu wat wilder gaat staan. Persoonlijk vind ik dat het redelijk in model te houden is met balsem en wax....En gelukkig sta ik niet elke vijf minuten voor de spiegel dus die ene haar mag er even uitspringen :)>
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Zijn allemaal fases die je inderdaad door moet.

Zelf kijk ik er ook niet al te veel naar gelukkig want elke keer als ik na enkele uren rijden mijn motorhelm af neem wil de boel wel eens een eigen leven gaan leiden :D
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Enerzijds zweer ik bij een integral-helm (al te vaak volk gezien die na een ongeluk hun gezicht kwijt zijn wegens val op borduur etc...) en anderzijds gaat het fohn-effect nogal zijn gangen gaan aan snelheden van om en bij de 120km/hr ;)
 

zenn

Zware baard
Safety first toch?

'K snap dat zo'n open helm er beter uitziet met een baard, maar liever een integraal met een pluimpje eronder uit dan je gezicht kwijt en helemaal geen baard meer. ;)
 

Lei

Baard
Aangezien er ook geen enkel aangezicht perfect symetrisch is (zet maar eens een spiegel half voor je gezicht en bekijk hoe je er dan uit ziet ;) ) zou ik daar ook qua baard niet al te veel van wakker liggen.

Iedereen die handig is met photoshop en eens wil experimenteren met het al dan niet symmetrisch zijn van het gezicht, kan dat gemakkelijk uitproberen.Neem een portretfoto (wel volledig en face) waar je zelf erg tevreden over bent en bewerk dat als volgt. Via photoshop 'snijdt' je de foto perfect doormidden, spiegelt 'm en zet de gespiegelde kant tegen de oorspronkelijke helft. Dat doe je vervolgens ook met de andere helft van je portret. Je hebt nu twee nieuwe foto's van je gezicht. De kans is heel groot dat je beide foto's er gek vindt uit zien en dat betekent waarschijnlijk dat je gezicht niet symmetrisch is.
En vind je ook dat je er in de spiegel anders uitziet dan op foto's, komt dat doordat je je gezicht op een foto ziet zoals anderen je zien. Je ziet je gezicht namelijk in de spiegel letterlijk gespiegeld.
 
Banner image
Top